Annons

Byta snabbfäste på Manfrotto 501?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag har ett grymt stort och tungt Gitzo 505 med ett videohuvud, Manfrotto 501, när jag fotograferar med riktigt långa brännvidder som 800mm och 1200mm. Det fungerar utmärkt. Finns knappt något mera stabilt, men videohuvudet använder Manfrottos egna snabbfästesplatta och jag kör RRS-plattor på alla övriga objektiv, hus och det lätta stativet.

För att göra livet smidigare och slippa byta platta på telet när jag byter stativ skulle jag vilja byta snabbfäste till ett Arca-kompatibelt. En vanlig snabbfästesadapter (typ Arca, Kirk, Wimberley osv) tror jag inte passar eftersom videohuvudet är så brett att ratten tar i ovansidan, men det borde fungera med en RRS (Really Right Stuff) lever release clamp.

Frågan är vad som är bäst, att slänga den gamla plattan åt fanders och antingen epoxylimma eller försöka skruva fast snabbfästet direkt i huvudet, eller att helt enkelt gänga fast det nya snabbfästet i den gamla plattan (två snabbfästen=instabilt?) eller kanske epoxylimma/skruva fast den gamla plattan i huvudet och därefter skruva på det nya snabbfästet?

Någon som gjort något liknande eller har idéer?

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.