Annons

Byta e-300 mot e-500 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan!

I dagsläget äger jag en Olympus e-300, och jag är än så länge nöjd med kameran, ev lite bättre objektiv så är allt på sin plats.

Jag undrar om det är värt att byta upp sig till en E-500 ? Eller ska man satsa pengarna på ett värre objektiv till 300:an ?

Specifikationer:

300:
Specifikationer
CCD-pixlar 8.1 Megapixel (4/3 tum CCD)
Bildstorlek pixlar 3664x2448, 3200x2400
2560x1920, 1600x1200
1280x960, 1024x768
LCD skärm 1.8 tum
Minnestyp Compact Flash typ I och II
Minne som ingår Inget
Filformat (Stillbild) JPEG, TIFF, RAW
Optisk zoom 18-90 mm (faktor: 2.0)
Digital zoom Ingen
Ljusstyrka lins f3,5- f5,6
Filterdiameter 58 mm
Fokusering Manuell & automatisk
Optisk sökare Ja
Ljusmätning Digital ESP / Centrumvägd / Spot
Ljuskänslighet Automatiskt & manuellt
(ISO 100, 200, 400, 800, 1600)
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern
Blixtfunktioner Automatisk, röda-ögon-reducering & På/Av
Slutartid 30 - 1/4000 sek
Seriebildstagning 2,5 bilder/sek
Självutlösare Ja
Batteri Medföljer, laddningsbart (BLM-1)
Batteriladdare Medföljer
Nätadapter Medföljer ej
Anslutningar USB, video-ut, nätdel
Dimensioner (BxHxD) 146,5 x85 x 64mm
Vikt 580 gram (utan batteri)
Garanti 1 år
Medföljande tillbehör Batteri, laddare och programvara
PictBridge Ja
Övrigt Svensk manual
Svensk meny kan installeras via programvaran

500:

Bildsensor storlek
4/3 (17,3 x 13,0 mm)
Upplösning bildsensor 8 900 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv) 3264 x 2448 pixlar
Kompressions-
standard JPEG, TIFF, RAW, RAW+JPEG
Objektiv 4/3 standard fattning
FOV crop 2x
Ljusstyrka optik Beror på val av optik
Optisk zoom Beror på val av optik
Digital zoom Nej
Filterdiameter Beror på val av optik
Fokusering Automatisk (one-shot eller continous), manuell
Närgräns Beror på val av optik
Minnestyp xD + CompactFlash typ I och II. Kompatibel med MicroDrive
Minne som ingår Nej
Optisk sökare Ja, TTL Porroprisma med ca 95% täckning och diopterjustering
Bildskärm 2,5"
Ljusmätning Flerzon + centrumvägd + spotmätning
Vitbalans Auto + 8 lägen + manuell
Ljuskänslighet Auto ISO 100-400, manuell ISO, 100, 200, 400 (expanded ISO 800, 1600)
Slutartider 60-1/4000s + bulb
Exponering Programautomatik, tidsautomatik, bländarautomatik samt helt manuell
Exponerings-
kompensation +/- 2 i 1/3, 1/2 eller 1 steg
Självutlösare 2s, 12s
Blixt Inbyggd + extern (synk ner till 1/180s eller 1/4000 i super FP mode)
Blixtinställningar Den inbyggda blixten: auto, röda-ögonreduktion, slow synk med röda-ögopnreduktion, slow synk, synk med andra ridån, upplättningsblixt, av
Räckvidd blixt Ledtal 13
Sekvenstagning Ja, 2,5 bilder per sek upp till ? antal JPEG, eller 3 TIFF/RAW
Film Nej
Ljudinspelning Nej
Anslutningar USB 2.0 (Endast Full Speed), AV-ut, nätdel
Batteri Li-Ion BLM-1
Övrigt Svensksåld och med svensk bruksanvisning
Kan styras från PC
Mått 130 x 95 x 66 mm
Vikt 435g utan optik och minneskort
479g med batteri
Medföljande tillbehör USB-kabel, videokabel, axelrem

Med 17,5-45-kitet medföljer batterihållare LHD-1 samt 3st engångsbatterier CR-123A

Med kamerahuset och de andra kiten medföljer laddbart Li-ion batteri BLM-1 och laddare BCM-2

Tack för er tid //Andreas
 
Goodfellah skrev:
Hejsan!

I dagsläget äger jag en Olympus e-300, och jag är än så länge nöjd med kameran, ev lite bättre objektiv så är allt på sin plats.

Jag undrar om det är värt att byta upp sig till en E-500 ? Eller ska man satsa pengarna på ett värre objektiv till 300:an ?
...
Med 17,5-45-kitet medföljer batterihållare LHD-1 samt 3st engångsbatterier CR-123A

Med kamerahuset och de andra kiten medföljer laddbart Li-ion batteri BLM-1 och laddare BCM-2
...
Tack för er tid //Andreas

Skulle inte denna tråd bättre platsa i forumet: Teknikfrågor per Tilverkare

Du har idag en E-300, som du är hyfsad nöjd med. Förmodligen har du redan en hel del värdefulla erfarenheter av användningen, som kan hjäpa dig i detta beslut.

Om du inte har så mycket kapital investerat i din utrustning, så säger en del att man inte behöver vara gift med prylarna. E-Bay finns ju, så sälja av och börja på ny kula behöver inte vara så kostbart och smärtfyllt.

Men du kanske redan har investerat kapital i ett nytt system, t.ex. i en FL-36 blixt, extra objektiv med tillhörande UV-filter, extra batterier, kamera-väska och ryggsäck, stativ med kulled, rå-konverterare, dyra och snabba minneskort, mm, ja då är det möjligt att tröskeln för att byta har blivit lite större.

I ditt fall, så skulle jag summera mina erfarenheter av E-300 och objektiven under den tid du fotat med dessa. Vilka brister tycker du den har, och som du gärna skulle se förbättrade. Finns dessa förbättringar i E-500, så varför inte byta. E-500 har en fantastisk LCD-skärm också.

Jag har en E-300, som har fungerat bra under 11 månader. Den har både för- och nackdelar. Många kallar den för kameravärldens Ford Edsel, och kanske blir den med sin okonventionella design bara en parantes i den digitala kamerahistorien. De som har en E-300, är från de jag hört alla mycket nöjda. Men att det nog tar ett hundratal bilder eller mer för att lära sig att använda kameran och bli nöjd med bilderna. En DSLR kräver en hel del kunskap, och det tog någon månad innan jag själv började använda "unsharp mask" på mina bilder nedskalade för web-visning.

E-500 är en trevlig kamera, dock inte lika stor, tung och rejält byggd som E-300. Gillar man att ta blixtbilder, så har E-300 en fördel som jag inte kommer på att någon annan DSLR har, nämligen att kunna använda den inbyggda blixten tillsamans med en extern FL-36 / FL-50. Exponeringsmätningen på nya E-500 är överlägsen den på E-300. För att hantera svåra exponerings- och vitbalans situationer med E-300 rekommenderas att köra i RAW. I E-500 har man även förbättrat vitbalansmöjligheterna, så att bilderna direkt ur kameran i .JPG format är bättre än hos E-300.

Om du byter, se till att skaffa ett dyrare objektiv än det billigaste: ZUIKO DIGITAL 17.5-45 mm 1:3.5-5.6
 
Ja eftersom det är min första systemkamera så kan jag inte säga vilka fördelar jag hittar med de objektiven jag har.

Kan man använda e-300 objektiv till dden nyare varianten.

vad rekomenderar du för objektiv om inte standard till e-300 ?

tack för din tid. bra skrivet.
 
Alla nya digitala Zuikon passar!
Själv skulle jag titta på 11-22 mm vidvinkeln och/eller 50 mm macron. Jag har sett mkt skarpa och fina bilder tagna med just denna macro och vidvinkeln borde också hålla pro klass.
Dvs jag skulle köpa nya objektiv!
 
ANNONS