Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga egen studio - synpunkter emottages

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Tänkte bygga en enkel hemmastudio och har då tänkt mig nedanstående upplägg.

Sätter renoveringsgips på väggen ca 2 - 2,5 meter brett för att få en absolut slät yta.

Bygger en rundad övergång mellan golv och vägg för att slippa en "skarv" där. Detta görs enklast genom att skruva ett antal mazonitskivor på en mall med lämplig radie och och sätta ordentligt med klister emellan. När limmet torkar håller det kvar formen på skivorna.

Slutligen sätts playwood skivor på golvet framför bakgrunden.

Allt spacklas och slipas för att få bort samtliga skarvar och målas med riktigt matt vit takfärg.

Kan detta fungera och vad kan göras bättre/annorlunda ?

Du vet att det finns pappersbakgrunder på hållare va ?

Skämt å sido, din lösning blir säkert toppen men det låter som det är mycket jobb för en väldigt statisk bakgrund. Går den att flytta på eller kan du byta bakgrundsfärg ?

Det låter väldigt seriöst. Hur ska du göra med skarven mellan väggen och masonitskivorna?

Jag går i samma tankar. Hade tänkt att golv och bakgrund ska ha samma linoliummatta.

Är det inte enklare att köpa några papper i stället?
då kan du ju byta färg lätt som en plätt...

Tack för era svar.

Vill inte ha pappersbakgrund eftersom jag fotar min 5 årige son en hel del och grabbar i den åldern har en förmåga att fara fram genom livet på ett sätt som inte är helt nyttigt för papper...:)

Min avsikt är att fasa baksidan på mazoniten mot väggen så att det blir absolut skarvlöst hela vägen från taket och ut på golvet.

Min tanke är också att takfärg är billigt, så märken går enkelt att rolla över. Borde bli billigare i längden än papper.

Denna bakgrund blir utan tvekan en "fast installation" men går ju enkelt att måla om framöver, men framför allt så är det enkelt att ändra bakgrundsfärg i PS....

Papper är bättre, men vill du måla skall du helst ha tvättbar färg, matt färg söker upp fläckarna av sig själv. Jag har provat. Utan att någon var inne i rummet blev det fläckar och märken på den mattvita färgen. Dessutom gulnar målade ytor gärna.

Ljus!

För att kunna sätta ett snyggt ljus på helfigursbilder av vuxna, behöver du en takhöjd på ca 2,5- 3 m.

/Janne

2,5 - 3 meter....blir till att bygga om huset eftersom jag bara har 2,4 i takhöjd....eller bara ta bilder på barn och dvärgar :)

Kanske ska tänka om vad det gäller fast bakgrund iaf. Kanske inte är så smart och praktiskt som jag trodde.

Var köper man papper och ungefär vad kostar det ?

Finns det nån smart hållare typ "toapappershållare" ellr ännu hellre "rullgardin" ? Kan man i så fall sätta flera sådana utanför varandra för att snabbt och enkelt kunna byta bakgrund ?

Det går att trolla fram en rejäl takhöjd.

Om du gör samma jobb i taklisten som du tänker göra vid golvlisten så får du faktiskt en oändlig takhöjd.
Det går tom fortsätta ut på väggarna. för att nå ett skarvlöst rum.
Lite svårt att möblera sedan, men vem vill ha möbler i en studio?

Pers tanke om mattan verkar vara ett smart sätt att komma undan skarvarna snabbt & enkelt. Har för mig att en sådan matta oxå går att måla.

Jag hade inte valt vit färg, utan grå.

Takfärg är billig & enkel så det verkar vettigt.
Tänk bara på att du en dag kanske vill ha en annan typ av färg så att du väljer rätt färg (lösningsmedel) från början.

Stoffe69 skrev:
Kanske ska tänka om vad det gäller fast bakgrund iaf. Kanske inte är så smart och praktiskt som jag trodde.
Det har väl både för- och nackdelar. Att få olika färg på bakgrunden går att göra antingen med PS som tidigare nämnts eller så färgar du ljuset som lyser upp bakgrunden med gel.

Var köper man papper och ungefär vad kostar det ?
I en parallell tråd finns lite mer information. Vill inte dubblera den här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=30962

Finns det nån smart hållare typ "toapappershållare" ellr ännu hellre "rullgardin"? Kan man i så fall sätta flera sådana utanför varandra för att snabbt och enkelt kunna byta bakgrund ?
Det finns olika lösningar som jag har sett, både färdiga från tex Manfrotto, som har flera "rullar" (se deras omfattande belysnings/studiokatalog) eller hemmagjorda. En variant på hemgjorda är Tinker Tubes som jag postat tidigare. Kul för alla som tycker om Lego och Mecano :) Det finns en "background wall mount" där.

Det är inget som säger att du inte kan kombinera dessa olika idéer. En bakgrundspappershållare kan man fästa högst uppe vid taket vid din målade vägg. Personligen skulle jag göra så att det rundade hörnet gick att ta loss om jag beslutade att göra ett sådant, dvs att det fanns profiler bakom som gjorde att den var självstående. Lite mer pyssel för att få skarven att inte synas men jag vill inte göra alltför mycket åverkan på mitt rum.

Tack återigen för alla bra kommentarer och råd !!

En liten fråga dock:

Med linoliumatta, menar ni då vanlig plastmatta som man lägger in på golv ?

Antar att man använder baksidan ?

Börjar luta åt att hoppa över renoveringsgips och spåskivor och istället bara bygga rundningarna ( en uppe och en nere) och sedan limma mattan på dessa och sen fästa den med list eller liknande på vägg och golv. På så sätt blir rummet inte speciellt förstört.

Några fler synpunkter på vitt vs grått som bakgrund ?

En ljusgrå bakgrund går att få vit genom att belysa den. En vit bakgrund kan man få ljusgrå genom att inte lysa på den. Den gråa bakgrunden ger fler möjligheter.

Varför ska man ha baksidan upp på mattan? Det är ju bara att välja rätt färg i mattaffären.

Kan det vara så att mattan blir för blank om man har framsidan uppåt ?

Min senaste variant ( ändrar mig konstant allt eftersom inläggen kommer in....) är att helt enkelt strunta i mina tänkta "böjar" i hörnen eftersom en matta är så stabil i sig själv att det borde räcka med att fästa den ordentligt med t ex lister i kanterna och montera den med "lagom" böj.

Kanske eventuellt kompletterad med en hållare för pappersbakgrund senare för att få det hela komplett.

Re: Ljus!

Janne H skrev:
För att kunna sätta ett snyggt ljus på helfigursbilder av vuxna, behöver du en takhöjd på ca 2,5- 3 m.

/Janne

Varför behöver man det? Frågan är inte polemiskt ställd utan jag bara undrar, alltså. Är det för att man behöver komma högt upp med blixtarna? Eller är det för att ljuset behöver det reflektionsutrymmet?

Det innebär alltså att man, i vanliga bostäder, har svårt att sätta ett snyggt ljus på helfigursbilder på vuxna..?

herrar herrar vad ni är ...tekniska

jag gör det mycket enkelt för mig

jag kör med ......bakgrundtyger i blankt material typ som dansarna använder

just den ljusblåa är häftig , i datan kan man redigera den till osylig

och mina viktigaste hjälpmedel en balta fläkt och en ´stark lampa
detta hänger jaG OFTAST I ETT BURSPRÅK DÄR DET ÄR BRA LJUS OCH 6 M I TAKHÖJD

eller vår.håll i er nu.,...vår vägg på vårt ytterdass......

resultat kan ni se på min sida

krångla inte till det

p,s tygstyckerna är på 4 meter, ibland har jag flera samtidigt i kombination med tyll som blåser i fläkten

Efter alla funderingar fram och tillbaka i kombination med att Silvan gav mig en 20 m2 stuvbit GRATIS vilket gjorde valet lätt...

Jag har nu endast satt upp en plastmatta med baksidan utåt på väggen. Jag har låtit den gå upp över taket en liten bit för att få bort den skarven och sedan ca 2 meter ut på golvet.

Tog ett tag dock när man är själv....20m2 plastmatta är inte direkt lätthanterligt samtidigt som den är ganska skör avseende rivning från skruvar som håller för hög belastning....

Men, men... det som återstår nu är grå färg eller om jag låter det vita på mattans baksida vara kvar. Återstår att se.

TACK FÖR ALLA TIPS OCH GLADA TILLROP !!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar