Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta mattskiva på Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, det lät jag göra på en 500C (numera såld) för 5 -6 år sedan hos en firma i Landvetter som ägnar sig åt Hasselbladare. Skickligt folk, gör fina jobb. Har för mig de heter pro-camera...någonting? Nå, de har annonser i FOTO i varje nummer.
Värt det? Javisst, självklart. Skivan till 500C är mer än lovligt mörk. Det blir med en modern mattskiva som en helt annan (och betydligt mera användbar!) kamera!
Inget att tveka om, just let them do it!!!
Varningsflagga!!! GÖR INGA FÖRSÖK ATT BYTA SKIVAN SJÄLV. Du kan lätt sabba den totalt och dessutom måste den nya skivan kallibreras in så att avståndsinställningen stämmer alltså att skärpa på mattskivan = skärpa i filmplanet,
Lycka till!
Us
 
Det är definitvt värt pengarna. Sökaren blir enormt mycket ljusare. Du kan själv välja vilken typ av mattskiva du vill ha. Det brukar kosta ca 1000 kr.
Ring och prata med David på Pro-Camera Service i Landvetter. Tel 031-91 94 03

Aj, sjutton, slagen av Ulf med en minut.
 
jag har köpt en 500c av David med redan bytt skiva, men om jag skulle byta idag, hade jag nog köpt en Accue Matt (stavas inte så, men uttalas nästan så) och satt in den istället, han sätter in en Bronica-skiva, där man vid användning av lupp ganska tydligt ser ränderna i skivan, hasselblad/Minoltas egen av senaste modell är som verkligheten......................
 
skalmac skrev:
...............hasselblad/Minoltas egen av senaste modell är som verkligheten......................
Jaa du, det var många som tittade i min 503CX vid fotosidans Ölandsresa för en dryg vecka sedan. Många tyckte att Acu-matteskivan var bättre än verkligheten.....;-)).
Men det är klart.....med digitala "småbildskameror" blir man inte borskämd med bra sökare precis. Detta gäller både Nikon och Canon.
Us
 
Hur vet man vilket sorts mattskiva man har? Kollade runt på nätet men hittade inte min modell.
Kameran är en 500C från -62, och jag vet inte om det är bytt skiva på den.
Är det soligt ute är det omöjligt att se nånting i den, man ser tydliga cirkulära ränder på hela skivan. I mitten finns det en "split image" som lutar 45 grader och runt den en större cirkel.
Den här http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=123310&is=REG var den som var mest lik min fast, som sagt, med 45 graders lutning på "split image":n.
/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.