Annons

Cannon Blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

max_mildh

Medlem
Hej!

Sökte lite bland forumen men kunde inte riktigt hitta den information jag söker så jag slänger ut en tråd och ser vad som händer...

Jag har tittat och tänkt en tid på att köpa en blixt till min canon eos 350d för att kunna göra lite mer crativ ljussättning genom att kunna flytta blixten osv...

jag har inte använt mig av blixten på min kamera i och med att jag tycker att personerna ser ut som "spöken" eller "lik" när man tar med blixt, men har efter hand kommit underfund med att det är en fråga om inställning...

Så nu till min fråga:

Har tittat vad det finns för några blixtar och bekantat mig med två nya begrepp: Master och slave

Jag förstår av priset att det är en skillnad och har läst att skillnaden är att en master kan styra en slave... Man kan ju också se att mastern har massa knappar på baksidan som slaven inte har... Men kostar ett par knappar och en styrfunktion typ 2000kr?

Om någon kan klargöra skillnaderna mellan de här blixtarna så vore jag väldigt tacksam:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=79578,68554,68555,314591,79580,79579,157868

(jag kan se att priset skuttar när man går från master till slave)

skulle även vara tacksam om någon kunde tipsa om vilken blixt man ska börja med... Tack på förhand

MVH Max Mildh

Generellt är det mer kräm i de dyra blixtarna, en 580EX II har ledtal 58 (därav namnet 580), medan 430EX II har ledtal 43. Ledtalet är ett mått på ljusstyrka, alltså hur mycket blixten klarar av att lysa upp. Andra skillnader är hastighet, alltså hur snabbt blixten laddar upp. Sen har du ju även Master-funktionen som du redan är införstådd i.

Mitt tips är att googla och söka på forumet, samt att såklart gå in och klämma och känna på vilken blixt du har behov av.

Tack för svaret!

Jag ska se om jag kan komma intill en blixt och se hur dom ser ut... Men kan man generellt sett säaga att när man enbart har en blixt så är det onödigt att slänga ut 2000 extra för att få masterfunktionen med då man ändå inte kommer använda den innan man har en till blixt, och därför bör köpa en utan masterfunktion först och sedan om man märker att man vill ha mer upplysningsmöjligheter så köper man en master som andra blixt (då man kan använda sig av masterfunktionen enbart om man har två blixtar och uppåt?

Jag ska se om jag kan komma intill en blixt och se hur dom ser ut... Men kan man generellt sett säaga att när man enbart har en blixt så är det onödigt att slänga ut 2000 extra för att få masterfunktionen med då man ändå inte kommer använda den innan man har en till blixt, och därför bör köpa en utan masterfunktion först och sedan om man märker att man vill ha mer upplysningsmöjligheter så köper man en master som andra blixt (då man kan använda sig av masterfunktionen enbart om man har två blixtar och uppåt?

Naturligtvis finns det andra skillnader också, som sagt bla hur stark blixten är. Men jag tycker personligen att du resonerar rätt. Jag tror att du kommer bli alldeles tillfreds med en "enklare" blixt. Det är ändå ljusårs skillnad i att ha en extern blixt kontra den inbyggda.
Jag kan inget om 3:e partsblixtar, men om vi pratar Canonblixtar så skulle jag satsa på en 430EX idag om jag vore dig.
JAg har föregångaren 420 EX samt den större blixtens föregångare 550 EX som kan styra 420:n. Men till vardags när man bara använder en blixt är det oftast egalt vilken av dom jag använder.

Ja, så resonerade i alla fall jag när jag precis köpte min första blixt (canon 430 X II). Har man bara en blixt tyckte jag precis som du att 2000 kr extra är mycket pengar för lite extra "kräm". Min blixt laddar upp väldigt snabbt ändå.

Vill man ha blixten vid sidan om kameran finns det kabel för ca 600 kr eller trådlös sändare för ca 1900 kr att köpa.

En 430EX ny eller gammal räcker nog för det flesta. Dock var det ju lite skönare pris på den ngt äldre versionen av 430EX, 420 å 550 säljs nog av väldigt få fortfarande, 550EX kom väl med EOS 3 om jag sätt rätt å det är ett par år sedan.

Men kabeln som det tipsas om rekas också av mig, OC-E3 heter den, ganska kort, men längden passar riktigt fint för porträtt å allmän vimmelfotografering...

Testa den iallafall om affären har den på lager, finns annars säkert på dealextreme för 200 kronor (moms tull å frakt, å då en kopia...

När jag köpte min 580 EX II så var det den enda blixten som laddar upp "ljudlöst", då jag inte står ut med tinnitus-pipandet som de andra blixtarna har så var det ett enkelt val. Jag har förstått det som att nya 430 EX II har samma system (rätta mig om jag har fel?), så idag är det vilket som för min del. Jag är inte missnöjd med min 580 EX II, men jag kan väl tycka att det är lite väl mycket blixt för mitt fotograferande.

Jag skulle köpt en 430 EX II idag om jag stod inför valet att köpa min första blixt, den tror jag du blir mycket nöjd med.

Jag har en 580EX II och den är ju suverän. Innan köpte jag en billig Nissin di622, kostar 1200 ny på fotokungen t ex, och kan inte annat än att rekommendera även den, om man bara vill ha en relativt stark blixt (som 430EX) till lågt pris. Den är hur enkel som helst att använda och har förstås e-ttl II. De flesta inställningar måste dock göras i kameran, inte på själva blixten. Nissinblixten har fördelen att man senare kan använda den som slavblixt när man köper t ex den dyrare Canonblixten.

Passar på att förpesta ännu en Canon-blixtdiskussion genom att påpeka min högst personliga inställning att Canon-blixtarna suger och att man ska skaffa Nikon-blixtar istället (även om man har Canon-kamera). Helst begagnade, äldre varianter som brukar gå att hitta (en bra bit) under 1000-lappen. Se bara till att det är en version som tillåter att man kontrollerar blixtstyrkan i önskat antal steg och har ett PC-syncuttag.

Fast då blir man ju tvungen (å nej) att lära sig hur man ska ställa in ljusstyrkan på sin blixt och hur det samverkar med val av bländare, istället för att lita på TTL-automatiken (även om det faktiskt finns viss automatik även på dom blixtarna, inget jag någonsin använt mig av dock).

Not: Det är väl inte 100% rekommenderat att sätta en Nikon-blixt direkt på kamerans blixtsko dock, iaf inte utan att tejpa över TTL-pinnarna först. Har inte testat det förstnämnda men det sistnämnda funkar kanon.

Jag skulle vilja påstå att det är ganska korkat att köpa en blixt utan automatik. Det är ju naturligtvis jättebra för alla fotografer att lära sig samspelet mellan ljus och bländare men oftast är ju bilden borta innan man ens har lyckats ställa in det ljus man tror är rätt. Så för trådskaparen tror jag att trots att de nikon blixtar som rekomenderas är billiga och hur mycket bättre dom än är i förhållande till canons är det att kasta pengar i sjön.

Gör man däremot som du verkar göra, riggar för en bild är det ju bara bra med manuellt då blir det ju som man tänkt sig när man verkligen tar bilden.

Canons nya 580 ex II är en riktigt bra och kraftig blixt som dessutom är vädertätad, det är väl 430 EX II också.

Passar på att förpesta ännu en Canon-blixtdiskussion genom att påpeka min högst personliga inställning att Canon-blixtarna suger och att man ska skaffa Nikon-blixtar istället (även om man har Canon-kamera). Helst begagnade, äldre varianter som brukar gå att hitta (en bra bit) under 1000-lappen. Se bara till att det är en version som tillåter att man kontrollerar blixtstyrkan i önskat antal steg och har ett PC-syncuttag.

Fast då blir man ju tvungen (å nej) att lära sig hur man ska ställa in ljusstyrkan på sin blixt och hur det samverkar med val av bländare, istället för att lita på TTL-automatiken (även om det faktiskt finns viss automatik även på dom blixtarna, inget jag någonsin använt mig av dock).

Not: Det är väl inte 100% rekommenderat att sätta en Nikon-blixt direkt på kamerans blixtsko dock, iaf inte utan att tejpa över TTL-pinnarna först. Har inte testat det förstnämnda men det sistnämnda funkar kanon.

Jag skulle vilja påstå att det är ganska korkat att köpa en blixt utan automatik. Det är ju naturligtvis jättebra för alla fotografer att lära sig samspelet mellan ljus och bländare men oftast är ju bilden borta innan man ens har lyckats ställa in det ljus man tror är rätt. Så för trådskaparen tror jag att trots att de nikon blixtar som rekomenderas är billiga och hur mycket bättre dom än är i förhållande till canons är det att kasta pengar i sjön.

Gör man däremot som du verkar göra, riggar för en bild är det ju bara bra med manuellt då blir det ju som man tänkt sig när man verkligen tar bilden.

Canons nya 580 ex II är en riktigt bra och kraftig blixt som dessutom är vädertätad, det är väl 430 EX II också.

Jo, det är väl kanske lite enfaldigt av mig att förutsätta att folk vill ha schysst ljus i sina bilder istället för enbart ljus =) Men det blir så jobbigt att formulera sig heltäckande, mycket lättare att stå för sin egen åsikt ;) Iofs gör väl Radiopoppers att även Canon-blixtarna blir intressanta för Canon-fotografer. Synd bara att dom är så cripplade funktionsmässigt utan att kosta därefter...

Jo, det är väl kanske lite enfaldigt av mig att förutsätta att folk vill ha schysst ljus i sina bilder istället för enbart ljus =) Men det blir så jobbigt att formulera sig heltäckande, mycket lättare att stå för sin egen åsikt ;) Iofs gör väl Radiopoppers att även Canon-blixtarna blir intressanta för Canon-fotografer. Synd bara att dom är så cripplade funktionsmässigt utan att kosta därefter...

Visst är det så att både Canons 430EXII samt 580EXII är två kanon blixtar till Canon. Med full ettl-II automatik (om nu kamerahuset stödjer det) och alla manuella möjligheter man har på en blixt. Valet mellan en Canon blixt och en Nikon blixt till en Canon kamera låter för mig långt, långt borta!
Mao köp en Canon blixt där du får automatik på köpet, och har möjlighet till alla manuella inställningar!

Klart man vill ha schyst ljus men jag föredrar alla gånger ok ljus framför att missa bilden. Jag tror att du är för insnöad i att använda flera blixtar och din typ av fotografering. TS frågar ju efter råd för att köpa en blixt och har sett att vissa klarar av att styra andra. De flesta använder bara en blixt jag tror inte att det finns många barn/husdjur/familjer mm som orkar vänta medans man riggar med flera blixtar och inte heller om du kör med bara en manuell blixt vänta på att du ställt in den klart. Jag fotade en show idag som krävde blixt och hade ju inte haft en chans om jag inte hade haft ttl när ljuset konstant förändras.

Till TS 220EX är ingen höjdare eftersom den inte kan vinklas i alla ledd och inte kommer upp speciellt högt vilket ökar risken för vita spöken med röda ögon. 430 EXII är en uppdatering av 430EX och har väldigt många förbättringar samma för 580.

Klart man vill ha schyst ljus men jag föredrar alla gånger ok ljus framför att missa bilden. Jag tror att du är för insnöad i att använda flera blixtar och din typ av fotografering. TS frågar ju efter råd för att köpa en blixt och har sett att vissa klarar av att styra andra. De flesta använder bara en blixt jag tror inte att det finns många barn/husdjur/familjer mm som orkar vänta medans man riggar med flera blixtar och inte heller om du kör med bara en manuell blixt vänta på att du ställt in den klart. Jag fotade en show idag som krävde blixt och hade ju inte haft en chans om jag inte hade haft ttl när ljuset konstant förändras.

Till TS 220EX är ingen höjdare eftersom den inte kan vinklas i alla ledd och inte kommer upp speciellt högt vilket ökar risken för vita spöken med röda ögon. 430 EXII är en uppdatering av 430EX och har väldigt många förbättringar samma för 580.

Jepp! Men alla andra skrev ju redan det =) Man måste utgå från sina egna erfarenheter annars blir det bara fel.

Redan klart!

Det blev en Canon Speedlite 430EX Tyckte att det verkade dumt med en master, och 430 passade min plånbok bättre... Jag tror att jag har ett par år kvar innan jag tycker att man inte kan "utvecklas" mer med denna blixt och därför behöver köpa en ny...

Tack för alla råd...

MVH Max Mildh

Det blev en Canon Speedlite 430EX Tyckte att det verkade dumt med en master, och 430 passade min plånbok bättre... Jag tror att jag har ett par år kvar innan jag tycker att man inte kan "utvecklas" mer med denna blixt och därför behöver köpa en ny...

Tack för alla råd...

MVH Max Mildh

Fiffigt, jag gjorde likadant. Ändrar man sig och vill ha en master-slavefunktion så får man vackert köpa en 580, och då har man ju redan slaven :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto