Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från D90 till ... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bmode

Medlem
Hej fotofantaster!

Känner att min kära D90 gjort sitt nu och vill gärna uppgradera mig och helst hålla mig till Nikon.
Vill gärna att kameran ska ha samma funktioner som D90 fast lite bättre.
Jag gillar att redigera film så jag använder filmfunktionen väldigt mycket och självklart fotar jag så ofta jag kan.

Undrar helt enkelt om ni har några tips på ett bra hus som gör båda dessa samt hur mycket ni tror att man kan få för ett D90 hus idag? Budgeten för det nya huset ska helst inte överstiga 10 000:-

Tack på förhand :)

Det finns ju inte så många att välja på. Det går fort att räkna upp alternativen:

D7000
D300s
D700
D3 i diverse varianter.

Din budgetram på 10k begränsar valet till D7000. Färdigt. Punkt.

Per.

Det är väl endast D7000 som passar in i din beskrivning. Rajala säljer väl den för 8300:- nu på måndag, men andra ligger inte mycket över det. Skulle tro det är runt 3500 för ett D90 hus, kanske 4000:- tiita du runt och se vad andra tar, tex en sökning på blocket och här på köp o sälj

Senast ändrad:
Jag gjorde bytet från D90 till D7000 för drygt 2 månader sedan efter två år med D90. Jag fick 4900 för D90 inkl 18-105 objektivet och 3:e parts batterigrepp.

Båda kamerorna passar mig mycket bra och jag tycker att D7000 är otroligt lik D90 men ca 20% bättre på nästan allt.

D7000 revolutionerar INTE ditt fotograferande om du kommer från en D90 men faktum är att bildkvalitetsmässugt är D7000 nikons bästa DX kamera just nu.

Om du vill ta ett större steg så är det nog bara att byta till fullformat D700 eller invänta D400.

Jag måste invända mot den där artikeln. Den är skriven av någon som uppenbart inte ens rört en D7000. Jag menar, sätt den på ISO 6400 och knäpp några kort och det blir genast uppenbart att spekulationerna kring högre pixeldensitet - högre brus inte håller vatten. Annat som märks direkt är att D7000 renderar bilder annorlunda och att de kräver mindre uppskärpning(annan gamma, mer återhållsamma färger, högre dynamiskt omfång, snällare AA-filter...).

Ursäkta om jag låter förbannad, det är bara att jag.... eh.... är det. Inte för att du länkade till artikeln, utan bara dylika artiklar i allmänhet. Fotovärlden tycks full av dessa "rescensenter" vars expertis ligger i att jämföra specifikationerna i tillverkarnas produktblad, varifrån de sedan drar tveksamma slutsatser.

Med det inte sagt att skillnaden mellan D90 och D7000 är enorm, bara att det är bättre att hämta information från någon vars åsikter inte enbart baseras på att läsa innantill. Jag tycker det är en bra idé att själv prova en D7000 för att se om man gillar den, och om skillnaden är värd pengarna.

D7000 är säkert ett fint hus, men om du är väldigt osäker på om det är lönt att betala extra för denna kan du istället spara pengarna till en kommande D400. Ett nytt objektiv kan också vara bra för kreativiteten och bildkvalitén... :)

Var du nöjd med din D90 men känner att du vill kunna filma bättre så finns det verkligen ingen anledning att kolla på nåt annat än en D7000. Gogo köp nuuu!

Väldigt tacksam för alla svar och åsikter, har fått väldigt bra tips.
Den största faktorn till varför jag vill byta är filmfunktionen, känner att den inte är riktigt hundra då det
inte finns AF eller 1080p. Men skulle även vilja ha bättre AF sökare vid fototagning, fler fps och högre ISO.

Annars är jag helnöjd med D90. Kanske är som Tom säger, ett nytt objektiv vore inte heller fel då jag
för närvarande bara äger ett 50/1.8 och ett 70-200/2.8. Ett vidvinkel hade nog gjort det lite roligare att fota.
Har hört att 10-24 ska vara något.

Någon som annars vet när d400 släpps, vilken prisklass eller om det är DX/FX?
Tack på förhand

Den största faktorn till varför jag vill byta är filmfunktionen, känner att den inte är riktigt hundra då det
inte finns AF eller 1080p. Men skulle även vilja ha bättre AF sökare vid fototagning, fler fps och högre ISO.

Annars är jag helnöjd med D90. Kanske är som Tom säger, ett nytt objektiv vore inte heller fel då jag
för närvarande bara äger ett 50/1.8 och ett 70-200/2.8. Ett vidvinkel hade nog gjort det lite roligare att fota.

Tack på förhand

Angående filmfunktionen i D7000 så är den bättre på alla sätt än D90 men den tar upp fokuseringsljud från objektivet när du fokuserar under filmning och det går inte snabbt att fokusera ska du veta.

Ingen vet något om D400 tyvärr, förutom Nikon själva.

Är video viktigt, kika även på D5100 - enklare variant av D7000 med samma fina bildsensor, och den för video (och live view) trevliga finessen med vinklingsbar skärm.

Eller Tokina 11-18.

Bara rykten och spekulationer, mest baserade på att det vore enormt märkligt om Nikon skulle släppa taget om marknadssegmentet där D300s finns idag - ett mycket lönsamt segment där de haft stora framgångar hittills. Blir det en sådan kamera är det a) inte så säkert att den heter D400, men b) sannolikt handlar det om en prosumer DX. Gissningsvis med andra ord en del dyrare än en D7000, säg 15000 kr eller högre vid introduktionen. Och det är inte mycket rykten som snurrar, det kan dröja tills den dyker upp.

Är video viktigt, kika även på D5100 - enklare variant av D7000 med samma fina bildsensor, och den för video (och live view) trevliga finessen med vinklingsbar skärm.

Eller Tokina 11-18.

Bara rykten och spekulationer, mest baserade på att det vore enormt märkligt om Nikon skulle släppa taget om marknadssegmentet där D300s finns idag - ett mycket lönsamt segment där de haft stora framgångar hittills. Blir det en sådan kamera är det a) inte så säkert att den heter D400, men b) sannolikt handlar det om en prosumer DX. Gissningsvis med andra ord en del dyrare än en D7000, säg 15000 kr eller högre vid introduktionen. Och det är inte mycket rykten som snurrar, det kan dröja tills den dyker upp.

Och dessutom ju mer den dröjer desto större blir förhoppningen att sensorn är nästa generation en sensor en den som sitter i D7000, skull det varit tänkt som samma så borde den lanserats samtidigt eller före D7000. Sen får man ju komma ihåg att D7000 trots allt är lite mer avancerad när det gäller hus och vädertätning samt slutarens hållbarhet en D90 som jag ser det och jag har erfarenhet av D300 0ch D7000 (samt D80) och det som huvudsakligen fattas D7000 är hastigheten och tillförlitligheten i AF systemet. När det gäller sensor och ISO hantering en utmärkt kamera! Tror att D400/D300s kommer vid lanseringen att kosta ca 17000 KR och därmed vara över trådskaparens budget!

Man kanske kan fundera på en V1?? har dock ingen aning hur den är att filma. Man kan ju också köpa något annat system där filmningen fungerar bättre än med Nikon. Pansonic lär väl ha några bra på filming, sedan kan man ju alltid köpa en dedikerad filmkamera

Jag gjorde bytet från D90 till D7000 för drygt 2 månader sedan efter två år med D90. Jag fick 4900 för D90 inkl 18-105 objektivet och 3:e parts batterigrepp.

Båda kamerorna passar mig mycket bra och jag tycker att D7000 är otroligt lik D90 men ca 20% bättre på nästan allt.

D7000 revolutionerar INTE ditt fotograferande om du kommer från en D90 men faktum är att bildkvalitetsmässugt är D7000 nikons bästa DX kamera just nu.

Om du vill ta ett större steg så är det nog bara att byta till fullformat D700 eller invänta D400.

För någon som gillar att filma torde D700 vara ett riktigt dåligt val!

En gång Volvo, alltid Volvo?

Jag är lite brydd över att alla verkar så låsta till att det ska vara Nikon; när filmningen är viktig och det kan finnas andra kameror som är ännu bättre. När nu till och med krymplingen V1 nämns, är det ju mycket lätt att hitta konkurrenter med fördelar.

Jag tycker att det är väl värt att ta en titt på Sonys SLT-modeller, där det finns bra optik som inte låter och AF faktiskt fungerar också under filmning, även om man kanske hellre är utan. Det är samma sensorer som i Nikon, med Sonys elektronik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar