Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte Nikon D300 mot D800, vad behövs uppdateras mer?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViewFinder

Aktiv medlem
Som rubriken säger.
Jag har idag en gammal D300 (Utan "s"). Är och har varit nöjd med kameran, förutom det självklara att det inte är full format.
När jag köpte den, var steget i pris till D3 allt för stort.
Det som slutligen har fått mej att ge efter för bytet, är att jag blivit sugen på att filma.
Bytet till 800 känns lätt, då den är snarlik 300an i funktion. (Eller?)

Idag har jag D300 med original grepp.
Ett gammalt Nikkor 80-200 /2,8 och ett Tokina 16-50 /2,8.
Har en trådlös fjärr (Kina från Ebay.)
Redigerar mina bilder (NEF) i Photoshop CS4 Ext.

Jag vet att greppet heter nått annat till 800an, och att Tokinan är för DX format. Dessa måste bytas.
Men kommer jag kunna använda PS CS4?
800 ser ut att ha samma kontakter på framsidan, under läges ratten, eller vad den kan heta?
Passar fjärr avtryckare till 300 även 800an?

Någonting mer jag bör tänka på?
Tacksam för era åsikter.

Kristian.
 
Tänk på att du byter format från DX till FF.
Beroende på vilka gluggar du har behöver du kanske uppgradera dessa?
 
Som rubriken säger.
Jag har idag en gammal D300 (Utan "s"). Är och har varit nöjd med kameran, förutom det självklara att det inte är full format.
När jag köpte den, var steget i pris till D3 allt för stort.
Det som slutligen har fått mej att ge efter för bytet, är att jag blivit sugen på att filma.
Bytet till 800 känns lätt, då den är snarlik 300an i funktion. (Eller?)

Idag har jag D300 med original grepp.
Ett gammalt Nikkor 80-200 /2,8 och ett Tokina 16-50 /2,8.
Har en trådlös fjärr (Kina från Ebay.)
Redigerar mina bilder (NEF) i Photoshop CS4 Ext.

Jag vet att greppet heter nått annat till 800an, och att Tokinan är för DX format. Dessa måste bytas.
Men kommer jag kunna använda PS CS4?
800 ser ut att ha samma kontakter på framsidan, under läges ratten, eller vad den kan heta?
Passar fjärr avtryckare till 300 även 800an?

Någonting mer jag bör tänka på?
Tacksam för era åsikter.

Kristian.

80-200/2.8 skall fungera ypperligt Tokinat kan du ju sälja med din 300 om du skall göra dig av med kameran och lägga det du får för dem på ett normalzoom, jag har själv D800 och använder mig av Lightroom 5 och CS6, fjärren har jag svårt att tro den fungerar på 800:an men det är ju lätt testat när du väl fått den. :) Otroligt rolig kamera och möjligheterna blir större.
 
Nej CS4 kommer inte funka med de vanliga filerna. Men tror det är rätt enkelt att skriva om de till DNG

Var själv i denna sitts eftersom Adobe tog så lång tid på sig att släppa RAW-stöd till D600an, men DNG var inte ett bra format. En lösning, men ingen bra. Det dynamiska omfånget gick förlorat och blev ungefär som en jpeg. TIFF är enda sättet att behålla samma mängd info som RAW. Nackdelen e stoooora filer....
 
kommer jag kunna använda PS CS4?
Om du som jag har den gamla skjutzoomen av 80-200 så kommer du att märka att den har lite övrigt att önska.
CA märks tex betydligt mer med D800 men den funkar väldigt bra vid bl 8.

O nej CS4 kommer inte funka med rawformatet.
D800 stöds först i CS6 men de som hade CS5.5 fick rawkonverterarna uppgraderade med CS6s första rawkonverterare där D800 ingick.
MEN det finns en genväg, Lightroom.
Lightroom är i princip ACR med ytterligare funktioner o läser RAW för D800 från Lightroom version 4.
Så du kan behålla CS4 OM du använder LR. i LR använder du HMV o väljer Edit in Photoshop.
I alla fall om jag har förstått saker o ting rätt så skall detta funka.
 
Var själv i denna sitts eftersom Adobe tog så lång tid på sig att släppa RAW-stöd till D600an, men DNG var inte ett bra format. En lösning, men ingen bra. Det dynamiska omfånget gick förlorat och blev ungefär som en jpeg. TIFF är enda sättet att behålla samma mängd info som RAW. Nackdelen e stoooora filer....
? Aldrig läst att dynamikomfånget skulle ta skada av att konvertera till DNG. Konstigt, har aldrig upplevt DNG som begränsande på det sättet...
 
? Aldrig läst att dynamikomfånget skulle ta skada av att konvertera till DNG. Konstigt, har aldrig upplevt DNG som begränsande på det sättet...

Gjorde ett icke vetenskapligt test. Tog DNG, jpeg och RAW med samma exponering, in i Lightroom och så provade jag hur mkt jag kunde överexponera bilderna innan jag brände ut högdagrarna. DNG och jpeg brände ut i princip samtidigt även om den inte uppenbara sig exakt lika dant. RAW-filen fortsatte ett tag till.
 
Gjorde ett icke vetenskapligt test. Tog DNG, jpeg och RAW med samma exponering, in i Lightroom och så provade jag hur mkt jag kunde överexponera bilderna innan jag brände ut högdagrarna. DNG och jpeg brände ut i princip samtidigt även om den inte uppenbara sig exakt lika dant. RAW-filen fortsatte ett tag till.

Jag har aldrig stött på någon jpeg som överlevt lika länge som en dng när det kommer till redigering i lightroom. Du måste ha gjort något annat som påverkat arbetsflödet, för dng är precis lika raw som originalfilen i kameran – det enda jag kunnat hitta är att en del metadata försvinner i konverteringen till dng.
 
Jag har aldrig stött på någon jpeg som överlevt lika länge som en dng när det kommer till redigering i lightroom. Du måste ha gjort något annat som påverkat arbetsflödet, för dng är precis lika raw som originalfilen i kameran – det enda jag kunnat hitta är att en del metadata försvinner i konverteringen till dng.

Givetvis kan jag har gjort något fel, är inte expert på något sett :) Vad jag kommer ihåg tog jag DNG-konverterprogrammet från Adobes hemsida o körde mina D600 råfiler därigenom. Om där finns inställningar som påverkar hur tålig DNG-filen i slutändan kan jag inte uttala mig om. Kanske rent av ger jag mig på "experimentet" igen ikväll och ser om jag kommer fram till samma slutsats :)

My bad, eller så har dng-konverteringsprogrammet tidigare haft en bugg ;) Vill bestämt minnas att jag kom fram till denna slutsatsen för drygt 1 år sen när jag köpte D600an. Men fjärrstyrde hemmadatorn och gjorde om experimentet. Både RAW och DNG på min valda fil gick att överexponera 2 steg innan högdagrarna brände ut. Konstigt nog kunde jag dra jpeg-bilden 2,1 steg...?? Som sagt, inget vetenskapligt test, men om TS vill köpa D800an och inte tycker mellansteget är jobbigt så ska det nog gå bra :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.