Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga vertikalgrepp till D70 med USB-koppling?

Produkter
(logga in för att koppla)

bdajegu

Aktiv medlem
...funderade lite grann...

Iom att kameran går att utlösa från Capture borde det vara tekniskt möjligt att implementera ett USB-gränssnitt mot ett vertikalgrepp. Antar att D70 endast kan agera som slav i ett USB-nät så det gäller att hitta en liten masterkrets som kan byggas in i greppet samt få tag på USB-API:et mot D70.

Är detta möjligt?

Har inte D70 en IR fjärrkontroll eller ingång för trådutlösare?

Jag har byggt ett vertikalgrepp till min D60 som använder ingången för trådutlösaren.

det är ingen som vill lägga in bilder på sina hemmabyggen?, sitter själv och funderar på vertikalgrepp till s2. Men fantasin är dålig.

mvh jago

Om man använder ingång för fjärrutlösaren har ju den nackdelen att man inte kan styra bländare och slutare från greppet... jag tror då mer på Jens USB-lösning, men det gäller som sagt att hitta en beskrivning på gränssnittet som Capture använder.

Jag använder en skruv som går i stativgängan för att sätta fast greppet.

Har tyvärr inga fler bilder från bygget men här kommer en bild på bara greppet.

Bilagor

• grepp.jpg
    grepp.jpg
    48.3 KB · Visningar: 512
Mailade till Harbortronics

Mailade till Mark på Harbortronics och fick bland annat en bild på hur deras mod ser ut.

Bilagor

• d70mod.jpg
    d70mod.jpg
    33.6 KB · Visningar: 398
Re: Mailade till Harbortronics

in2kma skrev:
Mailade till Mark på Harbortronics och fick bland annat en bild på hur deras mod ser ut.

Coolt, satt just och funderade på om man skulle maila Mark.. Gav f.ö. t.v upp idén med USB-interfacet pga att D70 troligen är en ren USB-klient. Att bygga en USB-host är för komplicerat enl. Mark och hans kollegor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar