Annons

Byta 5D MKIII mot 7D MKIi

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsFald

Aktiv medlem
Jag funderar på att sälja min 5D MKIII och köpa en 7D MKII.
Jag fotar uteslutande sport.

Bra eller dåligt ?

dåligt med tanke på att sensorn i 5dmk3 är betydligt större och bildmässigt , bildkvalitet så byter du ner dig ordentligt

Eller så byter du upp dig i och med snabbare AF och dylikt - det har helt att göra med vad du vill fotografera. Rätt många fotografer är nöjda med bildkvaliteten från 7D II trots att den är mycket sämre rent tekniskt än en del andra kameror :)

Om du brukar utnyttja hela sensorytan på 5d3 så byter du ner dig i bildkvalité, men om du ofta beskär bilden ner till ett format som motsvarar 7d2:s sensoryta eller mindre p.g.a. att du inte har tillräckligt långa telen eller liknande så vinner du nog lite på att köra med 7d2 (pixeltätheten per yta är större och jag tror bruset per yta är aningen mindre i 7d2)

Eller så byter du upp dig i och med snabbare AF och dylikt - det har helt att göra med vad du vill fotografera. Rätt många fotografer är nöjda med bildkvaliteten från 7D II trots att den är mycket sämre rent tekniskt än en del andra kameror :)
jag kommer att ha den som komplement till min 1D x med 300 mm. Jag tycker att 5D känns väldigt seg och funderar på om inte en 7D MKIi skulle passa bättre som en andra kamera för att fota typ spelar i straffområdet ect..

Bara du inte har samma otur som jag.
Min nya 7D2 har jag skickat in på service eftersom bilderna blir oskarpa.

När det gäller segt. 7D2 sprutar fram bilder väldigt snabbt i början men tappar tempo ganska tidigt.
Det kan ju bli problematiskt vid långa sekvenser.
"Buffer depth 31 RAW" Jag är tveksam till att det stämmer fullt ut, i alla fall när AF måste jobba för att hitta rätt när motivet rör på sig. Frekvensen tappar hastighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar