Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta hårddisk i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Vet att den här frågan har varit uppe tidigare, men jag får inte till det.

Har haft mina bilder på G: men har köpt en större hårddisk (E:) dit jag kopierat över alla bilder, så filstrukturen är exakt den samma så det borde inte vara några problem. Har min LR-katalog på en SSD-disk.

Jag ser min E: disk i LR eftersom jag tidigare hade en disk som hette E: men där ligger de gamla bilderna som låg på den gamla disken. Jag skulle vilja ställa mig i rooten på disken och klicka på Synchronize Folder, men det går inte rooten.

Vet inte om jag rör till det men hur ska jag göra för att byta disk från G: till E:?

Det borde vara frågetecken på mapparna i G: i LR, för den hittar inte längre bilderna och mapparna på den vanliga platsen. Så om man högerklickar på dom mappar med frågetecken borde det gå att välja att uppdatera plats, eller hitta plats eller nått sådant. Hoppas du förstår vad jag menar :)

Jag gjorde detta för nån månad sen och upptäckte att om man försöker lägga mapparna med bildfilerna i direkt i roten på driven så flippar LR totalt och skapar massa konstiga undermappar och grejar, det blir väldigt obra.
Det som funkar kalas är att ha en mapp på driven typ "Bilder" och i den mappen ha hela mappstrukturen med alla bilder i. Då funkar allt klockrent och man kan enkelt klicka på frågetecknen i mappstruktiren som i ditt fall ligger på G: och peka om dom till E: utan att strukturen blir helt förstörd.

Hoppas jag är tydlig nog.

Det borde vara frågetecken på mapparna i G: i LR, för den hittar inte längre bilderna och mapparna på den vanliga platsen. Så om man högerklickar på dom mappar med frågetecken borde det gå att välja att uppdatera plats, eller hitta plats eller nått sådant. Hoppas du förstår vad jag menar :)
Eftersom min G: och alla bilder är kvar så får jag inget frågetecken. Frågan är om jag kan byta enhets beteckning och att de då i sin tur gör att jag kan peka ut min nya disk

Jag gjorde detta för nån månad sen och upptäckte att om man försöker lägga mapparna med bildfilerna i direkt i roten på driven så flippar LR totalt och skapar massa konstiga undermappar och grejar, det blir väldigt obra.
Det som funkar kalas är att ha en mapp på driven typ "Bilder" och i den mappen ha hela mappstrukturen med alla bilder i. Då funkar allt klockrent och man kan enkelt klicka på frågetecknen i mappstruktiren som i ditt fall ligger på G: och peka om dom till E: utan att strukturen blir helt förstörd.

Hoppas jag är tydlig nog.
Jag har inte mina bilder direkt i rooten, utan jag har en mapp Bilder där jag har alla mina bilder.

Jag har fått för mig att det ska gå lite snabbare om jag har min LR-katalog på en ssd-disk, men det kanske inte är så? För jag gissar att problemet skulle lösas om jag flyttar min LR-katalog till min nya disk med mina bilder eller vad tror ni?

Edit: Det som är konstigt är att LR hittade några av min bilder ganska långt ned i strukturen, och högerklickade jag valde att visa mappen ovanför så hittade den mappen som bilden låg i, och högerklickade jag på den så hittade den min mapp Bilder som är huvudmappen för mina bilder men den hittar inte resten av mapparna och bilderna utan då måste jag synkronisera om min mapp Bilder men osäker på vad det får för konsekvenser i min LR-katalog.

LR-katalogen är ju en databas som innehåller alla ändringar plus smart-previews som jag förstår det, det är denna som skall ligga på SSD, själva RAW-filen kan du lägga på en vanlig drive.

Det låter som om du fått det där knaset som jag hade med min mappstruktur, mappstrukturen på driven ser inte likadan ut som inne i LR? Höll på att driva mig till vansinne innan jag insåg att LR inte ser själva roten i driven som en mapp.

Enklast är väl att sätta i en ny disk och sedan flytta bildfilerna inifrån LR. Då hänger själva databasen med i förändringarna och det funkar.

Kom bara ihåg att kolla vad som är kvar på disken efter flytten.
De bilderna som råkar finnas kvar existerar då inte i LR idag. Troligtvis kan du kasta dem eftersom du inte har saknat dem.

...Eftersom min G: och alla bilder är kvar så får jag inget frågetecken. Frågan är om jag kan byta enhets beteckning och att de då i sin tur gör att jag kan peka ut min nya disk
...
Jag har inte mina bilder direkt i rooten, utan jag har en mapp Bilder där jag har alla mina bilder.
....

Hej, om man byter namn på den översta mappen från "Bilder" till nåt annat så borde LR sätta frågetecken för filerna i underliggande struktur. Sen borde man kunna peka ut motsvarande huvudmapp på nya disken.

EDIT: Såg inte att du redan valt en annan väg.

Enklast är det att den nya disken också heter G:. Kopiera allt från den gamla G: till den nya och ta sedan bort den gamla eller döp om den. LR kommer inte att märka att disken bytts eftersom alla sökvägar är lika som innan. Allt funkar som tidigare men med mera plats för nya bilder.

Tack för svaren, jag gjorde som Erik föreslog att jag tog bort bilderna från min nya hårddisk och flyttar dom gamla bilderna till den nya inifrån LR. Har flyttat 19 000 av ca 45 000 så det är på gång, även om det tar tid.

Vet att den här frågan har varit uppe tidigare, men jag får inte till det.

Har haft mina bilder på G: men har köpt en större hårddisk (E:) dit jag kopierat över alla bilder, så filstrukturen är exakt den samma så det borde inte vara några problem. QUOTE]

Problemet är att du bytt namn på disken som LR ser det. Alla sökvägar börjar på E:\ istället för G:\.

Tack för svaren, jag gjorde som Erik föreslog att jag tog bort bilderna från min nya hårddisk och flyttar dom gamla bilderna till den nya inifrån LR. Har flyttat 19 000 av ca 45 000 så det är på gång, även om det tar tid.

Det var så jag löste det också till slut och det var därför man var tvungen att ha en mapp i roten, för man kan inte flytta till roten på en volym...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto