Annons

Bygga studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

jontesfoto

Aktiv medlem
Hej,
finns det något sät man kan bygga en studio där hemma på?
Jag funderar på att köpa en så stor "lekstug" som möjligt och säta in lite blixtar och bakgrunder. min fråga är om deta är någoting som ni tror kan va lönt?

Det är väll bara att ta ett rum och riva ut alla grejjer och göra om det till studio;) Och "lekstug" menar du friggebod? såna fall kanske den är lite för liten för nått sådant ?

En studio behöver ju inte vara ett dedikerat rum som hela tiden står "till förfogande" - men det beror ju väldigt mycket vad du tänker fota för något också...

Kanske pappas garage med några lösa väggar du kan sätta upp för att dölja verktygstavlan och allt vad det kan vara...eller kanske tung sammet hängandes från glidskenor i taket...som när bilen skall in går att hänga undan i ett hörn...

...eller för att komma igång och bara känna på det - hyr ett par timmar i en riktig studio, då får du på köpet se hur en sådan är upplagd...

/ Magnus

Visst kan man bygga en liten studio hemma.

Jag började med att köpa billiga halogenlampor på Clas Olsson ( 500w ) som jag hängde i mikrofonstativ och studsade ljuset mot stora frigolitskivor ( 20 kr styck ).

Det fungerade i viss mån, men var omständigt att flytta,sätta upp, rikta, blev varmt som tusan samt att man fick riktigt dåliga slutartider.

Skaffade sen ett billigt studioblixtset , är ju väldigt överkomliga priser nuförtiden ( från 1995:- ). Då blev det plötsligt lite skillnad, på alla sätt och vis. Jag fotar fortfarande 99% hemma i lägenheten på en minimal yta.

Lämpligt stativ?

Utvidgar tråden något. Letar efter ett lagomt stativ som skall fungera i ett garage (=min studio). Stativet skall i första hand användas till effektljus t.ex. hårljus eller bakgrundsljus. Var inne på först ett väggstativ men har även sneglat på ett bomstativ. Båda alternativen verkar ligga runt 900 - 1 000.- och då är stativen ändå av enklare sort (Kaffebrus). Funderar nu om det inte skulle kunna gå att "bygga" något, kanske en skena i taket eller liknande.

Söker nu tips från Er hemmastudio fotografer som har kommit på några kluriga lösningar eller tips på ett bra allroundstativ.

Länk väggstativ
http://www.kaffebrus.com/vaggarm-75-125cm-645.html

Ska också bygga studio

Jag har också planer på att bygga en studio hemma. Jämfört med Jontesfoto så har jag inga föräldrar som lägger sig i. Istället har jag funderat på att bygga ut garaget med en studio del.

Vilka mått bör en bra studio ha? Hur bred, djup och hög dvs. Mina planer är att främst fota människor, både helkropp och porträtt.

Jag har läst att man ska måla väggar med matt vit färg. Stämmer det?

Takhöjden

Jag använder garaget idag och känner mig begränsad åt alla håll och kanter. Största begränsning är takhöjden. Jag har 233 cm i takhöjd och tycker det är otillräckligt för att kunna sätta ett bra hårljus. Bredden är 310 cm och med lite god vilja fungerar det med en liten grupp om 4 personer. Då har jag plats vid sidan för ev skärmar och blixtar. Längden är knappa 6 meter och det är väl det ända måttet som jag finner OK.

M.a.o. takhöjden är det största abret.

Helkroppsbilder kräver ca 5 meter till modell med ett 50mm objektiv. Det kan man ha som riktmärke, vad gäller utrymme. Blixtar kan ma ha mycket närmare, annars måste man gå upp i styrka så mycket ( ljuset avtar väldigt fort ).

2 st 110 ws blixtar genom transparent paraply, iso 100, två meter från modell ger ca f8.

Flyttas blixtarna till 4 meter behövs plötsligt två st 440 ws blixtar för att ge samma exponering.

Helkroppsbilder kräver ca 5 meter till modell med ett 50mm objektiv. Det kan man ha som riktmärke, vad gäller utrymme.

Tack! Det vet jag att jag har läst tidigare här. Som jag då förstår det är det då 5 meter mellan fotograf och modell och sen ska man väl gärna ha 3 meter mellan modellen och bakgrunden också?

Hur skulle det t.ex. bli om man fotade med 35mm istället för 50mm?

Jag använder garaget idag och känner mig begränsad åt alla håll och kanter. Största begränsning är takhöjden. Jag har 233 cm i takhöjd och tycker det är otillräckligt för att kunna sätta ett bra hårljus. Bredden är 310 cm och med lite god vilja fungerar det med en liten grupp om 4 personer. Då har jag plats vid sidan för ev skärmar och blixtar. Längden är knappa 6 meter och det är väl det ända måttet som jag finner OK.

M.a.o. takhöjden är det största abret.

Hur mycket skulle behövas i takhöjd då? Ställningar för bakgrundspapper går väl ofta upp till 2,50 m eller nåt och hur högt vill man ha hårljuset?

Blir det inte trångt med 3,10 m om man ska ha in en bakgrundspapper som är 2,75 m? Jag menar 2,75 m är väl bara själva bredden på pappret och så sticker stativ ut på sidorna.

Jag kan inte riktigt säga hur högt som är tillräckligt högt. Om du skall fotografera en stående man på omkring 190 cm så behöver blixten helst komma ytterliggare 50 - 60 cm högre och kanske lite åt sidan. I vissa fall så är det önskvärt med en blixt rakt ovanifrån och skall du då ha plats för blixten med någon typ av diffusor så förstår du att 300 cm i takhöjd hade varit önskvärt.

Jag använder inte bakgrundspapper på 275 cm men funderar på att göra det. Det är samma sak här. Man anpassar sin uppställning efter befintligt utrymme. Sålänge du har garaget som utgångsläge så kommer du att bli begränsad.

Ett dubbelgarage med sadeltak där innertaket mer eller mindre följer yttertakets linjer hade varit kalas. Jag har ett traditionellt enkelgaraget.

Jag har i mitt garage målat väggarna vita med "vanlig" vit färg. Hängt upp skenor utmed sidorna där jag har svart tyg som jag kan skärma av väggarna med. Jag har svarta dubbellakan köpta från IKEA men JYSK säljer svart sammet i 5 meters längder och sammetten sväljer ljuset bättre än lakanen.

Har kompletterat med färdigmålade vita masonitskivor. Jag hade tur och hittade s.k. spillbitar på ca 100 x 150 cm och dessa fungerar hur bra som helst för att reflektera ljuset men en reflexskärm är vassare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar