Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cambo?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jupp, jag har en Cambo Master PC 4x5" som är den största av deras 4x5" med växlade inställningar förutom bastilten. Köpte den begagnad och det visade sig att den blivit felmonterad efter en service vilket lett till att en kuggstång i plast fått kuggarna avslitna till hälften på ett litet område. Som tur var var den andra hälften intakt så hela kuggstången blev användbar efter att jag plockat isär den och monterat vredet för rise på bakre standarten korrekt.

Mastern verkar vara en mycket gedigen kamera annars (men tung). Lättare modeller finns men de har i regel inte lika många växlade inställningsmöjligheter.

Senast ändrad:
Jag skulle inte se det där som ett "slumpas" pris utan snarare ett normalpris.

Jag gav 6000:- för min betydligt nyare kamera av värstingmodellen med 2 moderna objektiv, 2 rullfilmsbakstycken och en låda att förvara/frakta den i och några filmmagasin.

Att kameran är lite äldre behöver inte betyda något i praktiken. Den ser ut att sakna växling på rise/fall swing och tilt vilket gör den betydligt lättare än min skulle jag tro, men inte lika precis och lättmanövrerad när man vill göra små förändringar av rise/fall/tilt/swing. Däremot är nog fokuseringen växlad även på denna.

Sedan är en viktig fråga i vilket skick objektivet är, eller snarare slutaren. Har den inte motionerats på länge eller förvarats spänd kan den vara rätt inkonsekvent på tiderna. 90mm motsvarar ca 24mm för småbild i motivvinkel. Bälgen ser lite säckig ut men det är inte heller en vidvinkelbälg vilket är önskvärt för 90mm (ca 9cm mellan filmplan och optikplattan för fokusering på oändligheten och lite justeringar och bälgen blir lätt klumpig). Förvisso kan du nog hitta en vidvinkelbälg på ebay för runt 700:-.

Sedan tillkommer filmhållare (du vill antagligen ha 4x5" då det är svårare att hitta film förutom Efke PL100 till 9x12cm), räkna med 100:- stycket på ebay. För att framkalla är en HP combiplan dosa smidig (ca 900:- på photax).

Storformat är kul.

Kolla in www.largeformatphotography.info, där finns mycket matnyttigt och bla en förtekning över optik och deras utlysningsdiametrar samt vilka justeringsmöjligheter dessa ger för olika format.

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:Att kameran är lite äldre behöver inte betyda något i praktiken.
Här är en som ser lite nyare ut (men dyrare och utan objektiv). Fast egentligen är jag nog ute efter en "field"-kamera och inte en bänkkamera. Jag inbillar mig att det är enklare att släpa med sig en sån utomhus.

Richard, är din Cambo Master PC en field-kamera eller en bänkkamera?

För att framkalla är en HP combiplan dosa smidig (ca 900:- på photax).
Jag vill nog helst använda färgfilm. Jag var inne på Uppsala Fotokompani idag, och de tar bara emot diabladfilm för framkallning. Negativ bladfilm har de slutat ta emot. De säljer inte heller bladfilm överhuvudtaget, men det finns väl att köpa på postorder antar jag.

PD

Diafilm blad soppar jag själv i en cibachrome-trumma som jag rullar i ett vattenbad. Cibachrome trumman klarar sig med 75ml kemi per gång (HP combiplanen kräver 1 liter, så det är förnyelsebar kemi som gäller där om man skall köra ekonomiskt, jag kör T-max RS till svart-vitt). Det funkar finfint med Tetenals trebadskitt och +/- 0.3 grader är toleransen (även om jag varierat uppemot +/-0.7 grader utan färgstick) och så nogran bör man vara med svartvitt också (även om det är lite enklare vid 20 grader än 38).

Visste inte att UFK tog emot bladfilm i dia. Problemet är att det brukar kosta samma per blad som det kostar för en hel rulle 135 eller 120.

Cambo Mastern är en monorail och dessutom en tung sådan. Det hindrar mig dock inte från att ta den ut i fält (även om terängen inte får vara för oländig). Inklusive lådan väger packningen runt 35kg skulle jag tro, så en liten kärra är bra att rulla den på.

Den här är nog mer prisvärd än den utan objektiv du länkar till. DB monterad optik brukar vara billig på ebay ifall du vill komplettera då den enbart passar till Sinar kameror. Skulle inte tro att den går högre än till utropspris heller. Marknaden för storformat idag är begränsad.

En liten smidig field-kamera med bra justeringsmöjligheter skulle vara trevligt. Men jag har tyvärr inte satt mig i den världen och field-kameror dyker inte upp lika ofta i sverige verkar det som. Sedan blir det ju lite tillbehör ändå när man skall ut (Optik, filmhållare lupp fokuseringsduk stativ ljusmätare etc) så det blir en ansenlig mängd att kånka på i vilket fall vill jag mena)

Är du bosatt i Uppsala så kanske du skall gå med i Uppsala Fotografiska Sällskap (www.ufs.has.it). Frank Watson har en storformatare (ARCA monorail) långtidsdeponerad i klubben för de som vill prova på (dock enbart 9x12cm filmhållare). Här efter med någon i klubben

Jag har sneglar mer och mer på Shen Haos 4x5. Den finns som nybörjarkit för 1300 dollar på www.badgergraphic.com Den verkar ha fått bra kritik, det jag läst på nätet.

Sen tillkommer ju frakt och eventuell moms. Jag vet inte hur optiken är som ingår, Rodenstock 150/5.6 Apo Sironar-N. Shen Haon är en fieldhistoria och det känns som att en bänkkamera är lite tufft om man inte alltid tar bilen precis till fotoplatsen.

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Diafilm blad soppar jag själv i en cibachrome-trumma som jag rullar i ett vattenbad.
En Cibachrometrumma har jag liggande nånstans sen jag gjorde Cibachromekopior i slutet av 1970-talet. Det vore ju bra om den kan komma till nytta igen. :)

Är du bosatt i Uppsala så kanske du skall gå med i Uppsala Fotografiska Sällskap (www.ufs.has.it). Frank Watson har en storformatare (ARCA monorail) långtidsdeponerad i klubben för de som vill prova på (dock enbart 9x12cm filmhållare).
Jag bor söder om Uppsala, men jobbar i Uppsala. Det kan kanske vara lite kul att prova lite igen. Jag använde storformat lite grann i slutet av 1970-talet.

PD

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar