Annons

Bygga en okej väska från grunden

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Tips på nya objektiv

Jag har fotat mer eller mindre aktivt nu under ca. två år, och har nu kommit fram till att det här med foto verkligen är nånting för mig. Därför tänkte jag satsa på att försöka samla på mig en hyffsad fotoväska.

Det jag äger idag är följande;

Canon EOS 300D

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6

Canon EF 70-200/4L USM

Väska samt diverse filter och minneskort.

Huset skall bytas ut senare till en 40D, som verkar uppfylla mina behova ganska bra. Det jag fotograferar är väldigt varierande, är järnvägsintresserad varför det blir en del sånna bilder. Detta gör också att jag fotar en hel del utomhus, varför extrem ljusstyrka inte är min första prioritet.

Har nu tänkt köpa ett par objektiv till, och på så sätt få en väska som är lite "allround" så att säga. Kom efter en del övervägande fram till att jag skulle skaffa mig bra optik först, varför vet jag egentligen inte.

Nåväl, det jag har tänkt skaffa nu är en rejäl vidvinkel, en normalzoom som ska ersätta 18-55 samt eventuellt ett macro-objektiv. Har ingen större koll på vad som är bra inom dessa respektive områden, därför vänder jag mig nu till er.

Har ingen brådska med att handla utan sparar hellre pengarna och köper något bättre. Dock så ligger väl smärtgränsen nånstans kring 6000 per objektiv, begagnat då alltså. Så vitt jag har förstått det kan man få helt okej grejor för sånna pengar, men rätta mig gärna om jag har fel.

Tips i allmänhet mottages tacksamt också. Är inte intresserad av att byta till exempelvis Nikon, då jag trivs med Canon.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte så jättekoll på alla objektiv men jag kan göra ett försök.

Som normalzoom tycker jag att du ska kika in något av dessa:
Canon EF-S 17-55/2.8 IS
Tamron/Sigma 17(18)-50/2.8

Det förstnämnda är helt klart det bästa om budgeten tillåter.

Som rejälvidvinkel finns det tre alternativ som jag tycker är intressanta.

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5
Sigma EX 10-20/4,0-5.6
Tokina 11-16/2.8

Canons är nog mest all around sett till skärpa, distortion och brännvidd. Sigmat är också riktigt bra tror jag men något ljussvagare och billigare. Tokinans största nackdel är
den begränsade brännvidden, däremot är den ljusstarkast och troligtvis skarpast.

När det kommer till val av makroobjektiv beror det ju helt på vilken brännvidd du är ute efter, det finns allt från 60mm till 180mm, så det beror på hur nära du vill komma. Som jag uppfattar det är i princip alla makroobjektiv riktigt bra, men jag kan nämna några exempel.

Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro
Canon EF 100mm f/2.8 USM macro
Sigma AF 70mm f/2.8 EX DG macro
Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX DG HSM macro
Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro

Som sagt, det beror helt och hållet på hur nära du vill komma.

Jag kan även tipsa dig om att läsa recensionerna här på fotosidan, photozone.de, fredmiranda.com och slrgear.com

Lycka till!
 
Nu har jag inte så jättekoll på alla objektiv men jag kan göra ett försök.

Som normalzoom tycker jag att du ska kika in något av dessa:
Canon EF-S 17-55/2.8 IS
Tamron/Sigma 17(18)-50/2.8

Det förstnämnda är helt klart det bästa om budgeten tillåter.

Som rejälvidvinkel finns det tre alternativ som jag tycker är intressanta.

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5
Sigma EX 10-20/4,0-5.6
Tokina 11-16/2.8

Canons är nog mest all around sett till skärpa, distortion och brännvidd. Sigmat är också riktigt bra tror jag men något ljussvagare och billigare. Tokinans största nackdel är
den begränsade brännvidden, däremot är den ljusstarkast och troligtvis skarpast.

När det kommer till val av makroobjektiv beror det ju helt på vilken brännvidd du är ute efter, det finns allt från 60mm till 180mm, så det beror på hur nära du vill komma. Som jag uppfattar det är i princip alla makroobjektiv riktigt bra, men jag kan nämna några exempel.

Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro
Canon EF 100mm f/2.8 USM macro
Sigma AF 70mm f/2.8 EX DG macro
Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX DG HSM macro
Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro

Som sagt, det beror helt och hållet på hur nära du vill komma.

Jag kan även tipsa dig om att läsa recensionerna här på fotosidan, photozone.de, fredmiranda.com och slrgear.com

Lycka till!

Tack för ett uttömmande och mycket bra svar! Jag har läst en massa recensioner här på FS också, men tänkte så att säga smalna av urvalet lite grann. :)

17-55 2.8 IS är klart intressant, om jag kan få tag på en till rätt pris. Sigma 17(18?)-55 2.8 har jag hört ska vara bra, den ska jag definitivt kolla in.

Vad gäller vidvinkeln så har jag flera polare som har 10-22an och rekommenderar den varmt. Vill dock inte låsa mig på Canon utan även ge de andra en ordentlig chans.

Angående macro så är 100mm mest intressant i fråga om brännvidd. Canons 100/2.8 verkar bra efter vad jag har läst. Får kolla in sigmas 150mm också. Någon som äger en och kan lämna ett omdöme?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.