Annons

Canadian Rockies i september

Produkter
(logga in för att koppla)

minnak

Aktiv medlem
Jag har drömt om att resa till de Klippiga Bergen i Canada i flera år nu, och äntligen händer det. Det har dock visat sig vara omöjligt att hitta sällskap - alla jag känner till har antingen inget intresse, inga pengar eller ingen tid. Och det krävs ju alla tre för klara av tre-fyra veckor i hyrbil och billig (läs: vandrarhem) övernatting med korta turer eller dagturer för att hitta de bästa fotoställen.

Jag hade tänkt mig de tre sista veckorna i september då höstfärger borde vara som bäst. Flyg till Calgary, kanske ett par dagar där för att komma över tidskillnaden, och sedan hyra en bil och åka runt i Banff, Jasper, Yoho och Kootenay nationalparker. Jag har också funderat på att anlita en fotoguide för ett par dagar för att få det mesta och bästa ut av resan.

Om 3-4 veckor låter för mycket, går det ju att åka dit för en kortare dit, vi bara skiljs åt sen.

Det skulle vara bra att träffas - jag bor i västra Hälsingland! Finns det annars någon som är intresserad i att gå på tur och fota natur i Finnmark och Härjedalsfjällen, hör av dig!

//Minna
 
Kootenays är helt fantastiska! Så många olika landskaper från ripples till de riktiga bergen, helt otroligt! Glöm bara inte att ta med dig små klockor att fästa runt fotleden, bugBEAR...
 
Blir väldigt avis här... önskar att jag kunde klämma in en resa till BC/Alberta och Canadian Rockies, men för min del får det nog vänta tills någon gång under 2006 :(
Har du varit där tidigare? Själv var jag där senast sommaren 2000 (urk... hela 5 år sen!) och längtar tillbaka väldigt mycket. Åkte runt i BC/Alberta, från Vancouver-Kamloops-Grand Prairie-Prince George med mycket turer i Rockies... stannade till i Jasper och det är(var då iaf) en underbar liten stad! Och så hade de sin linbana som man kunde ta upp i bergen (har för mig att det var i Jasper, är dock bra på att blanda ihop saker...)! Såg hur mycket vilt som helst, björnar och Cariboos och bergsgetter (dessa är nästan tama...).
Vill önska dig lycka till med din resa och ser redan nu emot att läsa om den och se bilderna :)
 
Kanske är mitt användarnamn lite olycklig i detta sammanhang... ;) Jag har läst dock att klockorna hjälper inte att skrämma av björnar, kan nästan vara tvärtom - de blir nyfikna! Bear spray verkar vara det bästa att ha med, men då måste man vara riktigt illa ute för att använda det!

Jag var i Banff och Jasper i 1997, det var några år innan jag började fotografera. Sedan dess har jag velat att åka tillbaka, jag har inte ens ord att beskriva hur fantastiskt vackert det är där (och därför tar man bilder i stället, LOL).

Visst finns linbanan (tramway) i Jasper och jag tyckte också att Jasper var en fin liten stad. Men det jag vill se mest igen - Icefields Parkway! Överlägset mäktigaste väg jag nånsin åkt; hur jag längtar efter att ha med min kamera där... ;)
 
Hmm.. Icefield Parkways, det ska jag lägga på minnet, ska ut på nätet nu och söka efter det! Jag ska, med lite tur som det verkar nu, ta en sväng över till USA och Kanada i höst också, men det blir först framåt slutet på oktober eller början på november.
Först ska jag dock till San Fransisco och Californien i minst två veckor för att hälsa på kompisar.
Om jag hinner upp till Kanada stannar jag först i Vancouver där jag ska besöka släktingar plus passa på att se mig om kring staden också, det har jag inte hunnit de tidigare gångerna som jag var där...
/Milan :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.