Annons

Bygga ett objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin74

Aktiv medlem
Jag har av en mycket god vän fått ett frontlinspaket till ett flygfotoobjektiv (Bausch&Lomb Aero Tessar 610mm f6.0)

Jag lekte med ett 10mm okular (handhållet) och det blev en grym stjärnkikare.

Hur funkar ett vanligt objektiv ? är det en frontlins och ett okular precis som på en kikare, eller funkar det annorlunda ?

Jag har hört att det går att fotografera genom okular direkt, dvs utan optik mellan kameran och okularet.
Kan jag pilla sönder t.ex ett 50mm objektiv och bara använda mig av de bakre regionerna..??

Är det ågon som provat ?? Skulle bli ett ganska ljusstarkt 610m objektiv...

mvh
Martin74

Ett klassiskt objektiv med lång brännvidd ("teleobjektiv" fast inte av telekonstruktion) består bara av en frontlins (egentligen två sammankittade linser). Du kan alltså bygga ett 610 mm objektiv med enbart den stora linsen. En mellanring, T-adapter etc kan fungera som fäste till kameran. Bygger du med två tuber som kan glida i varandra kan du fokusera.

En kikare av teleskoptyp är inget annat än en sådan frontlins och en okular. Det går att fotografera med okular både med objektiv på kameran och utan. Dock blir förstoringen med okular väldig stor vilket gör det svårt.

Dubbla linspaket ?

Tack för hjälpen !

Jag har byggt lite och testat med både ett 10 mm okular och utan okular.

Med okular blir det precis som du skrev VÄLDIGT hög förstoring motsv. 6000 mm ?

Utan okularet blev det ett ljusstarkt men suddigt objektiv.

Längst fram sitter några linser i ett ca 30 mm tjockt paket.

60mm bakom detta sitter ett annat linspaket.
Varför ? Är avståndet kritiskt mellan dessa paket ? (monterade efter måttuppgift).

Kan detta påverka skärpan? eller den kromatiska abberationen eller vad det heter..(blå skuggor runt trädgrenar)..Eller påverkas endast brännvidden ?

mvh
Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar