Annons

Bygga trästativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Azghoul

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter i planerna att bygga ett stativ själv, av trä och mässing. Det ska både vara snyggt som möbel i vardagsrummet med en gammal TLR-kamera på och förstås också gå att använda till mer praktiska ändamål. Då jag inte har någon vidare erfarenhet av olika kamerastativ eller ännu mindre sådana av trä så undrar jag om någon har några spontana idéer eller tips att dela med sig av.

Träslag - jag vill ha ett mörkt träslag och det kommer förmodligen oljas för att få den rätta retrokänslan. Ek eller teak är ju snyggt och tåligt men också tungt och svårarbetat. Mahogny är tåligt mot väta men dyrt. Att mörklasera ett ljusare träslag går ju också men det känns lite fuskigt. En möjlig variant är att svartlasera ett ljust träslag, lite utav retrokänslan kan försvinna men stativet kommer då färgmatcha gamla kameror bättre, om man då också byter ut detaljerna av mässing mot rostfritt eller kromat stål.

Modell - tre symmetriska ben, så långt är jag säker. Tvådelade ben är mindre jobb att tillverka än tredelade men hopfällt blir det lite mindre portabelt. En vingmutter får agera snabblås. Ska man ha en mittpelare? Kanske flera mittpelare av olika beskaffenhet som man kan växla mellan? När jag tänker på gamla stativ, som jag tyvärr inte hittat några vidare bilder på, så kan jag inte dra mig till minnes att de brukar ha en mittpelare. Benen vill jag kunna vinkla långt ut för att komma ner lågt, i vilken mån blir stabiliteten lidande av att endast fästa benen i "navet"/huvudet utan hjälp av stag mot mittpelaren? Belastningen på "navet" och leden på benet kommer bli stort om stativet står bredbent, kommer trä att hålla eller måste man förstärka med metall?

Mitt projekt har i nuläget fler frågor än konkreta planer, sitter ni på några svar eller idéer är jag idel öra!

Tillägg: Jag kommer nog använda mig av ett modernt kulhuvud med snabbplatta för enkelhetens skull. Annars att fräsa ett eget trevägshuvud av mässing är ett alternativ, men det kommer i så fall bli ett eget projekt i sig och ett senare sådant. Eller svarva en mässingskula kanske. Men nu ska jag hålla mig på matten, en sak i taget! :)
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag byggde för ett par år sedan ett makrostativ och det är ett ganska svårt men väldigt roligt projekt. Tillgång till en överhandsfräs med fräsbord och en pelarborr är troligen ett "måste" för att lyckas bra. Tänk på att ett stativ är ett instrument och kräver därmed mer precision än vanlig slöjd. vi pratar tiondelar av millimetrar som måste vara rätt. Nog med brasklapppar, hur gjorde jag?

1. Ett nav som håller ihop benen och fungerar som hållare för stativhuvudet.

2. hopfällbara ben med friktionslåsning.

3. Fjäderbelastade låsningar för benen mot navet.

Se bilder nedan och lycka till.

för att få spåren i navet som benens låspinne går in i bra krävs det att du gör någon form av jigg.

Mvh

Martin


Ps: bilderna är tagna endast för detta ursäkta bildkvaliteten men är för trött för något bra. om du undrar något får du gärna fråga vidare.
 

Bilagor

  • DSC_0515.jpg
    DSC_0515.jpg
    10.9 KB · Visningar: 2,237
  • DSC_0520.jpg
    DSC_0520.jpg
    7 KB · Visningar: 2,249
  • DSC_0521.jpg
    DSC_0521.jpg
    7.1 KB · Visningar: 2,426
  • DSC_0522.jpg
    DSC_0522.jpg
    10.1 KB · Visningar: 2,900
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.