Annons

Camer Raw 8.4 RC och Fuji

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har inte kollat allt vad denna version exakt innehåller. Den innehåller dock en hel del godis för alla med Fujifilm X-Trans kameror.
Det gamla smearing problemet verkar löst och man har lagt till Fujifilms egna simuleringar av olika filtyper som man annars bara har i JPEG inställningarna i kameran.
Har testat en del bilder de senaste dagarna och smearing problemet verkar löst och filmsimuleringarna ser bra ut.
Samma RC LR.5.4 bör snart dyka upp. Det är ju numera LR gruppen som utvecklar Camera raw som också är grunden för LR. Så förmodligen slipar de på några anda förbättringar men bör snart också vara klara.
Ryktet säger att Fujifilm och Adobe har jobbat mycket intimt den senaste tiden. Förmodligen korrekt och de verkar ha fått till ett bra resultat.

Thomas Knoll är inte så inblandad längre. Han har fått en mer generell roll inom product development om jag minns rätt.
Nu är vi väl inne på nörd snack men det finns en intervju med honom på Luminous Landscape.
http://www.luminous-landscape.com/interview_with_thomas_knoll.shtml

Vad som är annorlunda nu mot förr är att det är LR teamet som driver utveckligen och Photoshop som för ärva resultatet. För några år sedan var det tvärtom.

Om du lyssnar på videon med Thomas Knoll, så berättar han att sedan sin flytt till Kalifornien 2012 är han anställd av Adobe med titeln Fellow, till skillnad från tidigare då han arbetade på konsultbasis. Han arbetar med teknologiutveckling och leder ett separat Camera Raw team som tillhör Photoshoporganisationen, vilka också ansvarar för koden till Lightrooms Develop-modul. LR-teamet gör däremot interfacet i LR. Lyssna ca 22-28 min in i videon.

Du har säkert rätt. Jag tittade på intervjun när den var ny för 6 månader sedan. Den var ganska intressant. Thomas Knoll var ju ganska öppen med mycket

Vad jag tycker är intressant är att Camera Raw 8.4 nu verkar hantera Fuji X-trans kameror betydligt bättre.
Camera Raw och LR har tidigare gett ett rätt mediokert resultat för X-trans kameror.
Sensor bleeding är väl den term som används mest på DPR.
I någon diskussion här på Fotosidan var det många som inte såg något problem.
I andra länder höll man inte med om detta utan rekommenderade man använde Capture One, Photo Ninja mm.
Själv använde jag Capture One som definitivt gav ett bättre resultat än LR.
Nu verkar som sagt att Adobe jobbat hårt tillsammans med Fuji för att få till ett bättre resultat.
Det tycker jag är mycket positivt.

Nu kan vi också i LR/Photoshop snart få ut det resultat som kameran förtjänar.

Jag skulle bli väldigt glad om den kommande versionen innebär en bättre konvertering av filerna från Fujis Trans-X-sensor. Kör LR 5.3 och oftast blir det bra, men i vissa fall finns det tydliga fel i bilden - C1 och Photoninja som jag har utvärderingsversioner av är klart bättre.

Här finns en tråd som säger att det inte alls är någon skillnad - någon som kan kommentera?

http://www.dpreview.com/forums/post/53181134

hälsn. Erik

Jag skulle bli väldigt glad om den kommande versionen innebär en bättre konvertering av filerna från Fujis Trans-X-sensor. Kör LR 5.3 och oftast blir det bra, men i vissa fall finns det tydliga fel i bilden - C1 och Photoninja som jag har utvärderingsversioner av är klart bättre.

Här finns en tråd som säger att det inte alls är någon skillnad - någon som kan kommentera?

http://www.dpreview.com/forums/post/53181134

hälsn. Erik

De nya filmprofilerna är bra. När det gäller smearing är jag osäker på det blir bättre.
På vissa bilder tycker jag det och på andra inte.
Man måste nog ta en bild som lätt ger smearing i LR och sedan framkalla bilden i LR respektive Camera Raw och sedan göra TIFF eller JPEG av båda och sedan jämföra.
Jag är osäker om smearing har blivit bättre. Lutar nog åt att det inte är någon skillnad.
Fast det krävs som sagt en ordentlig test för att vara säker.

Jag har två bilder hemma som jag använt när jag jämfört LR 5.3, Capture One 7 och PhotoNinja. Den nya Camera Raw RC kan jag inte installera eftersom jag bara har Photoshop CS4. Det skulle vara mycket intressant att se hur den renderar dessa två bilder, och om det är något du skulle kunna tänka dig att göra så vore jag mycket tacksam!

Jag måste snart bestämma mig för om jag ska acceptera de brister som finns eller göra något annat, och om det mot förmodan visar sig att LR snart kan fungera bättre så påverkar det mitt beslut...

Jag har förstås ett alternativ kvar - att köra på den SilkyPix som följde med kameran, men det känns ju sådär... Den hanterar en av bilderna bättre än LR men inte den andra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto