Annons

Byta blixtrör själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_L

Aktiv medlem
Min Metz 48 gick sönder för ett tag sedan. Blixtröret sprängdes inne i blixten. Den är straxt under 3 år och har inte gått yrkesmässigt på något sätt, men Scandinavian Photo menar att röret är en förbrukningsvara. Att få det bytt på verkstad kostar 1500, förutsatt att inget annat är trasigt. Att köpa ett nytt blixtrör går bra, kostar ca 500. Jag tror mig kunna byta själv utan problem, men vad är chansen att något annat är trasigt? Blixten kostar runt 2500 och jag tycker inte att det är värt 1500 för att byta röret, men 500 + lite mekande känns OK. Någon annan som gjort något liknande?

/ Jonas
 
Kan du öppna själva blixthuvudet utan att skada det för mycket så tycker jag absolut du ska byta blixtröret själv. Jag har svårt att tänka mig att något annat skulle ha gått sönder. Kondensatorerna skickar en ström till blixtröret och om det då smäller så borde inte kondensatorerna eller något annat gå sönder, tycker jag. :-|
Du kanske kan få returrätt på blixtröret och skicka tillbaka det om det inte funkar. Jag köpte en gång ett moderkort till en dator för att jag trodde att felet låg där. När så inte var fallet så fick jag lämna tillbaka det trots att det varit installerat och kört. Lite vanlig schysthet från försäljarens sida så bör det vara möjligt att få returrätt.
 
Min Metz 48 gick sönder för ett tag sedan. Blixtröret sprängdes inne i blixten. Den är straxt under 3 år och har inte gått yrkesmässigt på något sätt, men Scandinavian Photo menar att röret är en förbrukningsvara. Att få det bytt på verkstad kostar 1500, förutsatt att inget annat är trasigt. Att köpa ett nytt blixtrör går bra, kostar ca 500. Jag tror mig kunna byta själv utan problem, men vad är chansen att något annat är trasigt? Blixten kostar runt 2500 och jag tycker inte att det är värt 1500 för att byta röret, men 500 + lite mekande känns OK. Någon annan som gjort något liknande?

/ Jonas

Var försiktig och ladda ur kondensatorn eller mät den så att den är tom innan du börjar pilla med blixtröret. Kondensatorn blir inte helt tom även om du tagit en blixt. Det är mycket energi i en uppladdad kondensator. Spänningen brukar vara mellan 300 - 400 volt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.