Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera Raw bortkopplad efter datorstrul. Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har CS6 (av mig ägd) på 2 datorer, båda Mac. Den ena på Gotland. Den strulade, gick inte att starta. Sen omplanterade jag alla program och filer från den fungerande datorn med hjälp av backup Super Duper. Då gick Gotlandsdatorn igång och allt verkade OK.

Båda kör nu OS X 10.11.6 El Capitan, den sista versionen som accepterar CS6.

Nu då jag sitter här på ön och vill redigera foton kommer meddelande "Camera Raw editing requires that a qualifying product has been launched at least once to enable this feature."

Det går alltså inte att öppna filer med Camera Raw och inte ens "Clear settings" på nytagna bilder som jag öppnat och bearbetat i Photoshop. Jag försökte med bilder tidigare tagna på Gotland och då bearbetade i Gotlandsdatorn men samma felmeddelande kom upp.

Vad göra?.

Har du autentiserat programvaran, så att Adobe blivit nöjda?

Går det att starta exempelvis Photoshop utan att den gnäller?

/ Kiwi

Ev. ligger den första versionen av PS kvar i registreringen hos Adobe och spärrar för kopieringen av PS från den andra datorn. Kontakta Adobe för hjälp.

Har du autentiserat programvaran, så att Adobe blivit nöjda?

Går det att starta exempelvis Photoshop utan att den gnäller?

/ Kiwi
Tack för svar Jan!
Då jag skrev frågan hade jag inte gjort nåt sånt alls.

Det gick att starta Photoshop men inte via Camera Raw som jag brukar.

Sen vart det sämre. Efter ett tag kom en uppmaning på en pop-upskärm att stega vidare i systemet, logga in och autentisera. Jag gjorde så gott jag kunde, jobbigt värre. Photoshop kom igång igen men inte Camera Raw.

Ev. ligger den första versionen av PS kvar i registreringen hos Adobe och spärrar för kopieringen av PS från den andra datorn. Kontakta Adobe för hjälp.
Hej J-O!

Tack för svar!

Jag tror du har identifierat problemet. Adobes algoritmer ser att jag använder version 1 på dator 2 men är inte tillräckligt smarta eller förlåtande för att acceptera att jag använder det på en dator som Adobe registrerat för version 2.

Kontakta Adobe är för mig som att förbereda en Mount Everestexpedition. Behöver använda veckan på Gotland bättre. Jag tror jag tar med dator och skärm från Gotland till Norrköping och riggar upp grejorna där. Tar med en gammal backup från landet och kanske kan ominstallera version 2 själv på Gotlandsdatorn.

I värsta fall försöka kontakta Adobe. Det kanske inte är så snudd på omöjligt som jag tror? Hur gör du för att kontakta dom?

Jag antar att du har ett konto hos Adobe där du kan maila supporten. Alternativt kan du kanske själv hantera licensen för de olika datorerna via kontot.
Eller så kan en ren av- och ominstallation av PS utan att kopiera från den andra datorn lösa problemet.
Jag minns inte hur det fungerade tidigare, nu har jag löpande CC. Det har hänt mycket, PS med Bridge och Camera RAW har utvecklats mycket och är fenomenalt bra att jobba med.

Jag hade också CS6 en gång i tiden. Vill minnas att jag fick vara noga med att av-autentisera datorn innan jag formaterade om den, för annars så "fastnade" en licens där, Och då fick jag kontakta Adobe för att de skulle släppa den.

Nu med CC så är det mycket enklare.

/ Kiwi

Jag har kontaktat Adobe suport via deras chat. Fungerade 100%. Mitt problem löstes inom loppet av 10 minuter.

/ FiCa1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar