Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga enkel studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
På jobbet har jag lyft frågan om att få bygga en enklare studio som står permanent på en plats, för produktfotografering. Som det är nu stället jag upp grejerna där det verkar rymmas när något ska fotas, och improviserar friskt.

Vad tror ni kommer behövas köpas in? Nu finns det 2 st studioblixtar.
Hur ska det ställas upp? All hjälp mottages tacksamt!

Det är främst produktbilder på produkter i Aluzink som jag fotar, den största är 135x95x116 cm, dock ska produkter ibland fotas med varandra. Bakgrunden ska vara vit, nu frilägger jag allt i Photoshop efter bästa förmåga, men vore fantastiskt om det gick göra redan när jag fotar!

Det är denna typ av produkt handlar det om. :)
IMG_2734.jpg



Jag fotar även alla komponenter till dessa produkter, ner till minsta skruv. Objektivet jag har nu tycker jag inte jag kan komma nog nära med, vad rekommenderar ni till det? Nu har jag ett Canon 18-135 mm.
 
Ska kanske tillägga att studion kommer förmodligen bli i ett hörn i verkstaden, det kommer alltså bara finnas vägg på två sidor.
 
Jag har ju också varit i samma situation till en del, även om jag aldrig hade kravet att bilderna skulle friläggas. Som jag förstår det är dina produkter i många fall ganska stora, medan de i andra fall är pyttesmå. Det är väl de stora grejerna som ställer krav på utrymme.

Om du nu har blixtar, så är ju det okej, men de är kanske inte det mest rationella medlet att ljussätta. De funkar ju väldigt bra för porträtt, men deras särskilda egenskaper är lite overkill på produkter, som ju oftast klädsamt stannar kvar där man har ställt dem. Jag föredrar fast belysning, av det enkla skälet att det är lättare att visualisera resultatet. Exponeringstiden kan man ju låta bli godtyckligt lång, grejerna står ju kvar där man har ställt dem.

Ett hörn, där man målar neutralt vitt, är användbart, men för friläggningen är kanske någon slags ljusbord vettigt. Jag vet inte hur stort som skulle behövas för dina produkter, och inte heller hur det kan anpassas till de små sakerna. Man behöver ju också god arbetshöjd när man ska ta småprylar, så någon slags flexibilitet behövs när man har väldigt olika storlekar på föremålen som ska fotograferas. Om man inte vill klättra på stege för de större sakerna, kanske man behöver en mer upphöjd plattform för de mindre.

Diffusion tycker jag görs enklast med skärmar, så om man i hörnet använder sidoväggen som reflektor, kan man på motsatt sida ha en diffusor, som ganska lätt kan förvaras hängande på väggen när man inte använder den, så att den är ur vägen. Det är ju också en fråga om hur man kan hålla utrymmet rent, vilket hänger lite på den omgivande miljön, damm etc.

I grunden ser jag alltså två olika fotograferingssituationer, den ena med småpryttlar och den andra med större grejer. Jag vill helst jobba från stående, och det sätter höjden på bordet som ska användas för små saker. Det bör rimligen vara ordinär bordshöjd, så funkar det också till lite större grejer, och man kanske får sätta sig på en stol när man ska ta mycket små saker, om man inte kan fixa höj- och sänkbart bord. Jag tror mer på att ha ett flyttbart bord, om man ska ta så stora föremål att de inte kan placeras högt. Om storleken däremot begränsar sig till skåp av storleken som du visar här, kan man med lämplig konstruktion av ett höj- och sänkbart bord täcka in både de små och de stora sakerna. Jag förutsätter att bakgrund och underlag ska kunna bakbelysas, och själv föredrar jag fast ljus, exempelvis lysrör 954 eller annan relativt sval belysning, LED t.ex. Man kan kombinera dagsljusfärgat ljus med blixtar ganska enkelt, men det kan behövas gel över blixten för att anpassa färgen.

Om jag skulle göra en sån studio, skulle jag först leta efter höj- och sänkbart bord och se vilka möjligheter jag hade att fixa ett opalvitt plastsvep av den typ som används till fotobort, alltså ett som har form ungefär som en soffa. Det kan troligen beställas från någon som formar plast.
 
Tack Urban för ditt långa svar!

Missade att skriva att till smågrejerna har jag ett fototält på en rullvagn, så den delen är löst.
 
Om man tänker sig att ställa kantiga, tunga och hårda grejer på ett fotobord av plexi, kan det vara värt att tänka över hur man gör det. Plexi blir lätt repat, och jag brukar lägga någonting under tyngre saker när jag ställer dem på ett underlag jag inte vill skada. Ett bra material för det är liggunderlag av relativt hårt skumgummi med slutna celler. Jag har också hittat en del andra grejer som kan läggas emellan och som höjer upp föremålet en bit, och som är tillräcklgt fasta för att det man ställer på inte ska tippa. Det går också med wellpapp, som man kan skära till så att det inte syns i bilden.
 
Många av grejerna jag fotar är så pass tunga att dom flyttas runt med en gaffellyft, så att ta upp dom på ett bord är i princip otänkbart. Det är jag på tok för svag för :) Jag funderar på att kolla om vi kan bygga något liknande som på denna guide:

http://www.stefantell.se/blogg/2011/10/bygga-rundfond-i-fotostudio-steg-for-steg/#more-2865

Mitt stora problem är hur det hela ska ljussättas. Hur många ljuskällor kan tänkas behövas?
 
Det är ju en väldig bredd på sortimentet, så ljuskällorna kanske någon gång behöver anpassas speciellt för föremålen. Där tänker jag mig att man kan ha en grundidé för ljussättning, där man arbetar med ljus från högst fyra håll - när man har genomlyst bord har man ju belysning bakifrån, vilket man knappast kan ha till så stora föremål att de inte kan hanteras enkelt.

Eftersom storleken skiljer mycket, tänker jag mig att de större föremålen lättast kan ljussättas med hjälp av diffusorer, eftersom en diffusor kan tjäna som en stor ljuskälla även för stora föremål. Man kan utforma sin diffusor på många sätt, men jag tänker mig att en diffusor typ rullgardin kan vara bland det enklaste att hantera, exempelvis fäst i taket. Den kan då belysas med valfritt antal lampor. Om man inte har någon gräns för hur lång exponeringstid man får använda, behöver man inte väldigt starkt ljus, och blixtar med softbox upplever jag som mindre flexibelt än lampor och diffusering. Lampor är relativt billiga, och så länge man sysslar med föremål är det knappast kritiskt hur starka de är. Det enda viktiga är att man inte har lampor med olika färg på ljuset. Helst alla av samma sort. Man kan också spänna upp diffuserande material i någon ram, vilket kan vara enkelt att plocka undan när man inte behöver den. Reflekterat ljus kan man ta till när man inte har tillräckligt svängrum för att diffusera.

Jag hade förmånen att arbeta på ett företag som gjorde belysning, så jag gjorde mina lampor själv och valde ljuskällor att ha i dem. Det var ett pyssel, eftersom det visade sig att jag inte kunde använda våra lampor så som de var byggda, utan var tvungen att ta upp ventilation för att ge lysrören rätt arbetstemperatur. Det är mycket viktigt med rätt temperatur på lysrör om man använder sådant ljus. Den "kalla punkten" på lysröret ska hållas inom rätt snäva gränser - vid omkring 45 °C.

Mina belysningar var dels modifierade arbetslampor av typ Viking (Waldmann Ljusteknik) där jag hade kortat av glaset på framsidan, så att jag fick luftcirkulation genom armaturen. Så hade jag också en ganska stor gammal reklamskylt gjord av vit plast, som fungerade som ett "fönster". Men mina föremål var aldrig större än att de kunde hanteras lätt, maxstorlek mindre än en meter.

Till lamporna hade jag rullbara stativ, som vi också hade i sortimentet. Jag vet inte hur marknaden för belysning ser ut idag, eftersom det var nära ett decennium sedan jag gick i pension, men jag antar att det kan finnas lämplig utrustning att få tag på också nu. Jag hade förmånen att kunna sätta ihop belysningen själv.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar