Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera Raw 9.3 vs 9.1

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorso

Aktiv medlem
Den sista versionen av Camera Raw i PS CS6 är 9.1, det är ett beslut av Adobe och det har jag ingen invändning emot. LR 6 finns fortfarande att köpa som fristående licens, inte CC, och den går att gradera upp till 9.3 när det gäller framkallningsdelen.

Då uppstår ett litet problem, om jag vill redigera en bild i PS CS6 via markering av bilden kommer en text upp om att de olika versionerna av CR skiljer sig åt. 9.3 v 9.1, inget konstigt med det. Meddelandet går att klicka bort och kryssa för att det inte ska visas någon mer gång. Det är jättebra eftersom jag inte har för avsikt att hoppa över till CC och är ett medvetet val från min sida.

Om man däremot markerar två eller fler bilder i LR och vill redigera dessa som lager i PS kommer samma meddelande upp och det går dessvärre inte att kryssa bort för att inte visas någon mer gång. Varför kan inte Adobe låta mig göra det? Det är irriterande och deras tjat gör mig inte ett dugg mer intresserad av CC.

Meddelandet är dessutom onödigt, när bilderna väl är öppnade i PS som lager är de redan "framkallade" i LR och CR 9.1 är inte aktuellt längre?

Snälla Adobe, lägg till en kryssruta även här!

//Björn

Bilagor

• ca-93.jpg
    ca-93.jpg
    39.8 KB · Visningar: 27
Brukar du läsa dagstidningar på nätet? Allt fler av dem har numera en massa hyss för sig med uppmaningar att prenumerera om man vill läsa artiklarna. Det mest irriterande är den där rutan man måste klicka på om att man förstått att de använder cookies. Om du bara får uppmaningen när du ska öppna mer än en bild från LR till PS går det kanske att leva med i det allt mer utpräglade reklamtjatet vi drabbas av i tid och otid.

Brukar du läsa dagstidningar på nätet? Allt fler av dem har numera en massa hyss för sig med uppmaningar att prenumerera om man vill läsa artiklarna. Om du bara får uppmaningen när du ska öppna mer än en bild från LR till PS går det kanske att leva med i det allt mer utpräglade reklamtjatet vi drabbas av i tid och otid.

Visst kan jag leva med det, inget större problem. Jag skulle däremot uppskatta om jag slapp se rutan, reklam och tjat har en tendens att göra mig mer negativt inställd än nödvändigt.

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar