Annons

Byta ut min D700 mot D850 eller D780?

Produkter
(logga in för att koppla)

carina

Medlem
Jag behöver er experthjälp!
Har nyligen dammat av min gamla D700 med 15 år på nacken och återupptäckt hur kul det är att fotografera!
Skillnaden nu mot då är att då fotade jag mest porträtt (småbarn & djur) i bra belysning, nu har barnen vuxit upp lite och jag har funnit nya utmaningar i att fotografera deras aktiviteter (främst simning). Senaste helgens tävlingar inomhus bjöd på stora prövningar i form av dåliga ljusförhållanden & snabba simmare. Jag låg och red på gränserna mest hela tiden (200mm, 1/800, f/2.8, ISO 6400) och bilderna blev ändå något eller några steg underexponerade och ganska korniga (se bifogat exempel).
I en perfekt värld hade jag kunnat skruva upp hastigheten till 1/1000 & ner iso till 2400 samt bländaren till åtminstone f/3,2-3,5 och få normalexponerade bilder utan kornighet...
Inser nu att det troligtvis är sensorn i min gamla D700 som begränsar mig (eftersom jag inte kan göra så mycket åt ljuset i kommunens simhall). Min fundering är nu om en D850 alt en D780 är bättre på att hantera höga iso eller om det finns nån helt annan nikonmodell jag helt missat? Jag håller mig gärna till FX-kamerorna eftersom jag har ett par fina ljusstarka FX-optik sen länge som jag tycker mycket om.
Så, hit me med dina bästa tips på ett kamerahus som skulle passa mig!
Tack på förhand,
Carina

Bilagor

• DSC_3952[1].JPG
    DSC_3952[1].JPG
    3.8 MB · Visningar: 38
Senast ändrad:
Jag har D700, D800 och Z6. D700 ligger markant efter både D800 och Z6 i att hantera höga ISO.

Så förmodligen är D780 och helt säkert D850 betydligt bättre på att hantera höga ISO.

Jag tycker dock att din bild på fjärilssimmaren är riktigt bra.

Om du fotograferar i RAW så kan dagens mjukvaror inklusive Nikons egna NX Studio som är gratis brushantera bilderna betydligt bättre än vad D700 klarar själv för JPG direkt från kameran.

Det beror på vilken budget du har.

Jag hade en D700 för länge sedan. Sen bytte jag till D750. Därefter Z7 och nu använder jag Z7, en Zf och en Zfc.

Utvecklingen har sprungit ifrån D700. Det är inte bara att det blir mycket brus på höga ISO. Den har också svårt att exponera bilder med mycket rött. Den röda kanalen bränner ut långt före grönt och blått.

D750 är mycket bättre och jag tror den fortfarande håller. D780 är i princip nästan samma kamera som D750.

D850 och Z7 svingar dig igen upp. till en ny nivå av bildkvalitet och jag tror inte det finns något som är signifikant bättre på marknaden utan då handlar det om pixelpeeping.

Det handlar lite om hur mycket pengar du vill lägga ner på din hobby. Har du en gång vant dig med spegelfritt så går det inte att gå tillbaka till DSLR.

Min rekommendation är en Zf eller Z6iii, men om du tycker det är för dyrt så köp en begagnad D850.

Båda är klart bättre än D700 men D780 är bättre än D850.
D780 är dessutom klart bättre om man vill använda kameran i liveview eller filma. Nackdelen är väl att det inte går att beskära lika hårt med D780 som D850.
1739217095931.png

Mycket av utveckling har faktiskt skett i efterbearbetning, om du hade en D700 ta in dom bilderna du tog med den i ditt nuvarande bearbetningsprogram. Sedan skall jag inte sticka under stolen att det faktiskt har skett en del med kamerorna sedan D700, men det är många bilder som jag ratade när det begav sig med D700 som det går att göra fina bilder av nu.

D700 var en av dom första kamerorna som hade bra ISO-egenskaper, så till och med en D850 är inte mycket bättre på ISO upp mot 6400, över 6400 börjar skillnaden bli synligare. Brusprestandan är i princip den samma upp till ISO 3200.
Däremot har dom nyare fått bättre DR, bättre AF och bättre mycket annat.

1739217443573.png

Båda är klart bättre än D700 men D780 är bättre än D850.
D780 är dessutom klart bättre om man vill använda kameran i liveview eller filma. Nackdelen är väl att det inte går att beskära lika hårt med D780 som D850.
Visa bilaga 176825
Enligt det där diagramet skulle en D780 ha ett stegs bättre ISO-prestanda än en D850. Jag ställer mig högst tveksam till det. Förmodligen är det på pixelnivå vilket kanske inte är en rättvis jämförelse.

Jag kan väl länka till det här inlägget igen, även om det är en annan bildtyp:
https://www.fotosidan.se/forum/thre...lder-i-dåligt-ljus.179397/page-2#post-2351920

Mycket av utveckling har faktiskt skett i efterbearbetning, om du hade en D700 ta in dom bilderna du tog med den i ditt nuvarande bearbetningsprogram. Sedan skall jag inte sticka under stolen att det faktiskt har skett en del med kamerorna sedan D700, men det är många bilder som jag ratade när det begav sig med D700 som det går att göra fina bilder av nu.

D700 var en av dom första kamerorna som hade bra ISO-egenskaper, så till och med en D850 är inte mycket bättre på ISO upp mot 6400, över 6400 börjar skillnaden bli synligare. Brusprestandan är i princip den samma upp till ISO 3200.
Däremot har dom nyare fått bättre DR, bättre AF och bättre mycket annat.

Visa bilaga 176826

Skillnaden mellan dem på över 3200 skulle jag säga är större än vad grafen kanske ger intryck av, men det syns olika mycket beroende på bild också. D700:an beter sig inte så snyggt där och om du växlar flik så får man lägga till att den är stor skillnad i dynamiskt omfång och det blir ju mer märkbart när den sjunker på höga ISO och det beror ju bl a på att sensorn orsakar mer "skräp".

Enligt det där diagramet skulle en D780 ha ett stegs bättre ISO-prestanda än en D850. Jag ställer mig högst tveksam till det. Förmodligen är det på pixelnivå vilket kanske inte är en rättvis jämförelse.
Det tror inte jag heller på och det står under att grafen inte går att använda för att jämföra kameramodeller. D810 är t ex bättre än D780 i grafen, vilket jag starkt betvivlar. Den är också bättre än D850, vilket knappast speglar min erfarenhet, och där har jag ägt båda. Äsch, tvärtom, men själva grundsatsen gäller förstås, dvs att grafen inte riktigt är avsedd för den typen av jämförelse. Spenderade typ åtta timmar på SöS som medföljande i ambulansen igår, så lite seg var kolan uppenbarligen...

Senast ändrad:
Hej, jag fick från D750 och D500 till spegellöst. Z7 och OMS OM-1. Som andra noterat vill man inte tillbaka till spegel. Fördelen att se direkt i sökaren hur exponeringen blir är så stor.
Vore jag i dina skor skulle jag titta på begagnade Z6 ll och Z7 II. Med FTZ-adaptern kan du fortsätta använda dina nuvarande objektiv utan några som helst problem (förutsatt att det inte är riktigt gamla f-objektiv).

Hej, jag fick från D750 och D500 till spegellöst. Z7 och OMS OM-1. Som andra noterat vill man inte tillbaka till spegel. Fördelen att se direkt i sökaren hur exponeringen blir är så stor.
Vore jag i dina skor skulle jag titta på begagnade Z6 ll och Z7 II. Med FTZ-adaptern kan du fortsätta använda dina nuvarande objektiv utan några som helst problem (förutsatt att det inte är riktigt gamla f-objektiv).
Det är i och för sig praktiskt ibland, men jag tycker kanske att det överdrivs lite, framförallt om det ska gå undan. Då har man ju inte tid att stå och finjustera konstant, även om man förstås ser om det är helt åt helsike. Däremot har ljusmätaren en möjlighet att se hela bildytan, vilken den inte kan i en spegelreflex via sökaren. Hur det sedan används beror förstås på hur tillverkaren ha implementerat saken i praktiken.

Personligen hade jag velat ha en kamera med Expeed 7 för det här ändamålet om det ska vara en spegellös Nikon. Inte för brusets skull, utan bl a för att autofokusen är mycket bättre. Ska man ha något att hålla i så hamnar man då på Z6 III, Z8 och Z9, vilket är mer pengar än en begagnad Z6 II. Z7 II känns ju helt off för ändamålet. Sedan finns Z f, men den har den äldre lite långsammare sensorn och inget vettigt grepp. En fin kamera, men kanske inte just till det här. Z50 II är APS-C och inte den bästa lösningen på brus.

Tusen tack för alla snabba svar & vettig input! :love:
Jag har kikat på och övervägt spegellöst, men tror inte jag kommer gilla det. Jag vill ha snabbheten och den direkta mekaniska/analoga återkoplingen en spegelreflexkamera ger plus att majoriteten av mina objektiv är runt 30-35 år gamla (suttit på en gammal F5) och jag är osäker på kompabiliteten. Kanske att jag nån gång i framtiden ger spegellöst en chans men nu är jag nog lite bakåtsträvare (precis som jag var i skiftet mellan analog film -> DSLR, det tog mig ett tag att vänja mig vid tanken :LOL:).
Kollade recensioner & jämförelser av D780 & D850 på youtube igårkväll och tror att jag har landat i en D850. Dels är D780 mindre & verkar plastigare jämfört med D850 (jag vill ha en rejäl kamera), sen efterfrågar jag inte möjligheten att kunna filma med min kamera & slutligen lockar fler megapixlar vilket gör att jag kan beskära bilderna utan att tappa för mycket i kvalitet ("digital zoom i efterhand"). Plus att med ett batterigrepp klarar D850 9 fps (bra att ha när simmarna är snabba!) och ger bättre balans i utrutsningen när man sitter med lite större tele, att jämföra med D780 som helt saknar möjlighet till vertikalgrepp.
Så nu återstår bara att leta upp ett begagnat hus i bra skick (ja just det, ytterligare ett plus för D850, det finns betydligt fler såna på begagnatmarknaden har jag noterat! :) )
Återigen, tack & bock! 🙏
(Och har nån ytterligare erfarenheter eller tips så är det självklart välkommet, än jag har inte köpt nåt! ;) )

Jag hade nog valt D850 även om D780 kanske har aningen bättre brusegenskaper, men med rätt efterbehandling lär du inte se någon skillnad. Anledningen till att jag föredrar D850 är att den blir bättre balanserad med längre telen och har bättre sökare och har snabbare bildhastighet om du väljer vertikalgrepp med rätt batteri. Dessutom har du fler pixlar ifall du skulle behöva beskära.

Att tänka på är att CF-kort som D700 använder är gårdagens nyheter och inte används i några kameror längre. Så vad du än byter till behöver du nya minneskort och förmodligen ny minneskortsläsare också.

D850 är också bättre väderskyddad än vad D780 är. Vilket kanske vara av fördel i en simhall när nytt rekord firas med att krama mamma.

Äldre Nikonobjektiv fungerar fint på dom spegellösa Nikonkamerorna om objektiven har inbyggd fokusmotor (AF-S, AF-P). Dom spegellösa är faktiskt direktare när det kommer från tid från avtryck till bild.
Däremot saknar dom klonket från DSLR-kamerorna. Vilket kan vara en fördel på sportevenemang, börjar man smattra med en DSLR mellan huvuden i folkmassa brukar man bli framsläppt. D700 har dessutom ett rätt högt klonk.

Jag hade nog valt D850 även om D780 kanske har aningen bättre brusegenskaper, men med rätt efterbehandling lär du inte se någon skillnad. Anledningen till att jag föredrar D850 är att den blir bättre balanserad med längre telen och har bättre sökare och har snabbare bildhastighet om du väljer vertikalgrepp med rätt batteri. Dessutom har du fler pixlar ifall du skulle behöva beskära.
Det lutar åt en D850 av precis de anledningarna du skriver här!

Att tänka på är att CF-kort som D700 använder är gårdagens nyheter och inte används i några kameror längre. Så vad du än byter till behöver du nya minneskort och förmodligen ny minneskortsläsare också.

D850 är också bättre väderskyddad än vad D780 är. Vilket kanske vara av fördel i en simhall när nytt rekord firas med att krama mamma.

Äldre Nikonobjektiv fungerar fint på dom spegellösa Nikonkamerorna om objektiven har inbyggd fokusmotor (AF-S, AF-P). Dom spegellösa är faktiskt direktare när det kommer från tid från avtryck till bild.
Däremot saknar dom klonket från DSLR-kamerorna. Vilket kan vara en fördel på sportevenemang, börjar man smattra med en DSLR mellan huvuden i folkmassa brukar man bli framsläppt. D700 har dessutom ett rätt högt klonk.
Tack! Minneskort räknar jag med att behöva köpa nytt ändå när jag byter kamera. Och väderskyddad är definitivt ett plus i en simhall! (Min D700 fick oväntat smaka på nocco i helgen när jag stod ivägen för en simväska... 😬) Och bra att veta att äldre nikonoptik funkar även på de spegellösa, läste nånstans att de inte var kompatibla med objektiv med bländarring som några av mina har men jag kan ha missuppfattat det! Spegellöst är som sagt okänt territorium för mig.

Tack! Minneskort räknar jag med att behöva köpa nytt ändå när jag byter kamera. Och väderskyddad är definitivt ett plus i en simhall! (Min D700 fick oväntat smaka på nocco i helgen när jag stod ivägen för en simväska... 😬) Och bra att veta att äldre nikonoptik funkar även på de spegellösa, läste nånstans att de inte var kompatibla med objektiv med bländarring som några av mina har men jag kan ha missuppfattat det! Spegellöst är som sagt okänt territorium för mig.
Bländarring är inget problem på FTZ (II), men ska man få autofokus behöver det finnas fokusmotor i objektivet. Äldre objektiv drivs ofta av en liten motor som sitter i kamerahuset och den finns inte i adaptern. Det finns dock objektiv som har inbyggd motor och bländarring. Adaptern fungerar i princip som t ex D3000 och D5000-serierna, förutom att man även får ljusmätning med helt manuella objektiv utan chip.

Tusen tack för alla snabba svar & vettig input! :love:
Jag har kikat på och övervägt spegellöst, men tror inte jag kommer gilla det. Jag vill ha snabbheten och den direkta mekaniska/analoga återkoplingen en spegelreflexkamera ger plus att majoriteten av mina objektiv är runt 30-35 år gamla (suttit på en gammal F5) och jag är osäker på kompabiliteten. Kanske att jag nån gång i framtiden ger spegellöst en chans men nu är jag nog lite bakåtsträvare (precis som jag var i skiftet mellan analog film -> DSLR, det tog mig ett tag att vänja mig vid tanken :LOL:).
Kollade recensioner & jämförelser av D780 & D850 på youtube igårkväll och tror att jag har landat i en D850. Dels är D780 mindre & verkar plastigare jämfört med D850 (jag vill ha en rejäl kamera), sen efterfrågar jag inte möjligheten att kunna filma med min kamera & slutligen lockar fler megapixlar vilket gör att jag kan beskära bilderna utan att tappa för mycket i kvalitet ("digital zoom i efterhand"). Plus att med ett batterigrepp klarar D850 9 fps (bra att ha när simmarna är snabba!) och ger bättre balans i utrutsningen när man sitter med lite större tele, att jämföra med D780 som helt saknar möjlighet till vertikalgrepp.
Så nu återstår bara att leta upp ett begagnat hus i bra skick (ja just det, ytterligare ett plus för D850, det finns betydligt fler såna på begagnatmarknaden har jag noterat! :) )
Återigen, tack & bock! 🙏
(Och har nån ytterligare erfarenheter eller tips så är det självklart välkommet, än jag har inte köpt nåt! ;) )
Om du har äldre manuella Nikkorobjektiv så är en Z-modell ett mycket bra val. Jag köpte en Z6 med FTZ-adaptern och använder mina manuella Nikkor-gluggar från 70/80-talen utan problem. Att fokusera rätt är MYCKET lättare än på mina SLR:er (F2 & FM). Den elektroniska sökaren laggar inte och sökarbilden är mycket, mycket bättre jämfört med ovan nämnda SLR:er. Om jag var i din sits och fortfarande använde min Nikon D300, så hade jag tveklöst valt spegellöst.

Om du har äldre manuella Nikkorobjektiv så är en Z-modell ett mycket bra val. Jag köpte en Z6 med FTZ-adaptern och använder mina manuella Nikkor-gluggar från 70/80-talen utan problem. Att fokusera rätt är MYCKET lättare än på mina SLR:er (F2 & FM). Den elektroniska sökaren laggar inte och sökarbilden är mycket, mycket bättre jämfört med ovan nämnda SLR:er. Om jag var i din sits och fortfarande använde min Nikon D300, så hade jag tveklöst valt spegellöst.
F2 och FM är en lite skev jämförelse i det här sammanhanget. På en kamera som D850 får man fokushjälp i sökaren av AF-systemet. Det är inte lika exakt som att förstora och finjustera, men det tar samtidigt lite tid. Man kan även använda skärmen med "focus peaking"/konturförstärkning på D850, förutom att förstora. Är detta den huvudsakliga metoden är dock en spegellös bättre eftersom det är lättare att se i solljus i sökaren etc och funktionen är väl något bättre också.

Vrid vänster/i fokus/vrid höger fungerar inte på Z-kamerorna med objektiv som saknar chip som skickar avståndsinformation (AF-D), vilket det dock gör på spegelreflexerna. Man blir hänvisad till de andra metoderna för att ställa fokus med Z, med andra ord. Det bästa hade förstås varit att alltihop fungerade på Z-kamerorna, men det är en fantasikamera som inte finns för närvarande.

Jag har inte läst allt i tråden så jag upprepar kanske vad någon annat redan sagt.

Tycker du skall gå på en D850. Igenkänningsfaktorn från D700 är ofrånkomligen störst med en D850. Allt från den optiska sökaren till kontroller till användning av dina befintliga objektiv är bäst på en D850.

Med det sagt, fungerar AFS-objektiv bättre på en spegellös då autofokusens precision är betydligt bättre på en spegellös än på en spegelreflex plus att ibis i en Z-kamera är ovärderlig i många situationer. Frågan är hur du värderar detta jämfört med andra parametrar.
Jag har själv gått från D700 => D810 => D850 => Z5 (för att testa Nikons Z-serie) => Z7. Kommer aldrig att gå tillbaka till spegelreflex.
Min Z7 fungerar perfekt som plattform för mina manuella objektiv, har inget behov av Z7II i nuläget.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto