ANNONS
Annons

camera raw

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnel12

Medlem
hej.

jag kan inte öppna mina raw bilder i photoshop.

hur ska jag göra? jag har hört att ma måste använda ett program som heter camera raw. vart hittar jag det? ska man installera det? Jag har ingen aning om vad det är.
 
Camera Raw är integrerat i Photoshop...dvs den finns säkert i om det inte är för gammal Photoshop. Problemet kan vara att din Photoshop inte stödjer din kameramodell. Du får gå in på Adobes hemsida och kolla.

Vilken Photoshop version har du och vilken kamera?
 
Camera Raw är integrerat i Photoshop...dvs den finns säkert i om det inte är för gammal Photoshop. Problemet kan vara att din Photoshop inte stödjer din kameramodell. Du får gå in på Adobes hemsida och kolla.

Vilken Photoshop version har du och vilken kamera?

Jag har photoshop cs3 och en Nikon D40x
 
.

När jag försöker att öppna en raw bild kommer en ruta upp;Could not complete your request because it is not right kind of document.
 
I help/hjälp-menyn i Photoshop finns "updates...", klicka den. Då är du säker på att du har stöd för allt "aktuellt" och det borde verkligen inkludera en "gammal" kamera som D40x.
 
Läste du och gjorde du installationen enligt anvisningarna?

Manuell installation på Mac eller Windows®:
Windows®:
1. Stäng Photoshop CS3 och Adobe Bridge.
2. Öppna Den här datorn.
3. Dubbelklicka på Lokal disk (C:).
4. Gå till Programfiler\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS3\Filformat
5. Flytta den befintliga Camera Raw.8bi plug-inen till en annan plats (till exempel en ny mapp på skrivbordet). Det är viktigt att du behåller den gamla versionen om du behöver använda den igen.
6. Kopiera programmet Camera Raw, Camera Raw.8bi, från hämtningsmappen till mappen i steg 4.
7. Starta Photoshop CS3 eller Adobe Bridge.
 
fick du ordning på det? Googlade lite på CS3 och D40x och det verkar som att det är fler som haft problem...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.