Annons

Byte från Nikon D7000 till Canon EOS M3??

Produkter
(logga in för att koppla)

NillaS

Ny medlem
Funderar på att byta min Nikon D7000 till en betydligt lättare och smidigare Canon EOS M3 när den kommer ut i april, men är inte helt 100
Någon som vet om det är "dumt"?
Är väldigt nöjd med min kamera idag som är ca 3 år, men den väger nästan 1,5 kg!!
Och ibland tar man inte med sig den, just av den anledningen
Dessutom vill jag ha en kamera där man lätt kan föra över bilderna till Ipadden
Touchscreenen verkar ju också vara väldigt smidig och att man kan vända lcd skärmen
Men man behöver nog ett extra objektiv?!
18-55/3.5-5.6 blir väl stor skillnad mot dagens 18-105/3.5-5.6G VR eller???

Någon som har några råd / synpunkter
Tack på förhand
 
Hej

Jag har en D300 med 16-85 och en drös gluggar sedan 2010 och innan dess en D50. 2012 köpte jag beggat en Samsung NX10 med några pannkaksobjektiv. Detta köp skulle vara ett roligt och ganska billigt test, är jag inte nöjd så säljer jag.
Nu kan jag efter snart tre år med Sammyn säga att den har lätt och ledigt både förbättrat min fototeknik då jag bara har fasta objektiv till den samtidigt som du själv påpekar, vikt och storleksskillnaden är enorm. Sammyn med en pannkaka går ner i jackfickan och en vidvinkel i en annan ficka, detta går inte med Nikon. Kameran går att ta med mycket oftare nu än innan. Jag reserverar mig mot zoomarna, då blir paketet för stort och använder hellre Nikon.
Jag tänker inte sälja av något system då jag tycker inget av dom är tillräckligt bra åt alla håll men kompletterar varandra jättebra. Jag köper nästan uteslutande beggat för det blir så billigt då och man helt plötsligt har råd att lyxa till det med två system. Min åsikt är att de flesta kameror är så pass bra att dom duger, för mig åtminstone.

Mitt råd då, en liten spegellös är jättekul och smidig men BARA om man väljer platta objektiv, det finns kollapsande zoomar. I mitt fall kan inte Samsung NX10 ersätta en Nikon D300 inte på långa vägar. Jag tror det samma kommer gälla dig kanske lite beroende på vad du använder din D7000 till, trådlös blixt, långa telen, långa fotosessioner, monterad större blixt, det finns fler exempel. Alla dessa punkter kräver bra grepp, (bra)sökare, bra batteritid vilket i mitt fall inte kan levereras av Samsungen, alls.

I mitt fall använder jag Samsungen i, bra till hyggligt ljus, stillastående/förutsebara motiv, sammanhang där det sociala umgänget är det primära (tänk bara att kunna ställa kameran i trängseln på middagsbordet mellan vinglas och servetter ;-) och att andra inte blir rädda för kameran och tar kort på mig som omväxling). Jag vet inte vilka funktioner din tilltänkta kamera har så jag reserverar mig för eventuella fel i mitt resonemang.

Slutligen en liten kamera är jätteroligt att kunna ha speciellt om den passar ens sätt att fota, min NX har "alla" reglage jag önskar hos en kamera och är tillräckligt liten. Andelen bilder tagna med NX ligger nog på över 50%.

Hans
 
Någon som har några råd / synpunkter
Tack på förhand

Jag har en EOS M - första generationen. Jag skulle aldrig byta ut min systemkamera mot en EOS M. Däremot är det ett bra komplement. Jag kör min med det fasta 22 mm objektivet, då är det en liten och smidig kombination. Med 18-55 zoomen så blir ju paketet rätt stort i alla fall.

Dessutom tycker jag priset på EOS M 3 är väl högt. Jag tror version 1 fortfarande säljs - kanske kan du köpa den och behålla det du har?

Jag tror det finns bättre alternativ om man vill ha något litet och smidigt till bra pris än EOS M 3.
 
Intressant är vem som är komplement till vem.
Som familjekamera värderar jag Eos M (som jag har ett par av) mycket högt, men jag saknar wifi. M2 med wifi hade suttit fint, men jag har aldrig tagit mig i kragen och importerat nån sån. M3 verkar få lite högt pris, undrar vad bara hus hamnar på.
Sen har jag en 70D, med några objektiv.
Det är ju M:en jag använder flest gånger, när jag ska ut med barnen, foto barn o familj.
70D är ju bra för serietagningar, skärmen är mycket trevligare när den är vridbar, jag använder wifi på den ibland.
 
Jag har en EOS M - första generationen. Jag skulle aldrig byta ut min systemkamera mot en EOS M. Däremot är det ett bra komplement. Jag kör min med det fasta 22 mm objektivet, då är det en liten och smidig kombination. Med 18-55 zoomen så blir ju paketet rätt stort i alla fall.

Dessutom tycker jag priset på EOS M 3 är väl högt. Jag tror version 1 fortfarande säljs - kanske kan du köpa den och behålla det du har?

Jag tror det finns bättre alternativ om man vill ha något litet och smidigt till bra pris än EOS M 3.

Har tittat på MÅNGA men gillar det med touch screen, bland annat.
Vilka andra skulle du i så fall rekommendera som är bättre?
Tack på förhand
 
Har tittat på MÅNGA men gillar det med touch screen, bland annat.
Vilka andra skulle du i så fall rekommendera som är bättre?
Tack på förhand


Jag tycker rekommendationen blir väldigt mycket beroende på om du tänker behålla den kamera du har idag eller om du måste sälja den för att ha råd med något nytt.

Om Nikonen blir kvar, då skulle jag titta på någon riktigt bra kompaktkamera som komplement - en som är så liten att den går ner i fickan. Typ Canon G7X eller Sony RX 100 III eller motsvarande.

Om du däremot helt skal ersätta din Nikon, ja då är någon form av spegellös systemkamera säkert ett bra alternativ om du vill ha något smidigare. Går du den vägen är förstås Canon M ett alternativ men jag tycker att Canons satsning på M-serien känns lite halvhjärtad - och som sagt den senaste modellen har ett rejält pris. Anledningen till att jag köpet EOS-M är att jag kan använda alla mina Canon objektiv och att jag köpte den till ett bra pris.

Jag har inte koll på alternativen men Sony, Panasonic, Olympus mfl har väl bra varianter, förhoppningsvis kan någon annan ge mer konkreta råd.
 
Första versionen av Sony RX100 kostar idag hälften av vad tredje versionen kostar och anses ha en mycket trevlig färgåtergivning. Den är liten på riktigt. Köp den och behåll din 7000. Det är mitt råd.
 
Jag har en Eos M första generationen och jag använder den framför allt på resor och liknande. Många gillar ju touch-skärmen men för mig är det det jag gillar sämst med kameran. Om kameran hänger över axeln eller runt halsen så är det min erfarenhet att jag måste stänga av kameran. Om jag inte gör det så har skärmen "studsat" mot magen eller sidan och när jag tar upp kameran för att ta nästa bild har den ofta ställt in något nytt. Det kan vara att exponeringskompensationen är satt till +3 eller att fokuspunkten har flyttat sig eller ISO är plötslig satt på maxvärde.

Jag har inte hittat någon bättre lösning på detta än att stänga av kameran mellan bilderna men då förlorar man ju tid varje gång man ska ta en ny bild.

EOS M3 har ju en vikbar skärm men jag vet inte riktigt hur den går att vika. Eventuellt kan det ju lösa mitt problem.

(tillsammans med ett fast 22 mm objektiv är det dock en lagom stor kombo och åtminstone generation ett är ju väldigt prisvärd)

//Thomas
 
En modell som du kan kolla på - om du vill ha touch skärm OCH behålla systemkamera OCH få ett lite format är Canon EOS 100D. Den är faktiskt ganska läcker och trevlig att hålla. (Har dock bara känt på den i butik).
 
Det enda tips jag kan komma med är att behåll den kamera du har nu när du skaffat den andra så att du inte känner i efterhand att du gjort något misstag.
 
Canon powershot N2 som är liten!

Har haft min Eos M länge nu, är nöjd med den, men man skall ha den som komplettering.
Särskilt om man har Canon utrusning som tidigare så kan man använda sina befintliga objektiv.
Ganska roligt om man har en 85mm f1,2 som blir helt plötsligt 135mm f1,2 :D
Att den följer med överallt är ju sant, men bara med 22mm objektiv, då kan man lika gärna ha en kompakt kamera, och är man ute efter liten kamera så kan man ta en titt på canon powershot n2!
Den är liten!
 
och är man ute efter liten kamera så kan man ta en titt på canon powershot n2!
Den är liten!

Är den?

Jag kände inte till denna modell så jag kollade specarna.. Jjag tycker den verkar ha en liten sensor, dålig ljusstyrka på objektivet och vara rätt så dyr. Jämfört med IXUS-modellerna är den väl ganska stor!?

För det pengarna skulle jag hellre köpa Powershot S120:

http://www.cyberphoto.se/foto-video...[2]=psn2vit&num_of_articles=2&comparepage=yes

Men det kanske är en bra kamera? Har du provat den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.