Annons

bygga mörkrum för hobbyframkallning, hur svårt kan det vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

smilfinken

Aktiv medlem
Ända sedan jag skaffade mig en digital systemkamera och återupptäckte fotohobbyn har jag haft någon slags vag dröm om att plocka fram den gamla analoga igen och fota svartvitt för att roa mig med att framkalla och förstora själv.

Jag har "viss erfarenhet" av mörkrum, det vill säga att jag har fumlat in ett par exponerade rullar i kassetter och lyst på fotopapper några gånger för länge sedan, men jag har ingen aning om hur en minimal utrusting ser ut, eller ens vad alla grejer heter.

Tacksam för tips, länkar, exempel, utrustningslistor, glåpord eller uppmuntran. Jag har en tvättstuga i källaren som bör gå att mörklägga, rinnande vatten och handfat finns därmed redan att tillgå. Däremot har jag inte en susning om till exempel vad för slags framkallningsapparat jag ska titta efter på annonsmarknaden, eller hur många byttor, baljor och bänkar som behövs.

Har letat här efter projektbeskrivningar, men inte riktigt hittat någon passande tråd. Finns det såna så tar jag gärna hänvisningar till dem, såklart. Tack på förhand! :)
 
Du behöver:
  • Förstoringsapparat
  • Exponeringsur
  • Skålar 3 st
  • Sköljskål med en vattencirkulerare
  • Mätglas 3 st
  • Förvaringskärl för kemin 3 st
 
http://www.photax.se/

Gå in på faktasidor och nybörjarhjälp i marginalen, där finns en handbok man kan ladda ner gratis.

Sen ska man nog köpa apparat begagnat. Finns massor av proffsiga utrustningar mycket billigt idag.

Och kan man tänka sig att lägga ut några tusenlappar, finns mycket utrymmesbesparande grejor:

http://www.fotosidan.se/blogs/graal-blog/index.htm?date=2009-04-01

Inlägg 130 till 134 handlar om detta kompakt-system för kopiering.
 
Hej !
Gör besök secondhand, här i vmo så fanns en durst605 med fägrhuvud,
nikonel 50-4(ev2,8) skålar mm för 250kr.

//MW
 
Tackar mjukast för alla tips!

Photax verkar ju vara en bra resurs, och Nova-tankarna känns faktiskt intressanta även om platsbrist inte är det största problemet för min del. Allt som gör arbetet lättare eller flödet smidigare gillas skarpt.

Budget, tja, billigt är förstås trevligt men jag brukar ändå försöka att inte vara "dumsnål". Vilket leder mig till att undra ifall startpaketet som Photax har är en smart genväg eller bara en återvändsgränd. :)

Är det bättre att plocka ihop alla grejor förutom förstoringsapparaten och sedan leta runt på begagnatmarknaden? Det bästa vore förstås att hitta någon som tröttnat på allt slabbandet och säljer sina grejer i ett prisvärt paket, men det låter ju optimistiskt så det förslår.

Medan jag fortfarande har lite flyt här i tråden, vad är bra märken på begagnat? Durst verkar ju populärt, jag tror tillochmed jag känner igen det från mina besök i "riktiga" mörkrum. Annat att titta efter?
 
Bor du i närheten av Göteborg så måste du gå till en butik som heter Fotokompaniet och ligger på Ingengörsgatan 3

Där har de allt man kan tänka sig inom analogt foto. De har begagnade förstoringsapparater och kemikalier. De två som har det är mycket kunniga och väldigt trevliga.

///Anders S
 
Tackar mjukast för alla tips!

Photax verkar ju vara en bra resurs, och Nova-tankarna känns faktiskt intressanta även om platsbrist inte är det största problemet för min del. Allt som gör arbetet lättare eller flödet smidigare gillas skarpt.

Budget, tja, billigt är förstås trevligt men jag brukar ändå försöka att inte vara "dumsnål". Vilket leder mig till att undra ifall startpaketet som Photax har är en smart genväg eller bara en återvändsgränd. :)

Är det bättre att plocka ihop alla grejor förutom förstoringsapparaten och sedan leta runt på begagnatmarknaden? Det bästa vore förstås att hitta någon som tröttnat på allt slabbandet och säljer sina grejer i ett prisvärt paket, men det låter ju optimistiskt så det förslår.

Medan jag fortfarande har lite flyt här i tråden, vad är bra märken på begagnat? Durst verkar ju populärt, jag tror tillochmed jag känner igen det från mina besök i "riktiga" mörkrum. Annat att titta efter?

Kolla på "Blocket" under alla kategorier, söker du på mörkrumsutrustning och framkallningsutrustning kommer en hel del upp.
MVH David!
 
Ända sedan jag skaffade mig en digital systemkamera och återupptäckte fotohobbyn har jag haft någon slags vag dröm om att plocka fram den gamla analoga igen och fota svartvitt för att roa mig med att framkalla och förstora själv.

Jag har "viss erfarenhet" av mörkrum, det vill säga att jag har fumlat in ett par exponerade rullar i kassetter och lyst på fotopapper några gånger för länge sedan, men jag har ingen aning om hur en minimal utrusting ser ut, eller ens vad alla grejer heter.

Tacksam för tips, länkar, exempel, utrustningslistor, glåpord eller uppmuntran. Jag har en tvättstuga i källaren som bör gå att mörklägga, rinnande vatten och handfat finns därmed redan att tillgå. Däremot har jag inte en susning om till exempel vad för slags framkallningsapparat jag ska titta efter på annonsmarknaden, eller hur många byttor, baljor och bänkar som behövs.

Har letat här efter projektbeskrivningar, men inte riktigt hittat någon passande tråd. Finns det såna så tar jag gärna hänvisningar till dem, såklart. Tack på förhand! :)

Du kan få byta en småbildsapparat mot lite 4x5 film eller multigradepapper. Eller en påse bullar. PM:a mig. En filmtank kan medfölja också. Om det är goda bullar.
 
Tack än en gång för alla tips (även om frågan "Vilket märke är bra?" verkar ha varit lite otydlig eftersom ingen lyckats föreslå något ;) )!

Ifall någon skulle ligga sömnlös därhemma och undra hur det går, kan jag rapportera att jag nu fått tag på en nära nog komplett utrustning inklusive förstoringsapparat (det blev en gammal Meopta), men inte påbörjat ombyggnaden av tvättstugan till mörkrum än.

Innan jul, kanske det blir av. (Den här eller nästa..)
 
Först bör man inse vilken storlek man vill göra bilder i.
Själv är det 12x16 eller 16x20.

Sedan välja vilket negativformat som är intressant.
 
Först bör man inse vilken storlek man vill göra bilder i.
Själv är det 12x16 eller 16x20.

Sedan välja vilket negativformat som är intressant.

För min del är det framför allt en kul grej, så nu fick tillgänglig fotoutrustning (dvs negativformat) styra behovet av förstoringsapparat. Storleken på de färdiga bilderna får ge sig i sista hand, dvs vad apparaten kan leverera och hur mycket fotopapper jag har råd att förbruka tills jag vet vad jag pysslar med.
 
För min del är det framför allt en kul grej, så nu fick tillgänglig fotoutrustning (dvs negativformat) styra behovet av förstoringsapparat. Storleken på de färdiga bilderna får ge sig i sista hand, dvs vad apparaten kan leverera och hur mycket fotopapper jag har råd att förbruka tills jag vet vad jag pysslar med.
Det jag menar är att man anpassar baljor och maskramar efter sin favoritstorlek.
Baljor mindre än 9½x12 (24x30) har jag slängt. De tog bara onödig plats.
 
Det jag menar är att man anpassar baljor och maskramar efter sin favoritstorlek.
Baljor mindre än 9½x12 (24x30) har jag slängt. De tog bara onödig plats.

Ja, det må ju vara. Som tur är så känns inte den delen som det svåra att hitta eller välja "rätt" märke på (kanske ramarna då, jag antar att det är mer kvalitetsskillnader där än på plasten i baljorna). ;)
 
Ja, det må ju vara. Som tur är så känns inte den delen som det svåra att hitta eller välja "rätt" märke på (kanske ramarna då, jag antar att det är mer kvalitetsskillnader där än på plasten i baljorna). ;)
Det är himla bra med fyrlinjalers maskram, individuellt inställbara.
Tyvärr gäller det nog att ha lite tur att hitta bra.
 
Jag slutade använda avmaskningsram samtidigt som jag började använda RC-papper. Det ligger så fint på förstoringsbordet av sig själv.
 
Nej Rc är inte beroende av det.
Däremot om jag vill göra flera kopior och de skall ha samma utsnitt så blir det lite jobbigt om man skall tejpa upp en markering för papperet vid varje bild, lite kladdigt i längden men funkar.

Fast fiber ger en annan känsla och den kräver min själ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.