Annons

Bygga en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kameraprojje

Ny medlem
Hej, hoppas jag är på rätt ställe.
Vi är tre stycken som går sista året på gymnasiet och tänkte bygga en kamera som projektarbete. Det skulle vara bra om vi hittade någon här som har lite förkunskap om detta.

För det första ska vi göra en enkel modell som bas, en så kallad hålkamera som i princip bara består av en ljustät låda, ett fotopapper och ett hål.
Efter detta bli det en mer avancerad med linser, film etc.

Något man bör tänka på? Kan man konstruera detta på samma sätt med film? Allt är välkommet, än så länge är det ganska glest med hur allt ska hänga ihop..

Tacksam för svar!
 
Jag skulle nog börja med att göra det lekfullt. Göra några pinhole-kameror (exempelvis av filmburkar eller av gamla trasiga retro-kameror) och därifrån utveckla konceptet. Det finns ett par böcker inom ämnet (jag minns inga titlar just nu, men det borde gå att googla fram utan större problem).

Jag började bygga en kamera för något år sedan (projektet föll dock i glömska). Jag vill minnas att jag hittade ganska bra ritningar via google.

Mitt tips är, med andra ord, google. :)

Ja, visst kan man film istället för fotopapper. Exponeringstiden blir dock kortare eftersom filmen är känsligare.

PS. Jag återkommer om jag kommer på boktitlarna.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Hej, hoppas jag är på rätt ställe.
Vi är tre stycken som går sista året på gymnasiet och tänkte bygga en kamera som projektarbete. Det skulle vara bra om vi hittade någon här som har lite förkunskap om detta.

För det första ska vi göra en enkel modell som bas, en så kallad hålkamera som i princip bara består av en ljustät låda, ett fotopapper och ett hål.
Efter detta bli det en mer avancerad med linser, film etc.

Något man bör tänka på? Kan man konstruera detta på samma sätt med film? Allt är välkommet, än så länge är det ganska glest med hur allt ska hänga ihop..

Tacksam för svar!

Hej!
Här en länk till en pinhole som är enkel att bygga www.matchboxpinhole.com/index.html
Film är nog bättre att börja med .
 
Jag skulle rekommendera att ta delar från en gammal kamera vad gäller filmhållningen. Att filmen hålls plan och på exakt rätt avstånd (1 mm fel och den kommer ur skärpa) är mycket viktigt. Enklast är ju att ställa in avstånd på en avståndsskala. Man kan ju även tänka sig en spegelreflex med ljusschakt (en mattskiva är jätteenkelt att göra med lite slippulver och en glasskiva), men då måste ni kunna stänga till så inget ljus når filmen medan kameran ställs in. Det blir rätt pilligt att få mattskivan på rätt avstånd, men gör två och sätt en där filmen senare kommer att sitta så ni kan kalibrera. Slakta en gammal kamera på objektiv med inbyggd slutare. Se till att den har B om ni skall kunna bygga spegelreflex.
 
Hejsan!
Tänkte att jag kan kapa tråden lite :)
Jag hade tänkt bygga någon form av hålkamera i skolan och undrar om det finns någon form av ljuskänsligt papper som man inte behöver fixera i mörkrum.
 
Det finns helt klart fotografiska processer som kan framkallas och fixeras utanför mörkrummet, problemet är att det således inte heller är känsligt för synligt ljus. De jag kan komma på på rak arm (exempelvis UV-känsliga järnsaltbaserade) har dock alldeles för låg ljuskänslighet för att kunna användas i en kamera, särskilt med pinnhål.
 
Jag skulle rekommendera att ta delar från en gammal kamera vad gäller filmhållningen. Att filmen hålls plan och på exakt rätt avstånd (1 mm fel och den kommer ur skärpa) är mycket viktigt. Enklast är ju att ställa in avstånd på en avståndsskala. Man kan ju även tänka sig en spegelreflex med ljusschakt (en mattskiva är jätteenkelt att göra med lite slippulver och en glasskiva), men då måste ni kunna stänga till så inget ljus når filmen medan kameran ställs in. Det blir rätt pilligt att få mattskivan på rätt avstånd, men gör två och sätt en där filmen senare kommer att sitta så ni kan kalibrera. Slakta en gammal kamera på objektiv med inbyggd slutare. Se till att den har B om ni skall kunna bygga spegelreflex.
Med en hålkamera får man samma skärpa, eller kanske snarare oskärpa, från hålet till oändligt. Dvs filmplanhållning, avståndsinställning etc existerar inte.

Olle
 
Nån doppning utförs inte men däremot rullar man filmen genom valsar som pressar ut framkallningsvätskan över bilden, sedan är det bara å vänta på att bilden ska framkallas...
 
Nån doppning utförs inte men däremot rullar man filmen genom valsar som pressar ut framkallningsvätskan över bilden, sedan är det bara å vänta på att bilden ska framkallas...

Hm...möjligt att jag kanske ändrar en del på min ursprungsplan. Går det att få tag på sådan film, framkallningsvätska och en kamera som man kan ta delar ifrån för en vettig summa? Eller skulle man kunna skanna fotopappret utan fixering eller skulle bilden förstöras innan den blivit skannad?
 
Om filmen/plåten är känslig för ljus, måste du ha något sätt att stoppa den känsligheten, om du vill ta filmen/plåten ur kameran. Jag har ingen aning om hur det går till, men det måste lösas.

Per.
 
Bygga kamera

Man kan ju gå upp i format, så att kameran blir så stor att man själv får plats i den. Då kan man ju rita/måla bilden utifrån vad som projiceras på den bakre väggen. Jag tror ursprunget till kameran var något i den stilen.

Enklast gör man hål i rullgardinen.

Man slipper i alla fall framkallningsvätskor...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.