Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
C41 film i Svart-vit
- Trådstartare taegu
- Start datum
-Catherine-
Aktiv medlem
Jag framkallade en svartvit C41-rulle...det blev inget vidare kan jag säga
Filmen blev helt brun bara..
Jag rekommenderar det inte iaf
Filmen blev helt brun bara..
Jag rekommenderar det inte iaf
mb90
Avslutat medlemskap
Tog upp samma fråga på APUG för cirka en vecka sedan och fick då svaret att det är full möjligt. Resultatet blir som Jim säger att man får svartvia negativ med orange bas. Om man lyckas få fram en vettig framkallningstid så kan resultaten bli ganska ok.
Fick även tipset att testa framkallaren Diafine till detta. Exempel på bilder från färgfilmer framkallade i Diafine finns här: http://flickr.com/search/?w=48441030@N00&q=diafine+c-41&m=text
Jag har själv inte provat att framkalla C41 i svartvit kemi (ännu) och tyvärr verkar det som om det inte går att få tag på Diafine i Sverige vilket gör att man måste beställa från exempelvis Tyskland om man vill prova den.
När det gäller frågan varför man skall göra detta så var den primära anledningen till att jag ställde frågan att jag hade två gamla 110-färgfilmer som jag ville prova i min Pocket Instamatic. Nu har jag dock kontaktat Crimson och de kan ta på sig att framkalla 110-film vilket gör att jag det för närvarande endast är den experimentella lusten inom mig som får mig att vilja prova detta.
Fick även tipset att testa framkallaren Diafine till detta. Exempel på bilder från färgfilmer framkallade i Diafine finns här: http://flickr.com/search/?w=48441030@N00&q=diafine+c-41&m=text
Jag har själv inte provat att framkalla C41 i svartvit kemi (ännu) och tyvärr verkar det som om det inte går att få tag på Diafine i Sverige vilket gör att man måste beställa från exempelvis Tyskland om man vill prova den.
När det gäller frågan varför man skall göra detta så var den primära anledningen till att jag ställde frågan att jag hade två gamla 110-färgfilmer som jag ville prova i min Pocket Instamatic. Nu har jag dock kontaktat Crimson och de kan ta på sig att framkalla 110-film vilket gör att jag det för närvarande endast är den experimentella lusten inom mig som får mig att vilja prova detta.