Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byt ut din trasiga LCD-display

Produkter
(logga in för att koppla)

HammerOn

Medlem
Jag tog nyligen sönder displayen på KonicaMinolta dimage X50 genom att trycka displayen mot något hårt. Jaha, nu blir det väl till att köpa ny kamera tänkte jag. Kameran kostade drygt 2000kr ny, och kostnaden för att få displayen bytt skulle hamna på ca 1500kr med frakt.

Inte värt det.

MEN - hur krångligt skulle det vara att byta displayen själv? Kontaktade Zieger (www.zieger.se) som har hand om KonicaMinolta-servicen i Sverige och frågade om man kunde köpa en display av dom. Jodå, det gick bra, och slutsumman kommer hamna på ca 840 kr inklusive frakt (590:- ex moms och frakt). Nu blev det helt plötsligt intressant att försöka laga kameran. Frågan nu var hur svårt det skulle bli att byta displayen.

Inte alls svårt visade det sig.

Jag började med att kontrollera innanmätet innan jag beställde displayen för att se hur svårt det skulle bli.

Jag skruvade loss alla skruvar jag kunde se, och särade försiktigt på chassit. Displayen låg i en ställning och satt fast med lite dubbelhäftande tejp som gick lätt att få loss. Anslutningen består av en tunn bandkabel som är intryckt i en kontakt. Det var inga större problem med att få ut kabeln, men trixigare att få tillbaka den. En liten plattång kan vara bra att ha.

Nu väntar jag bara på displayen, som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Lycka till. Det verkar inte vara allt för svårt. Men, du måste vara extremt försiktig med anslutningskabeln. Jag antar att det är en sådan tunn, brunaktig, lite genomskinlig variant (flexstrip). Den är väldigt lätt att knäcka.

Det finns två olika varianter av kontakt för denhär typen av anslutning. En där man pressar in flexstripen som du beskriver det. Den andra varianten har någon typ av lås som man måste öppna innan man för in flexstripen. Gör man inte det knäcker man den garanterat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar