Kasch
Aktiv medlem
Jag har idag både en Fujiufilm X10 och en X100. X10:an använder jag sällan numera eftersom det blir X100 som får komplettera när jag inte släpar på systemkameran. Jag är riktigt nöjd med X100:an - särskilt de fysiska vreden för bländare, slutartid och exponeringskompensation - samt fantastisk bildkvalitet och den optiska sökaren. Men det finns två irriterande nackdelar: AF:en är fortfarande för långsam i många situationer där något rör på sig vilket leder till missade bilder och den är för stor för att lätt kunna bära med sig överallt.
Så nu har jag börjat snegla på åt Ricoh GR, av följande anledningar: Den har APS-C-sensor men är ändå hyfsat fickportabel och AF verkar, generellt, vara lite snabbare och säkrare än på X100. Kanske är den också något mer lätthanterlig i automode för min äkta hälft...
Så, har ni några goda råd? Saker som jag förbisett? Kommer jag att sakna X100:an (som om någon annan än jag kunde svara på det - men ändå), dess snabbåtkomliga fysiska kontroller etc? Sökaren på X100 är kul att jobba med men jag kan pruta bort den för bättre portabilitet.
Så nu har jag börjat snegla på åt Ricoh GR, av följande anledningar: Den har APS-C-sensor men är ändå hyfsat fickportabel och AF verkar, generellt, vara lite snabbare och säkrare än på X100. Kanske är den också något mer lätthanterlig i automode för min äkta hälft...
Så, har ni några goda råd? Saker som jag förbisett? Kommer jag att sakna X100:an (som om någon annan än jag kunde svara på det - men ändå), dess snabbåtkomliga fysiska kontroller etc? Sökaren på X100 är kul att jobba med men jag kan pruta bort den för bättre portabilitet.