Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Campact Flash och temperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

mm_smurf

Aktiv medlem
I specifikationen till vissa compact flash kort är det angivit "operating temperature" på tex 0-60 grader C. Altså borde det kunna ge problem med att använda dessa kort när det är kallt ute. Är det någon som har upplevt detta?
/Peter
 
Jag har aldrig upplevt problem vid låga temperaturer. Det dröjer nog ganska lång tid innan kortets temperatur går ner till 0 grader eftersom det är omslutet av kameran. Det bästa (om man fotar länge utomhus på vintern) är att skaffa kort som klarar många minusgrader, för att vara på den säkra sidan. Kolla in SanDisk Extreme, de klarar det mesta.
 
SanDisk Extreme verkar klara -25 till 85. Vad SanDisk Ultra II klarar hittar jag ingen info just nu. Fick min 300D i mars och har inte fotat i "extrema" temperaturer. Misstänker att det inte är on/off med korten när det är kallt, utan att dom bara blit långsammare?
 
Just Ultra och Extreme korten verkar vara slut överallt och jag skulle behöva ett kort nu. Finns det andra kort som skall klara låga temperaturer?
 
Chippena klarar nog flera hundra grader , det är höljet och förbindingar ala lödningar som inte
klarar så mycket , men den skulle nog fungera mellan - 196 och +150 men tillevrakren vågar inte garantera det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.