Annons

Byta från 5d mkii till 1ds mkii ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spuute

Medlem
Hejsan!

Jag har setat och kollat lite på Canon 1Ds Mk ii och 1Ds Mk iii och av det jag lyckats läsa mig till är att AF är mycket bättre / säkrare på dessa kameror? Det är väl det jag är mest missnöjd med på min 5d ii, att AF inte känns sådär jätte säker när man fotar barnen. Visst är det säkert även jag som sabbar endel bilder, men att ha en bättre AF är ju inget jag hade tackat nej till.

Så, hur stor är skillnaden mellan 1ds mkii och mkiii? Beg kan man hitta ett byte 5d mkii mot 1ds mkii och få en mindre slant mellan, eller ska man spara lite mer pengar och lägga ungefär 10.000 mellan mot en 1ds mk iii ? Eller borde man helt enkelt skippa detta byte

Att 1Ds är större än 5d har jag inget problem med.

Kan väl även passa på att fråga om det finns någon i närheten av Lysekil som har en 1Ds av något slag som man skulle kunna få prova / klämma lite på?

Tack på förhand
Patric
 
Jag tycker personligen att 1Ds Mk2 och 1D Mk2 är rätt bedrövliga i handhavandet. Massvis med knappar som skall tryckas på samtidigt för att ändra enkla saker. Skärmen är rätt kass också men dom är ju byggda som stridsvagnar. Sedan så får du ju lite sämre upplösning, sämre ISO hantering och förmodligen sämre batteritid, vilket innebär att du kanske mste inverstera i nya batterier, och dom är inte billiga.

Har sett att priserna på 1Dmk3 börjar gå ner, den kameran är bättre på allt än 1D(s) Mk2, nackdelen är väl att den inte har fullformat.

Har du råd så gå på en 1Ds Mk3, det är ett stort steg upp i AF från 5D.
 
Håller med om att skärmen (i alla fall på 1Ds MK2) är rätt crappy och ISOhanteringen är ju inte en dröm kanske men i övrigt är kameran awesome. Tvåhandsfattningen lär man sig att leva med och jag köpte extrabatterier på Batteriexperten.se för kring 500 spänn/styck och de funkar kalasfint.
Jag skall byta till en 1DsMK3 strax, jag är så ruskigt nöjd med 1-serien. Det är något speciellt med skärpan och hela känslan av kameran. Om du känner att du har råd, kör en 1DsMK3, skärmen är ju en aning större och det har ju hänt en del på ISO-hanteringen, upplösning osv. Men 2'an är absolut en superfin kamera som börjar bli riktigt billig! Kanske bra att börja med för att se om man gillar storleken på kameran?
 
Det är ingen bra idé att byta från 5D mkII till 1Ds mkII

Autofokusen på en 5D är tillräcklig för att fota barn - använd endast mittpunkt och det ska fungera.

1Ds mkII är bättre när man ska fota sport och snabbrörliga föremål men sensor är lite sämre.

Har man en xxD eller en xxxD så är det en bra idé då bildkvalitén är mycket bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.