Annons

Bygga makro-rigg till Dynax 7 D

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag håller på att bygga ut min makroutrustning ovh har en manuell bälg på hyllan - avsett för Minolta MD. Jag har ett Yashica ML 50/1,7 liggandes åxå. Jag vill skrämma liv i grejorna.

Går det att ta en bajonett från en Minolta AF-glugg och byta ut MD-bajonetten mot? Går det att byta objektiv-bajonet ( i fram ) mot en från Contax/Yashica? Jo - jag inser; visst går det - men hur kommer en D7D att reagera på en sådan contraption - en manuell bälg med MAF-bajonett i kameraänden och C/Y-bajonett i linsänden?

Den kommer inte reagera öht, den kommer att tycka att det sitter inget objektiv på och du får köra helmanuellt.

Om du känner att du vill pilla med något så pågår det just nu heta diskussioner på Dyxum och Minolta-forum.de om att bygga whatever -> MAF-konvertrar med kopior av Minoltas ROMs från objektiven för att få fokuskonfirmering i sökaren med t.ex. MD/MC gluggar och konverter.

Där har du något att pilla med.

Jag har aldrig för en sekund inbillat mig att AF skulle fungera. Jag räknar kallt med att köra manuellt - men - ryktet sa ( polaren i grannhuset ) att det inte skulle gå att få den att exponera alls.

Kul idé att slakta ut ett chip och sätta i ena änden av bälgen, ska ge mig i kast med dyxum.com.

FILM) (Anddje skrev:
Det finns en inställning för att kunna exponera utan objektiv, det går alldeles utmärkt.
Ibland undrar jag över min egen läskunnighet - och teknikinformatörers pedagogiska förmåga.

Jag hittar bara inget matnyttigt i "manualen" till D7D.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar