Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av system eller uppgradera nuvarande

Produkter
(logga in för att koppla)

gholen

Aktiv medlem
Godkväll alla ni fotografer, hobbyister och allvetande.

Till att börja med ska jag säga att jag älskar att fotografera, jag gör det ofta och mycket, och jag gör det både analogt och digitalt.
Jag fotar mestadels ute, och nu kommer jag till saken som sådan.

Jag överväger att byta från mitt nuvarande system (canon) till nikon, men är fortfarande osäker.
Vad jag vill ha, och är ute efter, är en prisvärd, vädertätad, och någorlunda brusfri kamera (iso 800 är oftast max för mig nu).

Valen ligger mellan Nikon och Canon. Miljöerna jag fotar i är mycket varmt till mycket kallt, hällregn eller stekhetta. Just hällregn är underbart att fota i, men inte fullt så kul när man inte kan slappna av påg oro för att utrustningen ska gå sönder.
Det jag har funderar på är:

Canon EOS 1D mk II
Canon EOS 5D
Och på nikonsidan
Nikon D200/D300 eller
Nikon D2X

Vad jag vill veta, men framför allt fråga är hur NI upplever era kameror av dessa märken, och hur NI känner av om ni behöver vara extra försiktiga eller inte behöver bry er om hällande regn eller pinande snöfall.

Jag jobbar mycket på Arvika som funktionär, och som alla vet så har festivaler allt vad ett smärre krig innebär, lera, fall, regn, hetta, trängsel, jakt och så vidare.
Jag vill ha en kamera som klarar att följa med, när som helst, hur som helst. Gärna med en STOR sökare, men inget viktigt, men ett klart plus, och gärna någorlunda brusfritt (tänk lite renare än Canon EOS30D på iso 800).

Shoot!

Hur ser din budget ut? Jag hade tveklöst satsat på en Canon 5D II. Inte för att jag ägt någon själv, men det lilla jag pillat på pro-kameror så är det just den modellen som imponerat mest.

Vad tänker du dig för optik?

Hur ser din budget ut? Jag hade tveklöst satsat på en Canon 5D II. Inte för att jag ägt någon själv, men det lilla jag pillat på pro-kameror så är det just den modellen som imponerat mest.

Canon EOS 1D mk II
Canon EOS 5D
Och på nikonsidan
Nikon D200/D300 eller
Nikon D2X

Det säger nog mycket om budget då det är beg, 5D Mark II blir nog för dyrt

Jag väljer heller 5D istället för 1D Mark II, fullformat. Jag använder 1Ds Mark II tillsvidare ;) mycket nöjd iaf.

En 5D MKII är tyvärr helt utanför min budget. Den ligger på ca 10K i dagsläget.

Det säger nog mycket om budget då det är beg, 5D Mark II blir nog för dyrt

Jag väljer heller 5D istället för 1D Mark II, fullformat. Jag använder 1Ds Mark II tillsvidare ;) mycket nöjd iaf.

Jag funderar på 5D ja, men vädertätningen är det som oroar mig, optik det löser man genom att skaffa bra optik, när det är canon gäler L, men huset vet jag inte :(

Jag funderar på 5D ja, men vädertätningen är det som oroar mig, optik det löser man genom att skaffa bra optik, när det är canon gäler L, men huset vet jag inte :(

Vad jag har "läst" runt om kring på internet så klarar dem små regn, kanske inte regnstorm :D Inget att oroa sig, om du inte ska till öknen, regnskogen

Vad jag vill ha, och är ute efter, är en prisvärd, vädertätad, och någorlunda brusfri kamera (iso 800 är oftast max för mig nu).
(...)
Just hällregn är underbart att fota i,
(...)
Canon EOS 1D mk II
Canon EOS 5D
Och på nikonsidan
Nikon D200/D300 eller
Nikon D2X

Jag har Canon 30D själv och funderar på uppgradering under våren.

5D är inte gjord för att klara hällregn, det är det få kameror som klarar. Ett 1D-hus klarar det mesta, men är tungt. Köper man ett 5 år gammal modell kan man även fundera på hur länge tätningarna egentligen håller. Jag funderar på mk2n för sökarens skull, men räknar inte med att den klarar vad som helst. Ett proffshus kan man ju emellertid skicka på service, det håller priset bättre. 30D får man inte mycket för numer.

D2x är väl inte någon brusfantom tror jag. D300-sensorn anses som marknadsledande däremot. Nikons semi-pro hus lär också vara lite stryktåligare än Canons. Gå in i Nikonforumet, fråga samma sak, och säg att du är Canonist som funderar på d200/300 så får du säkert massor av svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar