Fortsättning från föregående inlägg...
Ett exempel är råfilerna från Panasonic LX3, objektivet i denna kamera ger ganska kraftig distorsion i vidvinkeländen. Distorsionen korrigeras automatiskt i kameran när man använder jpeg eller Panasonics egen råkonverterare, för att möjliggöra detta ligger det information om distorsionen i råfilens EXIF-data.
Initialt kunde inte DNG-konverteraren bevara denna information vid konverteringen (då det inte fanns stöd för distorsionskorrektionsdata i DNG-formatet), för att bildfilerna ändå skulle ge samma resultat som om du hade öppnat Panasonics råformat direkt i ACR gjordes ett litet "fulhack". Istället för att bara stuva om rådatat (vilket är det normala) gjorde DNG-konverteraren istället så att den genomförde en del av råkonverteringen (främst avmosaikifieringen) och sparade istället för rådatat en fullfärgs bitmapp (där varje pixel hade fullständiga RGB-värden). Denna bitmapp kan alla versioner av ACR läsa, det är så att säga "fallback" lösningen som alltid skall fungera. Men i praktiken har vi då egentligen fått ett slags TIFF-fil, som dock inte kan öppnas som en sådan.
Den mest uppenbara nackdelen med detta förfarande var att DNG-filen blev tre gånger(!) så stor som ursprungsråfilen, men genom att delar av råkonverteringen redan har skett kan vi inte längre utnyttja framtida förbättringar i ACR. Till exempel den nya avmosaikiferingsalgoritmen som kom i ACR 5.7/6.0, den nya algoritmen ger påtagligt bättre resultat än vad tidigare versioner kunde prestera. Även de nya automatiska objektivkorrigeringsfunktionerna i ACR 6.2 lär till stor del gå förlorade för dessa tidigt konverterade DNG-filer.
Naturligtvis var detta inte en tillfredsställande lösning för Adobe (allt fler tillverkare använde automatisk distorsionskorrektion i sina kameror) varför DNG-formatet uppdaterades och möjligheten att lagra distorsionskorrigeringsinformation lades till. Filer som konverterades efter detta tillägg är således "riktiga" råfiler i DNG-format, baksidan är att äldre versioner av ACR inte längre kan läsa DNG-filen korrekt. Vi har således fått en inkompatibilitet där vi måste välja vilken version av ACR vi vill kunna använda, därav möjligheten att välja i DNG-konverteraren.
Detta är ett exempel, det finns andra (Canons sRAW till exempel). I mina ögon är DNG-formatet inte riktigt så universalt som Adobe vill göra gällande, snarare är det "yet another raw format" med samma begränsningar som tillverkarnas egna format. Jag skulle själv inte konvertera mina råfiler till DNG-format förrän stödet för tillverkarens originalformat verkligen var borttaget och jag inte längre har möjligheten att istället använda en tidigare version av ACR (om ens då).