Annons

Bygga fotoväska

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Har en väska som jag tänkte bygga om till fotoväska och hittade denna underbara beskrivning : http://www.fotosidan.se/doc.htm/2710

Upptäckte dock något som oroar mig och det är "gaserna"?

"Jag har valt rätt så kraftigt skumgummi, ganska kompakt, 2 cm tjock. Detta använder jag runt om i ytterväggarna, till ”botten” och fackavdelarna räcker det med 1 cm tjock. Djupet i säcken är 13 cm, vilket i mitt fall räcker utmärkt till min kamera. En del säger att det avger gaser, men eftersom jag inte förvarar min utrustning i väskan hela tiden så är exponeringen för dessa gaser liten."

Avger skumgummi gaser? Gaser som är "farliga" för kameror/film men inte för människor som sover på skumgummimadrasser? Eller är det just för kamerafilm som dessa gaser är skadliga? Så för oss med DSLR är det inga problem? Jag kommer förvara min utrustning i väskan hela tiden, förutom när jag fotar förstås... ;)
 
Hej Karin!

Roligt att du uppskattade artiklen. Du kan läsa denna diskussion om skumgummi.Det är alltså optiken som kan påverkas, hurvida detta är bevisat eller ej låter jag vara osagt.
 
Ajdå... :-/ Får nog ta och tänka över detta igen då. Kanske får bli den där Computrekkern iaf. Jag får klura vidare! Tack för svaret!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.