Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga softbox och reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag vill bygga en egen hemmastudio bara för makrofotografering,min fråga är vilken material ska jag använda för att bygga softbox och reflektor?
Vad använder han för material här?
http://www.youtube.com/watch?v=-zARqGgHjNc&feature=channel_page
Mvh och tack för alla svar

Acetate screen, verkar var någon polymer av något slag.
Jag skulle tippa på att du uppnår samma effekt med vilket matt plastfilm som helst.
Det som sitter i min softbox liknar ju tyget i en vindjacka ( det är ju något plastigt)

Kolla på Mattonbutiken så hittar du alla möjliga sorters plastfilm, pannåer och silverpapp som du kan bygga med. Om du vill vara extra prismedveten kan du använda det där som IKEA slår in sina saker i paketen med, det mjökvita som brukar vara kring hyllplan och sånt, funkar bra som diffuserare.

www.mattonbutiken.se

Lycka till.

Hej!
,min fråga är vilken material ska jag använda för att bygga softbox och reflektor?

Jag har tänkt köpa duschdraperi på IKEA. Dom har ett draperi som inte är en väv utan mer en film (som plasten i en ica-påse).

Men om man får komma med en fråga till, så undrar jag, när man kikar in i en riktig softbox så är det ytterligare ett skynke mellan blixten och det främsta skynket, är det inre skynket till för att ytterligare diffusera ljuset?

Spelar inte skynkenas egen färg in på ljustemperaturen? Jag gissar att man måste använda ett gråkort.

Hej!
Jag vill bygga en egen hemmastudio bara för makrofotografering,min fråga är vilken material ska jag använda för att bygga softbox och reflektor?
Vad använder han för material här?
http://www.youtube.com/watch?v=-zARqGgHjNc&feature=channel_page
Mvh och tack för alla svar

Jag stod igår och kollade på en fotograf för skånetrafiken som hade helt enkelt tagit en frigolit skiva och sprayat den ena sidan guldfägad och den andra sidan silverfärg . Och jag måste säga att resultatet verkar lovande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar