Annons

Camera Raw versioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag har letat runt och hittar inte längre förteckningen över vilka Camera Raw versioner som finns i de olika Photoshopversionerna. Så snälla hjälp mig att koppla ihop versionerna

Camera Raw
2.4
4.1
4.6
5.4

Om ni undrar varför jag behöver veta det så håller jag på och konverterar mina rawbilder till DNG och skall ställa in kompatibiliteten.

2.x hör ihop med CS och sedan är det bara att räkna framåt för varje huvudversion. Senaste är 6.x och de hör alltså ihop med CS5.

Om jag förstår det rätt så ska jag välja Camera Raw 4.6 för att DNG-filenskall vara kompatibel med CS3?

CR -version PS-version
2.4 CS
4.1 CS2
4.6 CS3
5.4 CS4

Om jag förstår det rätt så ska jag välja Camera Raw 4.6 för att DNG-filenskall vara kompatibel med CS3?

CR -version PS-version
2.4 CS
4.1 CS2
4.6 CS3
5.4 CS4

Det är något i frågeställningen som jag inte begriper och då får väl ni som vet bättre tala om det för oss.

Alla dng-filer kan öppnas av alla versioner av ACR såvitt jag vet. Ingen Photoshopversion kan öppna dng-filer, det jobbet sköts av just ACR som sitter som plug-in i PS (eller Elements eller Lightroom). Men det är bara vissa versioner av ACR som passar i de olika PS-versionerna. Ny PS-version - ny ACR-version som visserligen ofta uppdateras fram till dess ny version av PS kommer.

Så långt tycker jag allt är OK.

Om du ska masskonvertera rawfiler till dng verkar det för mej vara lättare att ladda ner Adobe dng converter från Adobe:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4803

Med den kan du masskonvertera raw-filer till dng-filer som sedan kan öppnas av vilken version som helst av ACR oavsett i vilken PS-version det sitter som plug-in. Men ju senare version desto mera spakar att dra i.

Alla dng-filer kan öppnas av alla versioner av ACR såvitt jag vet.

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt, DNG-formatet har utvecklats och fått nya funktioner tillagda allt eftersom (exempelvis automatisk korrektion av distorsion). Äldre versioner av ACR har inte stöd för dessa nya funktioner och kan därför inte alltid läsa nyare DNG-filer, av detta skäl kan man i DNG-konverteraren välja vilken version av ACR DNG-filen skall passa.

DNG-formatet är således frammåtkompatibelt, men inte nödvändigtvis bakåtkompatibelt.

Fortsättning från föregående inlägg...

Ett exempel är råfilerna från Panasonic LX3, objektivet i denna kamera ger ganska kraftig distorsion i vidvinkeländen. Distorsionen korrigeras automatiskt i kameran när man använder jpeg eller Panasonics egen råkonverterare, för att möjliggöra detta ligger det information om distorsionen i råfilens EXIF-data.

Initialt kunde inte DNG-konverteraren bevara denna information vid konverteringen (då det inte fanns stöd för distorsionskorrektionsdata i DNG-formatet), för att bildfilerna ändå skulle ge samma resultat som om du hade öppnat Panasonics råformat direkt i ACR gjordes ett litet "fulhack". Istället för att bara stuva om rådatat (vilket är det normala) gjorde DNG-konverteraren istället så att den genomförde en del av råkonverteringen (främst avmosaikifieringen) och sparade istället för rådatat en fullfärgs bitmapp (där varje pixel hade fullständiga RGB-värden). Denna bitmapp kan alla versioner av ACR läsa, det är så att säga "fallback" lösningen som alltid skall fungera. Men i praktiken har vi då egentligen fått ett slags TIFF-fil, som dock inte kan öppnas som en sådan.

Den mest uppenbara nackdelen med detta förfarande var att DNG-filen blev tre gånger(!) så stor som ursprungsråfilen, men genom att delar av råkonverteringen redan har skett kan vi inte längre utnyttja framtida förbättringar i ACR. Till exempel den nya avmosaikiferingsalgoritmen som kom i ACR 5.7/6.0, den nya algoritmen ger påtagligt bättre resultat än vad tidigare versioner kunde prestera. Även de nya automatiska objektivkorrigeringsfunktionerna i ACR 6.2 lär till stor del gå förlorade för dessa tidigt konverterade DNG-filer.

Naturligtvis var detta inte en tillfredsställande lösning för Adobe (allt fler tillverkare använde automatisk distorsionskorrektion i sina kameror) varför DNG-formatet uppdaterades och möjligheten att lagra distorsionskorrigeringsinformation lades till. Filer som konverterades efter detta tillägg är således "riktiga" råfiler i DNG-format, baksidan är att äldre versioner av ACR inte längre kan läsa DNG-filen korrekt. Vi har således fått en inkompatibilitet där vi måste välja vilken version av ACR vi vill kunna använda, därav möjligheten att välja i DNG-konverteraren.

Detta är ett exempel, det finns andra (Canons sRAW till exempel). I mina ögon är DNG-formatet inte riktigt så universalt som Adobe vill göra gällande, snarare är det "yet another raw format" med samma begränsningar som tillverkarnas egna format. Jag skulle själv inte konvertera mina råfiler till DNG-format förrän stödet för tillverkarens originalformat verkligen var borttaget och jag inte längre har möjligheten att istället använda en tidigare version av ACR (om ens då).

Det var ett problem som jag inte stött på. Men en senare version av ACR kan alltså alltid öppna en tidigare version av en dng-fil även om det då inte går att korrigera tex distorsion med den medskickade informationen?

Det var ett problem som jag inte stött på. Men en senare version av ACR kan alltså alltid öppna en tidigare version av en dng-fil även om det då inte går att korrigera tex distorsion med den medskickade informationen?

Ja, du kan alltid öppna filen med en senare version av ACR.

DNG-formatet är således frammåtkompatibelt, men inte nödvändigtvis bakåtkompatibelt.

Tack för klarläggande svar Sara. Verkar ingen idé att konvertera mina CR2-filer från min Canon 7D, särskilt inte som de blir 10MB större i DNG ! Om jag konverterar slänger jag bort CR2.
Jag har CS3 på min gamla maskin och nyligen införskaffat CS5. Använder mest LR och jag vill inte binda upp mig mer än nödvändigt. Skall jag konvertera till DNG vill jag kunna öppna mina
7D bilder i CS3.

Sten, jag behöver konvertera inifrån LR så databasen uppdateras, annars tappar jag länkarna till bilderna då de får en ny typ.

Suck, tänk vad bra det är med standarder!

Någon som vet om jag tappar något om jag fortsätter att konvertera mina 20D filer. De blir ju iallafall mindre och det är skönt att slippa XMP-filerna.

Jag har CS3 på min gamla maskin och nyligen införskaffat CS5. Använder mest LR och jag vill inte binda upp mig mer än nödvändigt. Skall jag konvertera till DNG vill jag kunna öppna mina 7D bilder i CS3.

I LR så kan du välja vilken version av DNG (kompatibel med 2.4 och framåt) som du exporterar din bildfil med. Använder detta själv när jag skall jobba på en datorn med PS CS2.
Björn

I LR så kan du välja vilken version av DNG (kompatibel med 2.4 och framåt) som du exporterar din bildfil med. Använder detta själv när jag skall jobba på en datorn med PS CS2.
Björn

Även om jag använder LR för det mesta så behöver jag photoshop ibland då allt inte går att göra i LR.

Problemet är ju att DNG-filerna blir så mycket större från Canon 5D och 7D än motsvarande CR2.

Även om jag använder LR för det mesta så behöver jag photoshop ibland då allt inte går att göra i LR.

Problemet är ju att DNG-filerna blir så mycket större från Canon 5D och 7D än motsvarande CR2.

Det är inte så att du behöver bocka bort funktionen att ha den ursprungliga RAW filen inbäddad? Det ger i alla fall för mig en dubbelt så stor DNG fil om den är aktiverad.

Men varför behöver du konvertera?

Om du har en RAW-fil från 7D i Lightroom och gör de justeringar i LR som du vill. Sedan kan du väl välja "Edit in Photoshop" och jobba vidare med den där - även om din Photoshop version inte stödjer RAW-formatet?

Eller har jag fattat fel hur kopplingen mellan LR och PS fungerar? (Jag har ju bara LR).

Men varför behöver du konvertera?

Om du har en RAW-fil från 7D i Lightroom och gör de justeringar i LR som du vill. Sedan kan du väl välja "Edit in Photoshop" och jobba vidare med den där - även om din Photoshop version inte stödjer RAW-formatet?

Jag tycker standarder är bra och vill i möjligaste mån hålla mig till det för att mina bilder skall vara kompatibla i framtiden.
Om jag tex vill göra ett collage, varför skall jag gå via LR när PS är verktyget som gäller? Behöver CS5 för att klara detta med min 7D. Borde fungera med CS3 om jag har DNG-format.

Hade trott att DNG var en standard, men som Sara skrev är det inte helt kompatibelt.

Det är ganska skönt att bara har en fil istf en CR2 + XMP. Med min 20D blev ju filerna även mindre.

Tack för klarläggande svar Sara. Verkar ingen idé att konvertera mina CR2-filer från min Canon 7D, särskilt inte som de blir 10MB större i DNG ! Om jag konverterar slänger jag bort CR2.
Jag har CS3 på min gamla maskin och nyligen införskaffat CS5. Använder mest LR och jag vill inte binda upp mig mer än nödvändigt. Skall jag konvertera till DNG vill jag kunna öppna mina
7D bilder i CS3.

Sten, jag behöver konvertera inifrån LR så databasen uppdateras, annars tappar jag länkarna till bilderna då de får en ny typ.

Suck, tänk vad bra det är med standarder!

Någon som vet om jag tappar något om jag fortsätter att konvertera mina 20D filer. De blir ju iallafall mindre och det är skönt att slippa XMP-filerna.

Dom blir 20 % mindre i DNG såvida du inte använder sRAW för då blir dom mkt större.

/Stefan

Jag tycker standarder är bra och vill i möjligaste mån hålla mig till det för att mina bilder skall vara kompatibla i framtiden.

Jag resonerar som så att sannolikheten att södet för dagens kameror i t ex Lightroom skall försvinna är liten. Jag är 50 bast, räknar att leva i 25 år till, tror att jag kommer att kunna läsa filer från en 400D även då. Skulle stödet försvinna, ja då konverterar jag då. Inget format är 100% säkert och att gå från ett osäkert format till ett annat tycker jag inte det är värt. Dessutom exporterar jag alla mina någorlunda bra bilder i full upplösning till JPG efter att jag redigerat dem. Det får duga för mig som tllräckligt kompatibelt. Skulle jag jobba yrkesmässigt med foto kanske jag skulle resonera annorlunda men för mig som amatör räcker det gott. Har full förståelse för att andra resonerar annorlunda.

Om jag tex vill göra ett collage, varför skall jag gå via LR när PS är verktyget som gäller? Behöver CS5 för att klara detta med min 7D. Borde fungera med CS3 om jag har DNG-format.

Visst hade det varit bättre att kunna göra det direkt men nu är det som det är och då är frågan om merjobbet med att konvertera alla bilder uppväger merjobbet med att i vissa tillfällen exportera till TIFF eller DNG just när det behövs för vidare redigering.

PS. Jag tycker Lightrooms printmodul och funktionen print to file gör att man kan göra en del collage med bra resultat. Självfallet inte som i PS men ändå förvånansvärt flexibelt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto