Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från PC till Imac. Hjälp, goda råd sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Hej alla kunniga medfotografer.

Planerar att byta från pc till Imac men är osäker och orolig över hur det bäst görs. Jag bryr mig inte så mycket om dokument och mejl mm, det kan jag fixa. Däremot har jag en gedigen bildsamling. Gör allt som har med bilder att göra i Lightroom och Photoshop och är livrädd för att förlora nyckelord, bildjusteringar och strukturen i LR.

Hur gör jag flytten på bästa sätt? Kan man göra en migration av bilderna och få en identisk struktur i LR på Imac? Har lagt ner många år på att få LR katalogen till vad den är.

Förutsättningarna är:
Backup med Crashplan på nätet samt Crashplan extern hårddisk.
Adobe fotografipaket LR och PS.

Någon som kan guida på bästa och enklaste sättet.
Tacksam för tips.
Pelle
 
Lightrooms katalog är av ett filformat som är oberoende av operativsystemet, så det är bara att flytta hela katalogfilen till din nya Mac. :)
 
Aha. Så om jag kör t.ex. Överföringsassistent med ethernet kabel mellan båda datorerna så kommer Macen ta över bildfilerna och LR katalogen så att allt är identiskt? Det lät ju förvånansvärt smidigt 😀. Finns det någon hake eller fallgrop på vägen......?
 
Här ser du vad flytten tar med sig.
Som du förstått så består Lightroom inte bara av bildfiler och katalogfilen, inställningar och förinställningar går (delvis) att föra över.
Sökvägar till filerna.

Nyckelord kan du exportera och flytta över.

Välkommen till en äppligare datormiljö!
 
Tack för tipsen på artiklarna. Om jag förstod det hela rätt så kan man behöva föra över en hel del "manuellt" som tex inställningar mm och att de ligger på olika platser.....Var ju i och för sig tydligt beskrivet var och hur man hittar dem.
Ska bli spännande att beträda outforskad (Apple) mark.....kanske får vänta lite då det ryktas om ny eller uppdaterad Imac i oktober. En del menar att det blir först i juni men så länge kan jag inte vänta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.