Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta huvud på Velbon?

Produkter
(logga in för att koppla)

zenit91

Aktiv medlem
Hallå!

Vill ha ett stativ som har låg ihopfälld höjd, dock vill jag ha ett med en kulled och inte ett trevägshuvud. De enda stativen jag hittar är Velbons ultra-serie, men tyvärr har alla dessa trevägshuvud. Någon som vet om det går att byta ut huvudet eller kanske t.o.m hela mittpelaren?

Vad finns det annars för stativ till ett relativt billigt pris (runt 1000-lappen) som har en ihopfälld höjd på runt 40 cm (eller under) som klarar 2kg+?

(Antar att många kommer skriva att alla stativ med de spec:en är ostabila osv, har just nu ett som håller för 3,5kg och det är mer än väl så jag tror jag kan gå ner till 2kg+, dessutom blir det aldrig använt när det är så stort eftersom det är så omständligt att släpa omkring på ett 52 cm stativ på 2 kg.)

Någon som vet eller har något annat tips på liknande stativ?

Edit: på manfrotto 714SHB, är det en kulled som sitter på eller är det bara en 1/4" gänga där man kan fästa en kulled? För på denna sida så ser det inte ut som det på bilden, men förstorar man den så blir det helt plötsligt en bild på en kulled (ser ut som det iaf) och en väska.

Tack
/Johan
 
Senast ändrad:
Jag har ett Velbon Sherpa 600R som har videohuvud. Detta huvud sitter med vanlig stativgänga i mittpelaren så det är ju inte helt omöjligt att andra velbon fungerar liknande.
Gå till en fotoaffär och testa. Det är inte säkert att de i affären vet att det går att dela :)
 
Vill ha ett stativ som har låg ihopfälld höjd, dock vill jag ha ett med en kulled och inte ett trevägshuvud. De enda stativen jag hittar är Velbons ultra-serie, men tyvärr har alla dessa trevägshuvud.
Jag har ett Ultra LUX i F, den äldre ljusa versionen, med huvudet PH-145Q. Åtminstone på det går huvudet att skruva loss och det är en vanlig stativskruv på mittpelaren.

Om du byter huvud kan du höra av dig, eventuellt kan jag befria dig från det mot en liten slant då mitt huvud (det på stativet!) är lite skadat sedan jag tappade stativet i marken.

Mitt resonemang innan köpet var precis som ditt om ett mindre stativ som man verkligen tar med. Jag har ett stort, tungt och stabilt Manfrotto också men det används bara inom 100 meter från hemmet. Ultra-stativet har verkligen uppfyllt mina förväntningar och mer därtill. Kvaliteten är bättre än jag hade förväntat mig för de pengarna. Ingenting glappar eller har blivit sämre under åren jag använt det. Det fungerar åtminstone utmärkt att belasta med en 7D och en lätt telezoom (720 g) om man är lite försiktig och tänker sig för men naturligtvis inte om det blåser kraftigt.
 
Senast ändrad:
Jag har ett Ultra LUX i F, den äldre ljusa versionen, med huvudet PH-145Q. Åtminstone på det går huvudet att skruva loss och det är en vanlig stativskruv på mittpelaren.

Om du byter huvud kan du höra av dig, eventuellt kan jag befria dig från det mot en liten slant då mitt huvud (det på stativet!) är lite skadat sedan jag tappade stativet i marken.

Är det här man skruvar av så det blir en vanlig stativskruv?

Tror det blir något av stativen i ultra-serien då det är billigt och litet, dessutom verkar det vara uppskattat :)
 
...
Edit: på manfrotto 714SHB, är det en kulled som sitter på eller är det bara en 1/4" gänga där man kan fästa en kulled? För på denna sida så ser det inte ut som det på bilden, men förstorar man den så blir det helt plötsligt en bild på en kulled (ser ut som det iaf) och en väska.

Tack
/Johan
Jag har haft ett Manfrotto Digi-stativ, och det har en s.k. integrerad kulled, dvs det går INTE att byta den. Kan f.ö. inte rekommendera den serien - låsningarna gick sönder på löpande band (inga andra stativ jag har haft har gått sönder, efter 20 till 50 års användning). Velbon är säkerligen ett mycket bättre alternativ.
 
Jag har haft ett Manfrotto Digi-stativ, och det har en s.k. integrerad kulled, dvs det går INTE att byta den. Kan f.ö. inte rekommendera den serien - låsningarna gick sönder på löpande band (inga andra stativ jag har haft har gått sönder, efter 20 till 50 års användning). Velbon är säkerligen ett mycket bättre alternativ.

Okej, tack så mycket!

Får bli en velbon och sedan skruva av videohuvudet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.