Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cacnon extender 1,4 vs. Kenko 300 plus

Produkter
(logga in för att koppla)

munken

Aktiv medlem
Hej pojkar, flickor, gubbar och gummor
Har nyss köpt ett Canon 300/4L IS och tänkte köpa en converter till den att ha främst när jag plåtar fågel.
Nu till frågan; är det motiverat att betala det dubbla för en Canon orginalconverter istället för en Kenko 300 som sägs vara så bra(och dessutom mer flexibel då den passar fler objektiv)?
Jo, jag har hajat att canonextendern är anpassad till deras egna långa gluggar men är skillnaden uppenbar?
Finns det något objektivt test där man jämför dessa? Eller om någon här inne har jämfört dom och kan dela med sig av sina reflektioner så vore jag enormt tacksam.

Kan väl tillägga att jag kommer fotografera en del så att det iom det kanske är värt att betala lite extra för att få det bästa.

Per skrev:
Nu blev jag nyfiken (eftersom jag oxå är på G att handla) - är inte Sigmas EX-APO-converter ett vettigt alternativ för 1500kr?

/Per

Den passar såvitt jag vet bara med de längre Sigmagluggarna och är inget alternativ för mig. Köpte faktiskt en en gång men upptäckte att den var okompatibel och lämnade tillbaka =P

munken skrev:
Den passar såvitt jag vet bara med de längre Sigmagluggarna och är inget alternativ för mig. Köpte faktiskt en en gång men upptäckte att den var okompatibel och lämnade tillbaka =P

Sigmas EX 2,0x APO DG passar iaf med Canons 70-200 2,8L IS.

Arctic skrev:
Sigmas EX 2,0x APO DG passar iaf med Canons 70-200 2,8L IS.

Funkar säkert med canons längre telen också men det har en lins som sticker upp som tog emot på det objektivet jag testade. Vad jag hört så ska Kenko vara "lägre" och därmed passa till fler objektiv.

mvh

munken skrev:
Funkar säkert med canons längre telen också men det har en lins som sticker upp som tog emot på det objektivet jag testade. Vad jag hört så ska Kenko vara "lägre" och därmed passa till fler objektiv.

Ok. Jag trodde att du skulle använda den till din 300:a och då ville jag göra dig uppmärksam på att även Sigman kan passa.

Jag kan också tillägga att Sigman inte passar till något av de tre andra objektiven jag har med mindre brännvidd men om någon vecka eller två så kan jag testa med Canons 1,4:a. Jag har dock svårt personligen att se att jag öht skulle behöva en teleconverter på dessa när jag redan har ett längre men det finns säkert behov av det också för någon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar