Annons

Bytte grafikkort - märklig reboot i starterna

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har precis satt in ett nytt grafikkort i burken - bytte från Geforce till Radeon men det lirar inte helt 100 under uppstart. När jag slår på datorn hamnar den på direkten i en slags loop. Innan jag ens kommer till bios bootar den om 5-6 ggr på raken med ett inbyggt "beep" - sedan flyter det på och jag kommer vidare. Sen är allt frid å fröjd. Men under starten...vad är det som pågår? Byter jag till ett annat Radeon kort får jag samma problem men om jag petar tillbaka mitt gamla Geforce så funkar det. Moderkortet SKALL vara kompatibelt med grafikkortet (som är ett enkelt HD5450)

Weird...finns nån reset man kan göra för att nolla systemet? Förslag, tankar?

tack på förhand

BIOS "beep" kan mycket väl bero på fel på grafikkortet.
Det är inte så att Du glömt koppla in strömkabeln i nya kortet (som kanske inte behövs till det gamla?)

Nja...det finns inget uttag/kontakt i det nya (däremot hade jag det till mitt gamla). Grejen är att jag alltså testat två nya Radeon kort och båda uppvisar samma fenomen under starten. Inget av korten har krävt strömkabel - det handlar om instegsmodeller av enklare sort.

Det var ett långskott.
Har Du några särskilda inställningar i BIOS?
Testat att köra en "fabriksinställning" i BIOS?

Ja, alla grafikkort ska klara att starta upp i BIOS och lägsta inställningen i alla fall utan drivrutiner så något hårdvaruknas är det ju!

Japp, det skumma är att det funkar fin-fint nu. Det är bra under starten när det får initital strömförsörjning som det hakar upp sig. Oh well...får testa en reset.

Tack för feedback

Ett annat långskott KAN ju vara att strömmen inte räcker till till de nya korten likförbaskat (via porten alltså)
Hur många watt får Du ut ur kraftaggregatet?

Gamla drivrutiner

Skulle tro att det kan vara dom gamla drivrutinerna som spökar,
stoppa i det gamla kortet och ta bort alla drivrutiner om du inte gjorde det innan
bytet./Roffe
Japp, det skumma är att det funkar fin-fint nu. Det är bra under starten när det får initital strömförsörjning som det hakar upp sig. Oh well...får testa en reset.

Tack för feedback

Har du sett efter så att det inte finns någon uppdatering till BIOS som kan tänkas fixa några eventuella kompabilitetsproblem med någon viss modell av grafikchip?

Skulle tro att det kan vara dom gamla drivrutinerna som spökar,
stoppa i det gamla kortet och ta bort alla drivrutiner om du inte gjorde det innan
bytet./Roffe

Det är nog dåligt med laddade drivrutiner innan operativsystemet ens börjat starta.

Ett annat långskott KAN ju vara att strömmen inte räcker till till de nya korten likförbaskat (via porten alltså)
Hur många watt får Du ut ur kraftaggregatet?

460 watt enligt noteringarna på aggregatet, kortet kräver 400 watt så det borde vara safe. Mitt gamla kort (9600GT) som funkat fint är betydligt vassare än det nya jag köpt så krämen borde räcka.

Har du sett efter så att det inte finns någon uppdatering till BIOS som kan tänkas fixa några eventuella kompabilitetsproblem med någon viss modell av grafikchip?

Uppdaterade bios för ett tag sedan, har senaste versionen... det märkliga är ju att kortet verkligen fungerar. Använder det nu i skrivande stund och har jobbat under kvällen - bilder renderas perfekt. Det är bara under uppstart som det jävlas...

Sedär...bytte till en annan kortplats och då försvann problemet! Ibland är det enkelt! Tack alla för feedback

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto