ANNONS
Annons

Byta upp mig från en eos 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har idag en eos 400D och funderar på att byta upp mig för att få bättre bildresultat. Tycker min 400D är aningen ljuskänslig och bilderna har inte samma färgintensivitet som bilderna min vän tagit med sin nikon D60. Nu har jag en del tillbehör som Canon Speedlite 430EX II, Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1,Canon EF 50mm f/1.8 II, Sigma 55-200/4-5,6 DC, vilka canonkameror kan ha samma utrustning? Kan jag t.ex. ha dem till en eos 50D som jag tittat lite på? Vad finns det annars för alternativ?

Ingen mening alls att byta kamera i min mening. Kompisen med d60n har antagligen "vivid" läget på, alltså att kameran krämar på med färg i dess egen bildbehandling. Har du testat ändra färginställningarna i din kamera? Ett annat tips är ju att fota i raw och använda en annan kameras "cameraprofile" om du använder camera raw eller lightroom. Så att bilderna från din eos kamera får samma färger som nikonkameran i fråga. Det finns ett program för detta som heter Adobe DNG profile editor.
Är själv inte så jätteinsatt i detta och kan ha skrivit lite fel, men det ska gå. Själv använder jag 5D MK II´s färginställningar för mina eos 20D bilder. Lycka till och hoppas jag varit till hjälp!

Jag bytte upp mig från 350D till en 40D i slutet av förra året. Ett drag jag inte ångrar det minsta; nu har jag en rejälare kamera som låter som den ska och väger skönt i handen. Fungerar finfint med alla tillbehör som jag hade till 350D:n.

Jag bytte framförallt för att få mer kamera i händerna men njuter givetvis också av den snabba seriebildstagningen, de smidiga menyerna och möjligheter till inställningar.

Men, färgåtergivningen är det ingen skillnad på. Det är nog precis som tidigare kommenterare redan skrivit en fråga om inställningar. Vilket du också kan åstadkomma med efterbehandling. Dessutom har jag hört (ett rykte?) om att Nikon ofta dammar på mer färg än Canon. Om det är sant, om det rör sig om inställningar eller bara är just ett rykte vet jag inget om.

Men, färgåtergivningen är det ingen skillnad på. Det är nog precis som tidigare kommenterare redan skrivit en fråga om inställningar. Vilket du också kan åstadkomma med efterbehandling. Dessutom har jag hört (ett rykte?) om att Nikon ofta dammar på mer färg än Canon. Om det är sant, om det rör sig om inställningar eller bara är just ett rykte vet jag inget om.

Min kompis har inga speciella inställningar och vi har jämnfört våra bilder utan redigering så ryktet kanske är sant då!

Min kompis har inga speciella inställningar och vi har jämnfört våra bilder utan redigering så ryktet kanske är sant då!

Njae, kanske inga medvetna inställningar?
Jag upplever detsamma med den Nikon D40 som min pappa äger. Han har definitivt inte gjort några inställningar och använder enbart kitobjektivet men bilder tagna med den kameran är betydligt starkare i färgen än mina tagna med Canon 40D. Dock är det inget som jag upplever enbart positivt så det har aldrig besvärat mig. Och skulle jag vid nåt enstaka tillfälle vilja förstärka färgintensiteten i mina bilder är det ju snabbt gjort i PS.

Som tidigare personer skrivit så handlar det om hur kameran behandlar bilderna. Nikon brukar som standard ha mer färgintensivt än Canon.

Du kan ändra hur kameran ska behandla bilderna på följande sätt.
- Tryck på MENU och bläddra till kamera 2 läget.
- Sen trycker du på Bildstil näst längst ner.
- Därefter kan du exempelvis bläddra upp till Standard och trycka på JUMP knappen.
- Nu ser du en punkt som heter Färgmättnad, öka den en aning och ta lite bilder. Du kan även testa att justera kontrasten.
- Glöm inte att trycka på MENU sen SET för att välja bildstilen du just ändrade.

Hoppas det hjälper.

Senast ändrad:
Som tidigare personer skrivit så handlar det om hur kameran behandlar bilderna. Nikon brukar som standard ha mer färgintensivt än Canon.

Du kan ändra hur kameran ska behandla bilderna på följande sätt.
- Tryck på MENU och bläddra till kamera 2 läget.
- Sen trycker du på Bildstil näst längst ner.
- Därefter kan du exempelvis bläddra upp till Standard och trycka på JUMP knappen.
- Nu ser du en punkt som heter Färgmättnad, öka den en aning och ta lite bilder. Du kan även testa att justera kontrasten.
- Glöm inte att trycka på MENU sen SET för att välja bildstilen du just ändrade.

Hoppas det hjälper.

Jag måste alltid justera färgmättnad och kontrast i PS på bilder tagna med min EOS 450D. Jag gjorde precis de ändringar du föreslog ovan och det blir ju helt perfekt. Tack!

Instämmer med de föregående, det är ju allmänt känt att Canon är mer sparsamt med kontrast o färgmättnad i "standardinställning" än Nikon som nog får anses överdriva i sina enklare modeller. Jag har själv en EOS 400D o det är inga problem att få bilderna som jag vill. Läs i manualen om bildstilar, du kan ändra dem efter egen smak enl. tidigare inlägg här i tråden, för byta av bildstil tryck på "set-knappen" Bildstilen "landskap" ger bl.a.skarpare färger. det ska väl också påpekas att en mer "behandlad" jpeg-bild enl. Nikonmodell direkt i kameran också ger mindre möjlighet till förbättringar i datorn. Raw-formatet berörs dock inte.

De kameror som din utrustning passar till har alla sk. APS-C sensor. Omsätter man det i bara några exempel av kameramodeller som Canon gjort innebär det att din utrustning passar förljande kameror.

EOS 20D
EOS 30D
EOS 40D
EOS 50D
EOS 350D
EOS 400D
EOS 450D
EOS 500D

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar