Annons

Bygger fotostudio, dax för bakgrund, var hitta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Jenkins

Medlem
Hej!

Har under vintern rustat upp och inrett ett 200 kvm stort rum som bla ska vara en fotostudio, och har kommit till en punkt där jag egentligen bara behöver en backdrop, eller två, eller tre.. Blixtar och upphängning är på plats.

Då budgeten efter all renovering är ganska mager för stunden, funderar jag på om det finns folk här som har kreativa förslag på var man kan få tag på billiga backrops? Helst en 3-4 meter breda och iaf 5-6 meter långa.

Alla förslag uppskattas!

Mvh Jerry

Jag lät bygga en rundning mellan vägg och golv av masonite på spant av spånskiva. Sedan målade jag allt i samma färg. Nu har jag en slitstark bakgrund som inte åker omkring på golvet.

"Billigast" och kostar minst är väl inte samma sak. Jag har hittat den för mig billigaste lösningen. Jag använder en 2,1mm tjock PVC matta som är 3 meter bred. Vit baksida (original) och svart (målad) framsida. Den är 6 meter lång och upphängd på väggen med öljetter, på krokar. Totalkostnad 2000:- inkl mattsvart färg för ytterligare en eller två ommålningar i framtiden. Jag har haft denna lösning i snart 3år och inte målat om ännu, bara torkat av smutsfläckar emellanåt. Mattan är lite bökig att vända men det går ganska enkelt när den är upprullad. Nackdelen är helt manuell hantering och ingen möjlighet till att använda hissverk med kedjor. "Billigast" är väl annars pappersbakgrunder, fast det är dyrt i längden. Kreativa lösningar är presenningar i olika kvaliteer av plast eller tjockt tyg. Om du inte skall ta helfigurbilder så funkar ju tapetfonder på frigolitskiva enl "Modell för en dag" konceptet. Snygga tapeter hittar du på Bolagret eller i färgbutiken/byggmarknaden. Frigolitskivor i storformat finns i bygghandeln.
Jysk Bäddlager har billigt Velourtyg i 5meters rullar för ca 75:-, det finns en massa olika fäger att välja på.

Senast ändrad:
"Billigast" och kostar minst är väl inte samma sak. Jag har hittat den för mig billigaste lösningen. Jag använder en 2,1mm tjock PVC matta som är 3 meter bred. Vit baksida (original) och svart (målad) framsida. Den är 6 meter lång och upphängd på väggen med öljetter, på krokar. Totalkostnad 2000:- inkl mattsvart färg för ytterligare en eller två ommålningar i framtiden. Jag har haft denna lösning i snart 3år och inte målat om ännu, bara torkat av smutsfläckar emellanåt. Mattan är lite bökig att vända men det går ganska enkelt när den är upprullad. Nackdelen är helt manuell hantering och ingen möjlighet till att använda hissverk med kedjor. "Billigast" är väl annars pappersbakgrunder, fast det är dyrt i längden. Kreativa lösningar är presenningar i olika kvaliteer av plast eller tjockt tyg. Om du inte skall ta helfigurbilder så funkar ju tapetfonder på frigolitskiva enl "Modell för en dag" konceptet. Snygga tapeter hittar du på Bolagret eller i färgbutiken/byggmarknaden. Frigolitskivor i storformat finns i bygghandeln.
Jysk Bäddlager har billigt Velourtyg i 5meters rullar för ca 75:-, det finns en massa olika fäger att välja på.

Ska ta och kolla upp Jysk. Har en tre-expanders upphägning med kedjor, så det får passa in där. Har stort utrymme, så vill ha tyger eller dylikt för större shoots.

Mer ute efter kreativa förslag på presenningar, ovanligt tyg eller andra fina lösningar. Helst inte papper.

Tack för svar!

Model för en dag med tapet på fond, måste vara det vidrigaste som finns? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar