Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta namn på många bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
För första gången äger jag en kamera som det inte står Minolta på. Än så länge verkar Sony A700 lovande men jag har drabbats av ett litet problem.

Till Minolta D7D följde det med ett program, DiMage Wiewer, som hade en bra funktion som jag använde flitigt. Det vara tt enkelt byta namn på filer. Jag ställde in visning efter extension och kunde sedan välja alla bilder från en dag och namnge dem enligt YYYYMMDD-###.JPG och sedan samma namn men .MRW Detta går ju inte så bra nu med de nya ARW-filerna som Minoltas program inte vill kännas vid.

Med Sony.kameran följde det med några program som i alla fall inte tycks klara av detta med namnbyte. Hur löser ni andra detta? Finns det några andra program, helst gratsi, som klarar detta i Windowsmiljö?

Om du använder Photoshop så finns denna funktionen i Bridge vet jag.

Men det finns garanterat 100-tals freewareprogram som gör detta. Sök på File Rename freeware via Google så hittar du säkert en massa.

Vilket program hittade du?
Explorer XP som tipsades om ovan använde jag en period för några år sedan och var nöjd med. Bland annat visade det minnesstorleken på mappar.
ACDSee är värdelöst bildbehandlingsprogram, men bra till att skanna, sortera, döpa om serier eller enstaka, ändra filformat på många samtidigt, söka och radera dublettfiler (Namn eller innehåll) osv.

MultiRen v1.0

MultiRen v1.0 är enkelt och flexibelt, har förhandsgranskning och dessutom en "undo"-funktion när namnändringen blir fel och man vill tillbaka till originalnamnet.

Varför är ACDSee värdelöst? Visst, den är inte lika avancerad som Photoshop CS, men har alla de "vanliga" funktionerna som curves/levels/shadow/highlights osv. som man oftast använder.
Dessutom har ACDSee Pro som jag använder färghantering (color management) och kan även hantera RAW bilder. Databasen är helt oumbärlig för mig som har drygt 15000 bilder sedan jag började fota digitalt år 2003.
Just att kunna göra allt i ett och samma program (redigera/organisera/skriva ut osv) tycker jag är guld värt. Visst, det kan finnas lägen när man skulle vara i behov av de mer avancerade funktionerna i PS, men för 99% av bilderna duger programmet mer än väl.
Ser man dessutom till priset så är det väldigt svårt att hitta ett lika kraftfullt program för pengarna.

Varför är ACDSee värdelöst? Visst, den är inte lika avancerad som Photoshop CS, men har alla de "vanliga" funktionerna som curves/levels/shadow/highlights osv. som man oftast använder.

Stämmer nog att de har börjat bli bra på sådant, så länge man inte ska manipulera, frilägga och lägga ihop och liknande. Jag kör mest 3.0 (Pirat som jag fick av en kompis långt innan jag ens hade modem), sedan har jag Pentax ver 2.0, egentligen ACDSee 6.0 för att rensa dubletter, men sämre på att skanna. Har provat demo och nertankade av senare, men inte sett någon anledning att uppgradera. Kanske får titta mer på dem?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto