Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av 70-200-glugg??

Produkter
(logga in för att koppla)

mathog

Medlem
Har i år köpt ett Sigma 70-200/2.8. Efter en tids användande är jag inte helt nöjd med resultaten i mina bilder. Funderar nu på att investera i Canons 70-200/2.8 IS USM.
Fotar mycket djur och action/sport och det är speciellt då jag blir missnöjd. Snabba slutartider och handhållet men lyckas inte till 100% ändå, oftast missnöjd med fokus och skärpa.
Är det värt det eller är det min fototeknik som är dålig? (svårt för er att svara på). Blir det en märkbar skillnad objektiven emellan?
M.

Jag tror, även om jag inte är specielt duktig på det själv att det är din teknik som inte är den bästa. Det du vinner med IS är att du kan köra handhållet på något som står still. IS hjälper dig inte så mycket med rrliga motiv. Däremot är den canon optik du undarar över väldigt väldigt bra. Sigma har jag inte testat men är impad av de bilder jag sett.

Finns redan en del trådar i ämnet.
Men visst är det så att Canon-gluggen har snabbare och säkrare AF.
Hur pass bra AF fungerar beror dock även på vilket hus du använder.

Sedan spelar även inställningar i kameran roll.
Plåtar nästan bara sport, och använder i princip enbart mittpunkten (med undantaget att jag ibland använder mittpunkt + närmast omgivande punkter, beroende på sport).
I övrigt ändrar jag vissa andra inställningar beroende på vilken kamera jag använder.

Jag tror, även om jag inte är specielt duktig på det själv att det är din teknik som inte är den bästa. Det du vinner med IS är att du kan köra handhållet på något som står still. IS hjälper dig inte så mycket med rrliga motiv. Däremot är den canon optik du undarar över väldigt väldigt bra. Sigma har jag inte testat men är impad av de bilder jag sett.

Så du menar att slutartiden tar ut de ev skakningar som uppstår. IS kanske är overkill för en enkel amatör....
EOS 450D så jag kan inte ändra så mkt i fokuspunkterna. Använder mig mest av den mittersta punkten.

Så du menar att slutartiden tar ut de ev skakningar som uppstår. IS kanske är overkill för en enkel amatör....
Visst är det så.
IS är meningslöst på ett 70-200 när du ändå ska frysa rörelserna.

Du bör jobba med slutartider på 1/500 eller snabbare.
Där gör IS noll och ingen som helst nytta på ett 70-200.
(Kan tom ställa till vissa problem att ha det påslaget om du fotograferar något med snabba ojämna rörelser).

Visst kan ett byta hjälpa till.
Men du bör nog lära dig att använda det du har först, och byta sedan.

Beroende på vilket hus du har så kan ett byte av huset mycket väl göra större skillnad än byta av objektiv.

Med tillräckligt kort slutartid så hinner du inte skaka kameran så mycket att skärpan påverkas helt enkelt. En tumregel är att använda 1/brännvidden för att undvika skakningsoskärpa, dvs 1/100s för att med objektivet inställt på 100mm få en skarp bild. Detta gäller stillastående motiv. Fotar du en bil som rör sig behöver du betydligt kortare tider, 1/500 kanske för att frysa rörelsen.

edit: Danne hann före.

Tackar för de snabba svar jag har fått. Ni har klargjort en del och sparat ännu mer pengar åt mig.
Försöker lära mig det jag har och investerar sen i annat ;)
Tack

Ja ett litet räkneexempel där jag fick luddiga hjul även vid 1/1250 s.

Bil i ungefär 100 km/h, ovansidan av däcken åker med 200 km/h framåt = 56 m/s och med exponeringstiden så blir det över 4 cm rörelse under exponeringen vilket ger luddiga mönster...

En helt annan sak om man inte panorerar är att x-synk tiden ger en snedställning av bilden på nästan 2 dm och detta löser man inte med kortare slutartid - bara hus med kort x-synk tid och panorering hjälper emot det problemet - för jag vill inte ha skeva om än skarpa bilar....

Så, nja - snabb motorsport där fordonet fyller upp en större del av bilden är nog IS tämligen meningslös på ett 70-200 - sen att det kan vara bra ändå är en annan sak, men just till motorsporten gör det inte så mycket nytta.

1/1250 del och luddigt däcksmönster...
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4715222858/sizes/o/in/set-72157624186040209/

ANNONS