Annons

Camera Raw inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Vad är fel?
Öppnar bild i Camera Raw och gör justeringar. Då jag sen vill öppna i CS5 ser bilden OK ut tills jag trycker på F och den blir utan ram, då förändras färgerna dramatiskt. Har kollat färginställningar men något är missat. Tack för hjälp

Något inträffar då jag öppnar bilden i PS och trycker på F för att "frilägga" den mot grå bakgrund.

När jag sparar bilden som ser annorlunda ut efter F-knappen och öppnar den på nytt är den oförändrad tills jag återigen trycker på F. Vad kan vara galet?

Man kan uppleva förändringar i färger beroende på hur bakgrunden ser ut. Skulle rekommendera dig att göra en skärmdump av båda versionerna, och sen jämföra dem ( mot en och samma bakgrund så att säga ) Eller kolla färgvärdena med pipetten, så behöver du inte göra några kopior..

Blir snurrig på detta. Färginställningarna är som dom alltid har varit-men då jag öppnar bilden PS så har den ju en ram med filnamn och färgrymd o storlek. Då jag som vanligt klickar på F ändras färgerna i det här fallet mot gult. Klickar jag igen får jag svart bakgrund men bildens färgförändring kvarstår. Då jag stänger bilden återgår den tydligen till ursprungsfärgen. Märkligt och hoppas någon har svaret

Man kan uppleva förändringar i färger beroende på hur bakgrunden ser ut. Skulle rekommendera dig att göra en skärmdump av båda versionerna, och sen jämföra dem ( mot en och samma bakgrund så att säga ) Eller kolla färgvärdena med pipetten, så behöver du inte göra några kopior..

Har kalibrerad skärm och grå bakgrund. Pipettet visar på samma värden på bilderna. Alltså sker något med visningsläget då jag F-klickar

Kan du göra två skärmdumpar och visa, för då kanske man/nån lättare kan lista ut vad som går fel, om man får facit på färgförändringen, så att säga.

här är en bild som visar på ett ungefär vad som händer. Den rödare är ursprungliga bilden.

Bilagor

• Skärmavbild 2012-07-17 kl. 16.30.23 (2).jpg
    Skärmavbild 2012-07-17 kl. 16.30.23 (2).jpg
    10.6 KB · Visningar: 771
Ja det var ju en drastisk skillnad. Kan det vara så att snabbkommandot F har ytterligare en funktion inställd ( fast i själva Photoshop går det väl iofs bara att ha en funktion per tangent ).

Blir det samma sak om du gör det hela utan F tangenten ( alltså View>Screen Mode ).

Ja det var ju en drastisk skillnad. Kan det vara så att snabbkommandot F har ytterligare en funktion inställd ( fast i själva Photoshop går det väl iofs bara att ha en funktion per tangent ).

Blir det samma sak om du gör det hela utan F tangenten ( alltså View>Screen Mode ).

Ja det blir samma sak hur jag än gör. Vilka inställningar kan tänkas inverka: Korrekturinställningar, tilldela profil, konvertera till profil, färginställningar. Skärmen är en Eizo CG241W. Använder en iMac. Märkligt att färgproverna visar samma värde före och efter. Men det är ju ängsligt att inte veta om vilken version jag ska använda vid bildbehandlingen.
Ska göra två utskrifter och se om det skiljer där

Nu har bekymret uppstått igen och jag vet inte vad som har förändrats. Gör som tidigare. Från Camera raw öppnar i PS och då är det ju en ram runt. F-tangenten ger en grå alternativt svart bakgrund men bilden förändras dramatiskt. Tex en ljusblå himmel blir kall och magentaaktig. Hur kommer jag på lösningen?

Färginställningar är som de ska. Om jag inte gör något åt bildfilen i CRA och öppnar i PS och sen vill stänga bilden utan att ha gjort någon ändring, blir jag ändå förfrågad om jag vill spara ändringar innan bilden sparas.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-05-30 kl. 13.57.24.png
    Skärmavbild 2014-05-30 kl. 13.57.24.png
    134.7 KB · Visningar: 43
Om man har en iMac som primärfönster och en Eizo som den skärm man öppnar bilderna i efter rawhantering, kan det vara då det blir den här förändringen i färgåtergivningen?

Tråkigt att ingen svarar dig. Jag kör normalt inte OSX annat än på hustruns MacPro, men om du har två olika skärmar inkopplade, föreslår jag att du kopplar ur den ena och testar om du får samma märkliga beteende då. Det låter som om du har något knas med profilhanteringen, men på din beskrivning kan jag inte lista ut var felet kan ligga.

Vet du om ditt grafikkort kan hantera dubbla LUT:ar, dvs går det att ha och ladda två olika profiler, en för din iMac-skärm och en för din Eizo-skärm? Felet ligger sannolikt någonstans i färghanteringen. Du får försöka utesluta så många felkällor som möjligt och jobba dig fram till en slutsats.

Ditt föregående inlägg där PS frågar om du vill spara ändringarna är normalt beteende eftersom PS utgår från att du gjort ändringar i CR när du öppnade filen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar