Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera Raw uppdateringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Som man laddar ner gratis från Adobes hemsida.

I vilken mapp lägger man filen? Det är CS2 vi talar om och är det hela programmet man laddar ner? För filen är ju bara drygt 5 mb stor.
 
Windows:
1. Stäng Photoshop CS 2.
2. Öppna Den här datorn.
3. Dubbelklicka på Lokal disk (C:).
4. Gå till Program\Adobe\Photoshop CS 2 \Plug-Ins\File Formats.
a. Om du har Creative Suite går du till:
1. Program\Adobe\Adobe Photoshop CS 2\Plug-Ins\File Formats.
5. Flytta den befintliga plug-inen till en annan plats (till exempel en ny mapp på skrivbordet). Det är
2. viktigt att du behåller den gamla versionen om du behöver använda den igen.
6. Kopiera programmet Camera Raw, Camera Raw.8bi, från hämtningsmappen till mappen i steg 4.
7. Starta Photoshop CS 2.


Mvh/Bengt - Åke
 
Är det hela Camera Raw eller bara en uppdatering?

Är osäker på om jag hade Camera Raw sedan innan då den sade att det var fel filformat då jag försökte öppna mina .nef filer i PS

Jag kör ej Creative suite!

Tack för hjälpen! =)
 
Adobe Camera Raw (ACR) är inte särskilt stort, 1,9MB för Win och 4,4MB för Mac, och du laddar bara ned den plugin som tar hand om raw-konverteringen. Däremot så har de ändrat den rekommenderade platsen att lägga det på, så det som Bengt-Åke skriver stämmer inte längre även om det fortfarande bör fungera.

Anledningen till detta är att både Photoshop CS2 och Bridge ska använda samma plugin så man inte oavsiktligt råkar ha två olika versioner av ACR, en för vardera programmet.

För att läsa mer om hur man installerar den se de medföljande instruktionerna.
 
Samma problem.

Jag har samma problem. Jag får ett medelande som lyder: Could not complete your reguuest because it is not the right kind of documents. Var hämtar man uppdateringen och vad heter den? Är det samma till CS som till CS2?
Tommy
 
Re: Samma problem.

Tommy Törnquist skrev:
Var hämtar man uppdateringen och vad heter den?
De två första länkarna i mitt förra inlägg går direkt till Windows respektive Mac-versionerna av pluginen (utan DNG-converter).
Är det samma till CS som till CS2?
Nej, ACR 3.6 funkar inte med CS om man får tro installationsintruktionerna (den tredje länken). Där står:
Plug-inen Camera Raw 3.6 är inte kompatibel med Photoshop-versioner som är äldre än Photoshop CS2, eller Photoshop Elements-versioner som är äldre än Photoshop Elements 3.0.
 
Hej!
Ni lägger filen CameraRaw.8bi i fel mapp.
I Photoshop Cs2 ska den ligga i:
Program-Delade filer-Adobe-Plugins-Cs2-Filformat.
Ta bort den gamla filen som ligger där innan ni klistrar in den nya.

Christer
 
Nä,jag märkte att det inte funkade i CS.

Någon idé om var man kan hitta en plug-in som funkar till CS?
Varför måste allt vara så krångligt?
Tommy
 
Hej igen!
Var uppmärksamma på att Camera Raw till Cs inte stödjer nya kameramodeller. Kolla i dokumentationen om kameramodellen finns med, annars är det bara till att uppgradera till Cs2.

Christer
 
Det gick inte

med den plug-in heller. Jag får samma felmeddelande som innan. Kan det vara så att den inte kan läsa min NEF-fil men andra rawfiler?

Tommy
 
Om jag inte har helt fel så var det först i och med Adobe Camera Raw 3.2 som den fick stöd för D70s. Så det blir nog till att uppgradera till CS2 eller se om du kan gå omvägen via DNG Converter.

Alternativt kan du använda Nikons plugin för NEF-import, men då förlorar du ACRs justeringsmöjligheter.
 
Tommy.
Enligt dokumentationen på Adobes nedladdningssida så stödjer inte Camera Raw 2,4 Nikon D70s bara D70. Tyvärr.

Christer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.