Annons

Bygga Tele (600/6)

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin74

Aktiv medlem
Hej !

Jag har ett främre linspaket från en flygfoto-kamera; Bausch & Lomb AeroTessar 610mm f6.

Jag har testat att fotografera genom det med T2-adapter och en rörstump, så att jag kunde "push/pull" fokusera. Det blev halvdåligt då linserna var lite slarvigt centrerade.

Nu funderar jag på att skrota ett gammalt manuellt objektiv, plocka bort främre linserna, och behålla bländare och de bakre linserna som jag tror skulle kunna variera fokus även med detta gigantiska linspaket med längre brännvidd.

Nån som vet bättre innan jag tar sönder nåt i onödan ?

mvh
Martin

Ditt linspaket är säkert anpasat för storformat. Men det går säkrt att göra något vettigt med dessa linser.
Jag har själv fundeart lite på att konstruera en egen glugg, framför allt ett spegeltele. Men jag skulle gärna vilja emulera olika linser/spegel kombinationer i ett PC-program först.

Oj, jag har inga erfarenheter av sådant men det låter spännande;)!

Jag hade gett det ett försök om jag inte såg ngt direkt och betydande värde i linsen som plockas isär,,

/Niclas,

Nome Nescio skrev:
Ditt linspaket är säkert anpasat för storformat. Men det går säkrt att göra något vettigt med dessa linser.
Jag har själv fundeart lite på att konstruera en egen glugg, framför allt ett spegeltele. Men jag skulle gärna vilja emulera olika linser/spegel kombinationer i ett PC-program först.

Storformatslinser borde ju inte ställa till det...det hade nog varit värre tvärtom.

Ett annat projekt jag funderat på är storformatslinser + flatbäddsscanner med urkopplad lampa. Snacka om megapixlar...men det är nog inget för sportfoto ;-)

mvh
MArtin

Niclasfoto skrev:
Oj, jag har inga erfarenheter av sådant men det låter spännande;)!

Jag hade gett det ett försök om jag inte såg ngt direkt och betydande värde i linsen som plockas isär,,

/Niclas,

Ja, det är ju ett dilemma, jag tror att fokusmekanismen ska vara från ett objektiv med så lång brännvidd som möjligt..Och jag har bara dubletter på 50mm (Ais + AF) och jag vill inte vara utan någon av dem.

Är det nån som har ett tele (Nikon, gärna Ais (för behaglig tröghet i fokusringen)) med 100-400 mm brännvidd som är sönder, och som man kunde få köpa för ett par hundringar ??

mvh
Martin

Storbildsformatet ställer inte till några problem. Men du får en massa outnytjad bilyta som säkrt skulle kunna disponeras bättre.
Det är säkrt möjligt att kunna få bättre brännvid än 600 utan att kompromissa på ljusstyrkan. Eller få bättre ljusstyrka till samma bränvidd.

Är det ingen som vet om det finns mågot linsprogram för att kunna testa sig fram?

Bättre ljusstyrka med bibehållen brännvidd eller längre brännvidd med bibehållen ljusstyrka kan nog bli knepigt. Det kräver ju att ljusinsläppet är större än de 100 mm som behövs för 600/6. Om objektivet är samma Aerotessar som finns i några avslutade e-bayauktioner så är det för 9x9 tum och ger i det formatet en bildvinkel motsvarande ett kort tele för småbild. Såna objektiv brukar ha en öppning som är ungefär lika stor som ljusinsläppet i bländaren.

jimh skrev:
Bättre ljusstyrka med bibehållen brännvidd eller längre brännvidd med bibehållen ljusstyrka kan nog bli knepigt. Det kräver ju att ljusinsläppet är större än de 100 mm som behövs för 600/6. Om objektivet är samma Aerotessar som finns i några avslutade e-bayauktioner så är det för 9x9 tum och ger i det formatet en bildvinkel motsvarande ett kort tele för småbild. Såna objektiv brukar ha en öppning som är ungefär lika stor som ljusinsläppet i bländaren.
hmmm..men på 24x36 borde det ju bli samma utsnitt som för ett 600mm tele för småbild. Alltså en kraftigt beskuren 9x9". Kan man inte ha en bländare för småbild i fokalplanet trots att linspaketet klarar storformat ? Eller menar du att man måste ha en bländare med 10cm diameter ?????

mvh
MArtin

Hur stor själva bländaren behöver vara beror på sannolikt på objektivets konstruktion. Det som avgör ljusinsläppet är bländarens storlek när man ser den genom frontlinsen.

Är det ett teleobjektiv? Hur långt från sensorn behöver du hålla det för att kunna fokusera på lite längre avstånd?

Med största sannolikhet krävs det i alla fall en större bländare än vad som ryms i ett skrotat vanligt objektiv. En lösning kan vara att köra med waterhouse-bländare, dvs utbytbara skivor framför frontlinsen.

Förmodligen har objektivet rätt kass upplösning med tanke på vad för format det är gjort till.

En skoj idé skulle kunna vara att bygga en skena med frontstandard som ger shift och tilt. Världens längsta lensbaby med oanade förställningsmöjligheter :) Fast kanske inte så portabel och inbjudande till handhållen spontan lensbaby-fotografering :)

Själv klart skall du bygga en lins med vridbara plan, med en bildcirkel för 9x9 så kan du vrida så du kan få skäpeplanet över en åker eller längs en fasad.

Vridbara plan vore ju skoj...men jag tror att det blir kämpigt nog att få hyggliga bilder utan ;-)

Det är fokuseringen som till en början är mest intressant.

Tänker jag fel i mitt resonemang ?:

1. Om jag har fokuslinser från ett objektiv med brännvidd <600, så borde "bildvinkeln" inte ställa till problem, däremot skulle nog inte en 28mm lins funka med 300mm fokus.

2. Ju större skillnad mellan mina 600 mm linser och fokusmekanismens brännvidd, desto sämre närgräns (förutsatt att man ställt in oändlig skärpa vid fokusmekanismens ena ändläge).

Har jag tänkt helt fel så ska jag byta bromsskivor på bilen istället :-(

mvh
Martin

Nu är jag inte alls insatt i optik. Men att bara stoppa in en linsgrupp från ett vilt främmande objektiv och förvänta sig att kunna fokusera genom att röra på det misstänker jag är dömt att misslyckas. Det skulle vara en telekonverter då, eller sista gruppen från ett enkelt teleobjektiv. Men då förlorar du ju ljusstyrka, ökar brännvidden ytterligare och tappar ännu mer upplösning. Plus att du fortfarande måste göra en komplicerad konstruktion för själva fokuseringsmekanismen.

Skulle jag göra det så skulle jag satsa på ren utdragsfokusering.

jimh skrev:
Nu är jag inte alls insatt i optik. Men att bara stoppa in en linsgrupp från ett vilt främmande objektiv och förvänta sig att kunna fokusera genom att röra på det misstänker jag är dömt att misslyckas. Det skulle vara en telekonverter då, eller sista gruppen från ett enkelt teleobjektiv. Men då förlorar du ju ljusstyrka, ökar brännvidden ytterligare och tappar ännu mer upplösning. Plus att du fortfarande måste göra en komplicerad konstruktion för själva fokuseringsmekanismen.

Skulle jag göra det så skulle jag satsa på ren utdragsfokusering.
Ja, det är ju sista linsgruppen (den rörliga) som jag tänker använda. Då kan jag ha det sönderplockade objektivet fast monterat i förhållande till främre linspaketet.

Utdragsfokuseringen funkade ju, men det kunde ju vara kul att se om även detta koncept kan fungera. Det skulle bli ett stabilare objektiv (bara rörligt inuti) och med rätt fattning (hade T2 förra gången).

mvh
Martin

Leta rätt på en gammal bälg för macrofoto som passar på din Nikon och montera den bakpå objektivet så har du åtminstonde fokuseringen fixad. ;-) //Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar