Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en egen tilt/shift-macrobälg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag har experimenterat fram och tillbaka med olika sätt att bygga eget tilt/shift objektiv, bara för att upptäcka att jag fick bäst bilder med en lensbaby (den billigaste versionen).
Dvs de blev toppen om man gillar noll kontroll och omöjligheten att upprepa två likadana foton efter varandra.

Så nu tänkte jag ta det hela aningen mer seriöst, dock inställt på lågbudget.

Jag vet redan exakt hur själva bälgen/bellows skall tillverkas - den är det relativt enkla då jag umgås med ett snille på origami ;)

Och jag tror mig ha löst ett billigt sätt att få tag i två kulleder.

Men själva riggen är det värre med - jag behöver alltså ngn sorts räfflad metallstång/rör med tillhörande attrap som kan veva/snurras fram och tillbaka och sedan fästas vid önskad nivå.
Ngn som har koll vad sådana saker skulle kunna heta ute i handlen och för all del var man borde kunna få tag i dem?
 
Gamla förstoringsapparater har ju den här typen av släde och vev. Går att hitta billigt.

Micke.
 
Sådana här projekt är alltid kul att fundera på om man är lite händig. Jag har funderat hur jag ska kunna modda min pentaxbälg så den kan förställas. Den är redan ombyggd så att den kan ta FD-optik utöver m42 och Pentax K med hjälp av adaptrar. Alternativt en annan enklare bälg med okänd fattning. Men då måste jag fixa en Pentax K fattning till den. Jag har även en gammal förstoringsapparat som jag ska bygga om till reprostativ och då blir det grejer över som kan användas till något.

Så jag kommer att hålla ett öga på tråden framöver.
 
Linjärenhet verkar vara en vanlig benämning på en sådan tingest ute i industrin, alternativt positionsbord fast den senare verkar oftast vara flyttbar i två riktningar. Tänkte hålla ett öga på tråden och se om det dyker upp bra ideer. Såg även att en linjärenhet för att flytta hela kameran verkar kallas makrosläde.

 
Hej Åke, såg denna trevliga tråd.
Hur går det med ditt projekt ?
Jag gjorde något liknande för många år sedan för att plåta Macro.
Släden gjorde jag av aluminiumprofiler från järnaffären.
Bälg av ventilationsslang typ köksfläkt.
Fungerade kanon.
Har dessvärre ingen bild.
Håll oss uppdaterade.

// Mats W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.