Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cachning av besökta forumsidor på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Jag kör med Netscape 7.2 och har oftast, inte alltid, ett lite irriterande problem med att när jag vill tillbaka från ett ämne till huvudmenyn på forumet, (trycker pil tillbaka eller visa föregånde sida på browsern), hoppar sidan upp till början igen, vilket medför att jag måste scrolla ner hela sidan igen.

Upplever att det är värre på FS än på någon annan site. Har det med någon sorts cachning på FS att göra, i kombination med min browser?

Jag har inga sådana problem i Mozilla Firefox version 1.0.

Hur uppdaterad är din webbläsare? Har tyvärr inte koll på hur pass Netscape är i fas med Mozilla-verkligheten. Du kan ju testa med Mozilla Suite som är ungefär samma sak som Netscape fast utan Netscapes tilläggsprylar (vilka det nu är...).

En annan lösning är att öppna länkarna i nya tabbar istället. Då har du alltid kvar ursprungssidan där du var sist och kan enkelt gå tillbaka genom att klicka på den tabben eller så kommer du automatiskt tillbaka när du har stängt alla nya tabbar du har öppnat.

Jag brukar i regel svepa över sidor jag ser, öppna alla länkar som verkar intressanta i nya tabbar som öppnas i bakgrunden (finns extensions som fixar detta om det inte funkar som standard).
Betydligt effektivare surfning än att följa länkar för att sedan klicka sig bakåt igen...

Ungefär som att öppna mappar i samma eller i nya fönster i Windows.

Jo jag använder "tabbed browsing" i princip alltid när jag vill vidare från en länk, men vitsen med bakåtpilen är ju att sidan själv ska hitta dit jag var sist om jag scrollat ner på sidan. Det funkar i princip på de flesta siter jag besöker, än så länge, men just på FS funkar det sporadiskt, mer sällan.

NS 7.2 är den senaste (sista?) versionen, och enligt vad jag läst någonstans har väl NS lagts ner och ska inte göra fler versioner?

Isf. är mitt enda tips: www.mozilla.org

Jag förstår dock fortfarande inte problemet om det är så att du använder tabs. - Då finns det ju inget behov av att gå tillbaka med bakåtpilen eftersom du fortfarande har kvar den första sidan som länkarna ligger på och nedscrollad lika mycket som när du sist lämnade den...?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto