Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

C1, c2, c3

Produkter
(logga in för att koppla)

john23

Aktiv medlem
Hej på Er, eftersom jultomten inte kom med hårda paket så fick man stå för notan själv (7D) idag.

Har läst lite i bruksanvisningen angående C´lägena på programratten, tycker att det står lite dåligt angående hur man programerar ifall man vill ha TV, AV, P lägena plus lite annat under tex C1.

Stämmer det att man tex ställer sig på TV med programratten, går in i menyn till och ändrar inställningarna man vill ha plus tex knapparna på ovansidan (iso, 8fps etc) och avslutar med att spara under egna inställningar på C1 ??
Blir det då TV plus det man ställde in, när man väljer C1?

MVH

John

Ja precis - det är likssom den bästa uppfinningen som canon någonsin kommit på - lär dig använda dem fullt ut - de är värda otroligt mycket när det gäller att få ett kontrollerat och säkert hanterande av kameran - testa och bli konfident med hur det fungerar så att du kan lära dig lita på dem.

men som sagt läs gärna intruktionsboken och testa så att du vet hur det fungerar. glöm inte heller att om kameran gör time-out så återgår dem till vad du ställde in på c-läget även om du ändrat något under fotograferadnet - bra iofs, men viktigt att komma ihåg så att man inte gör bort sig.

Ja precis - det är likssom den bästa uppfinningen som canon någonsin kommit på - lär dig använda dem fullt ut - de är värda otroligt mycket när det gäller att få ett kontrollerat och säkert hanterande av kameran - testa och bli konfident med hur det fungerar så att du kan lära dig lita på dem.
---
Alldeles riktigt, detta är en idé som sparar kolossalt mycket tid. Man kan ha en uppsättning inställningar sparad t.ex. för blixtfotografering, en annan för makrofoto, en tredje för aktionfoto eller vad man nu snabbt vill kunna ställa in.

Däremot är det INTE ALLS Canon som har kommit på detta. Det gjordes av Minolta minst något årtionde innan Canon upptäckte hur bra detta var, och kopierade det hela... Detta system med snabbminnen har förstås ärvts av Sonys bättre kameror (se nedan).

Vad som tycks vara väldigt lite känt inom CaNikon-världen nuförtiden är att Minolta under decennier var de stora innovatörerna, De står bakom det allra mesta av det som alla kameror har nu.

Kan väl till sist också nämna att hela Minoltas kameradivision nu jobbar hos Sony. Vilket märks - alla nämnvärda innovationer under senare år (utom en) har, som väntat, kommit från Sony... :)

Och det lär säkert fortsätta. Sony är ju i sig ett av världens mest innovativa företag inom elektronikvärlden.

men som sagt läs gärna intruktionsboken och testa så att du vet hur det fungerar. glöm inte heller att om kameran gör time-out så återgår dem till vad du ställde in på c-läget även om du ändrat något under fotograferadnet - bra iofs, men viktigt att komma ihåg så att man inte gör bort sig.

Vad har du ställt dom på egentligen Bengt? Jag har programmerat samtliga tre men hittar bara användning för ett. Ett gaffelläge i mitt fall. C-lägen var inte särskilt revolutionerande för mig, tidigare hade jag gaflling på "min meny".

C-lägena är nog väldigt personliga. Jag har ställt mina 3 i olika blixtlägen (studio) beroende på vilken bakgrund och "typ" av bild. T.ex mörk bakgrund och ganska mörk bild v.s. vit bakgrund med normalbelyst modell.

C-lägena är nog bra men att det skulle vara så revolutionerande och fantastiskt gäller i alla fall inte mitt fotograferande.

Jag använder dem ganska sällan och skulle klara mig gott utan dem.

OK, tack då var det som jag trodde. Har kladdat batteriet tagit lite kort och uppdaterat firmware.
Omorgon blir det mer pröva på.

John

C-lägena är mumma för dom som fotar under kontrollerade förhållanden; produktfoto, studio, en viss hockeyrink etc.
Genom att trycka på Quickmeny-knappen visar kameran om det aktuella C-läget är programmerat som Tv, Av eller P.

De är lysande! Har ett läge för sittande fågel, ett för flygande fågel och ett för mingelfoto. Skulle vara plågsamt att byta till en kamera med bara ett minnesbank-läge eller ve och fasa, inget!

De är lysande! Har ett läge för sittande fågel, ett för flygande fågel och ett för mingelfoto. Skulle vara plågsamt att byta till en kamera med bara ett minnesbank-läge eller ve och fasa, inget!

Du skulle inte kunna utveckla lite, vad är det mer exakt du har lagt in på respektive läge?

Jag förstår principen, men har inte själv lyckats klura ut något vettigt att spara som C-läge.

Jag har laft till Av, H, AI Servo som något val. Och sen så har jag en till min Samyang 85mm, t.ex. underexponera 1/3 eller nåt.. Problmet är i mitt fall att jag kan glömma bort att sätta till C1 när jag använder mig utav Samyangen. Och självklart om jag ska köra M istället så måste jag ju spara det i C2 osv. Lite tråkigt det.

JPEG eller RAW, brusreducering, högdagersprioritet, exponeringskomensation, bländare, tid, MLU (ja, jag vet att det finns enklare sätt, men med trådfjärrutlösare är det fortfarande smidigt i vissa fall att använda MLU som separat funktion - tycker jag iaf), ISO, liveviewläge (för att kunna skilja på inställningar mellan video och livieview), af-mode, invalda af-punkter (smidigt att ha en med högre ISO och fler punkter för att fånga flygande fågel och en med lite lägre ISO och bara mittenpunkten för att skjuta fågeln när den landat).

Det finns hur många sätt som helst att använda c-lägen - släng ut alla krumulurlägen och ge oss fem c-lägen (fler än så klarar jag inte av komma ihåg :) ) nästa gång!!

Du skulle inte kunna utveckla lite, vad är det mer exakt du har lagt in på respektive läge?

Jag förstår principen, men har inte själv lyckats klura ut något vettigt att spara som C-läge.

Här är några exempel på hur jag ställt in c1 och c2.

C1: Oneshot, enbildstagning, spot-af, 1/500 sek, spotmätning,

C2: AI servo, seriebildstagning, matrixmätning, 1/1200 sek, Automatiskt val av alla 19 AF-punkter., långsamt följande af, AF ska ignorera nya objekt samt fler saker jag inte kommer på ur minnet :)

ANNONS